רוצים דנמרק, מצביעים הונגריה



הבה נשחק במשחק כלכלי-פוליטי. נניח שלכל אחד מאיתנו יש שתי אפשרויות. בשתיהן מצבנו הכלכלי היחסי (בהשוואה לממוצע) לא משתנה. האפשרויות הן: לעבור לגור בדנמרק או בהונגריה. במה תבחרו?

אני מעריך כי רוב הקוראים יבחרו בדנמרק. הסיבה, כך נראה לי, היא שהמערכות הציבוריות בדנמרק טובות יותר. מערכת הבריאות טובה יותר. מערכת הרווחה טובה יותר, התחבורה עדיפה פי כמה. לעת זיקנה דנמרק מספקת שירותים ורמת חיים עדיפים בהרבה על הונגריה.


זה לא חוכמה גדולה יאמרו מביני הכלכלה. הסיבה שנעדיף את דנמרק על הונגריה היא שדנמרק עשירה יותר ולכן היא מספקת מערכת ציבורית עדיפה בהרבה על זו של הונגריה הענייה יותר. האומנם? אם כך נחליף את הונגריה בארצות הברית שלפי מדדים מסוימים יותר עשירה מדנמרק. אז מה אנחנו מעדיפים את ארה"ב או דנמרק?
אם אתם מסוג האנשים שמחשיבים את החינוך לילדים, הבריאות, התחבורה הציבורית, ומערכת הרווחה התשובה אינה משתנה: דנמרק עדיפה. מה שמלמד כי ההבדלים ב"עושר הממוצע" בין המדינות אינו הגורם הקובע עבור רובנו. מה גם שהשאלה נשאלה בהנחה שמצבנו האישי – יחסית לכלל האוכלוסייה במדינות הנבחרות – נשאר כפי שהוא עתה בישראל.

הבריאות והמס

ליתר ביטחון החוקרים מטעם קרן המטבע הבינלאומית ערכו שורה של תחשיבים ובהם ניטרלו את רמת החיים ("העושר") של כל אחת מבין 28 מדינות האיחוד האירופי. ואז חישבו איזו מהן נותנת לנו מערכת רווחה ציבורית מתקדמת ("פרוגרסיבית") יותר. דנמרק מנצחת.

אם כך, ולעת הבחירות האלה, מתבקשת השאלה מדוע אנחנו – רוב מוחץ של הישראלים – מתכוון לבחור גם עתה במפלגות שהשקפתן על החיים היא המשטר בהונגריה או בסלובקיה – שתי מדינות שנמצאות בתחתית האיחוד האירופי בסולם מדיניות הרווחה (אבל ממשלתן תומכות מאוד בממשלת נתניהו).

יש בישראל רק שתי מפלגות שתומכות בדנמרק על פני הונגריה: מרצ וחד"ש. זה לא שממשלת הונגריה לא שואפת לשפר את מערכת הבריאות שלה. אלא שלצד ההבטחה הזו היא – כמו כל המפלגות האחרות בישראל – מתחייבת לא להעלות מסים. אלא שמיסוי גבוה (וצמצום החוב הציבורי) הוא המפתח למדינת הרווחה המתוקנת. אחרת אנחנו במילים ריקות.

מי ישלם את המס

הדוגמה הישראלית האחרונה היא במיסוי הטבק לגלגול. אם אתם קונים טבק בצורת סיגריה יש מס גבוה. אם אתם קונים טבק בצורה אחרת – המיסוי נמוך. למה? זה ממש לא חשוב איפה השטות הזו התחילה. אלא שממשלת נתניהו הבטיחה לא להעלות מסים ולכן המס על טבק בתפזורת נמוך להחריד. רק עתירה לבג"צ ופסיקתו מחייבים עתה את הממשלה להשוות את שיעורי המס.

תופעה דומה, אך לא זהה, היתה בעת מאבק הנכים להשוואת קיצבת הנכות לשכר המינימום. התשובה לדרישה היתה ש"אין כסף". אין כסף? יש, אבל לא רוצים לגבות אותו. וכך אם הרווחתם 1,000 שקל במכירת נייר ערך בבורסה – תשלמו 25% מס הכנסה. וכמה מס ישלם מי שהרוויח 10,000 שקל, פי עשר מכם, ממכירת ניירות ערך? גם כן 25%. מאיפה הפלא הרגרסיבי הזה? ממדיניות הונגרית.

בתי החולים חוגגים עם חולים במסדרונות ותפוסה של 150%. למה? כי אנחנו בוחרים את כל המפלגות שמתחייבות לא להעלות מסים. הונגריה אין – דנמרק אאוט.




שתפו: