סקס וריבית

 

איך סקס משפיע על הריבית? את התשובה לשאלה הזו אני עדיין לא יודע, אבל על ההיפך יש נתונים.

כנברן בחידושי הכלכלה נרדמתי מקריאת מאמרי חטיבת המחקר של בנק ישראל שלאחרונה עסקו בשאלות כמו "המוניטור ליציבות פיננסית", "האפקטיביות של סבסוד הוצאות פיתוח אזורי תעשייה" ואולי החשוב מכל "מתודולוגיות כריית טקסט עם R: יישום לטקסטים שמפרסם הבנק המרכזי". אלה אולי דברים חשובים אבל מה-זה-משעממים.

לעומת זאת בבנק אוף אינגלנד, הבנק המרכזי של בריטניה, מצאתי – מעט בעקיפין – דיון על סקס וריבית. אולי זה פחות חשוב מ"כריית טקסט" אבל לא נרדמים.

מן המפורסמות הוא שריבית משפיעה על הכלכלה. אבל איך היא משפיעה? ככל שהדבר נוגע למשפחות הטענה היא שהעלאת ריבית מקטינה את רכישת המלפפונים אולי כי המשפחות חוסכות יותר ואולי כי האוברדראפט מתייקר. אלא שהקשר בין המלפפון לריבית לא הוכח מעולם.

לפיכך נרתמו במחלקת המחקר של הבנק האנגלי להעמיק בסוגיה. השערת המחקר שלהם היתה שמלפפון אינו די קריטי כדי שהריבית תזיז את ישבנו. מה כן? ילדים.

יש החושבים כי "ילדים זו ברכה". ויש החושבים שהיד הנעלמה של הריבית היא שעושה ילדים. וכך זה עבד בעת השבר הפיננסי ב – 2008-9. כתגובה להדרדרות הפיננסית הבנק המרכזי הוריד את הריבית. כתוצאה מכך מחצית מלוקחי המשכנתאות נהנו מהפחתת ריבית (המחצית השנייה היו עם משכנתאות בריבית קבועה). התוצאה: נמצא גידול במספר הילדים. כל אחוז אחד ירידה בריבית הניב 2% יותר ילדים.

בהתבסס על הטכנולוגיה הקיימת באותה עת, ניתן להניח שרוב הנולדים/ות הם תוצאה של סקס. ומכאן המסקנה: פחות ריבית יותר סקס.

איזה ילדים נולדו מהפריית ריבית? מחקר הולנדי ביקש לבדוק מי נהנה יותר מהפחתת הריבית. המחקר הקיף 12 מדינות בין השנים 1920-2015. הממצא: מי שנהנו הכי הרבה, ובהפרש ניכר, מהפחתות ריבית היו בני המאון (1%) העליון. הסיבה: למתגוררי המאון העליון יש הרבה יותר נכסים – מניות, אגרות חוב ונדל"ן. הפחתת ריבית גורמת לביקוש ער לנכסים שכאלה ומחירם תפח. כך כסף זול רץ דווקא לעשירים.

ובחזרה לילדים. אם העשירים שהרוויחו הון מהורדות ריבית היו אלה שמולידים יותר ילדים – דיינו. אלא, וכאן אני חזור לישראל, אם מסתכלים על משפחות עם 4 ילדים ויותר יש שם שיעור זעיר של בני העשירון (10%) העליון. שיעור הילדים אצל העשירים ביותר הוא רבע משיעורם אצל העניים ביותר.

עכשיו אחבר את כל הממצאים האלה ביחד לתוצאה הבאה: ריבית נמוכה מעשירה את העשירים ומביאה להולדת ילדים למשפחות הכי עניות. אין פלא, על כן, שמאז 2008 – מועד שממנו ואילך הריבית ירדה משמעותית – יש גידול באי השיוויון.

האם על בנק ישראל להעלות את הריבית כאמצעי מניעה בכדי להקטין את מספר הילדים העניים? הנה לכם הצעה למחקר לא משעמם לכלכלני חטיבת המחקר של הבנק המרכזי.

שתפו: