יותר "אובר"יותר תאונות?




הנה תרחיש טרום-קורונה מקובל: יצאתם לבלות עם חברים בפאב. כולם שתו יותר מדי אלכוהול. כאזרחים אחראים לא נהגתם במכוניתכם הביתה, ובמקום זה הזמנתם מונית. מה ההסתברות שתהיה תאונת דרכים בהשוואה להסתברות של תאונה כאשר אתם נוהגים עם יותר מדי אלכוהול בדם? והאם ההסתברויות שונות בין התרחיש הזה בתל אביב ובניו יורק?


האינטואיציה היא ששימוש במונית מצמצם תאונות. ולו רק מפני שעתירי אלכוהול נמנעים מנהיגה. גם מפני שנהגי מוניות הם בעלי מקצוע עם הליכי רישוי מחמירים יותר מנהגים אחרים. בארצות הברית רוב נוסעי המוניות משתמשים בשירותי "אובר" ודומותיה כאשר בלחיצת כפתור על יישומון בטלפון, המונית מגיעה במהירות. שם, אבל לא כאן, מונית הנקראת "שיתופית" (אף על פי שלרוב אינה כזו), זולה בהרבה בהשוואה ל"גט טקסי" או "רקסי" הפועלות בישראל. יותר מזה: רוב משתמשי "אובר" ודומותיה אינם משתמשים בשרות במקום רכבם הפרטי. כ – 60% ממשתמשי המוניות האלה הקטינו שימוש בתחבורה ציבורית, הליכה או אופניים. כך מצטט מחקר שאת ממצאיו אני מביא היום.

המחקר מנתח נתונים מארה"ב. שם יש תופעה מעניינת: עד 2010 נמצאה ירידה בשיעור התאונות ובשיעור הנפגעים בתאונות. מאז המגמה התהפכה והחוקרים שאלו את עצמם האם התהפכות המגמה מקורה בכניסת "אובר", "ליפט" ודומותיהן לפעילות.
נתוני תאונות הדרכים אינם מבחינים בין כלי רכב פרטיים לבין מוניות. לפיכך החוקרים בוחנים את כלל תאונות הדרכים מהיום שבו "אובר" נכנסה לפעילות בעיר מסוימת, לבין המצב באותה עיר לפני כן.


יותר נפגעים


הממצאים חד משמעיים: נתוני ההרוגים בתאונות דרכים שינו מגמה וקפצו מעלה בשיעור של 2-4% בהשוואה לנקודת המוצא – לפני כניסת השרות לפעילות.
התופעה – גידול במספר הנפגעים בתאונות – נרשמה גם לגבי מספר הנפגעים שהם הולכי רגל ורוכבי אופניים. בדיוק תופעה הפוכה ממה שהיינו מצפים אילו נהגי "אובר" ודומותיה היו מקצוענים בהשוואה לנהגים ברכב פרטי.
החוקרים גם בדקו האם יש הבדל בין הערים השונות שנבדקו. הממצא הבולט ביותר הוא ששיעור הנפגעים בתאונות גדול יותר דווקא בערים שבהם היה שיעור גבוה יותר של משתמשי תחבורה ציבורית (רכבות ואוטובוסים). מה שמצדיק את ההשערה ש"אובר" אינה בעיקר תחליף לרכב פרטי אלא יותר תחליף לאוטובוסים ורכבות, ולכן גורמים לצפיפות גוברת בתנועה.
עד כאן ממצאי המחקר. 


ימין אוהב אובר


ועתה, לדעות ה"כלכלנים המקצועיים" על תופעת "אובר". פורום קהלת הוא הבמה לכלכלני הימין. הוא פירסם מסמך מדיניות התומך בהכנסת "אובר" לישראל – מה שנמנע עד כה, ועל כך בהמשך.
החוקרים מצטטים סקר אמריקאי בקרב 43 מהמפורסמים בכלכלנים, ביוזמת אוניברסיטת שיקגו, מעוז הכלכלה הימנית. גם הכלכלנים החכמים האלה הצביעו (פה אחד!), לטובת "אובר" כמשרתת את התחרותיות וטובת הצרכן. אחד הנסקרים, חתן פרס נובל לכלכלה, ציין במפורש כי לא יכול להיות שכניסת "אובר" תגרום נזק כלשהו. לנסקרים, מציינים החוקרים, היה יותר אכפת מהתועלת הפרטית (יותר אפשרויות תנועה פרטית במחיר נמוך) מאשר התועלת הציבורית. מה שמשקף את מקצוע הכלכלה ברובו.


מתפקדי הליכוד


למזלנו, הסיכוי שהממשלה תיתן ל"אובר" לפעול בישראל במתכונת אמריקאית כנראה נמוך. ולא, לא בגלל גידול שיעור נפגעי תאונות הדרכים. לפני הבחירות האחרונות ביקש משרד התחבורה לעשות שינויים במחירי שימוש במוניות. בעלי המוניות התנגדו וראש הממשלה כפה על משרד התחבורה להקפיא את התכנית. מומחים לענייני בחירות טענו אז שההקפאה נובעת משיעור גבוה של תומכי ליכוד מבין בעלי המוניות. בעלי המוניות הם המתנגדים החריפים ביותר לכניסת "אובר" לישראל במתכונת אמריקאית.

 ה-ל-ל-ו-י-ה.






שתפו: