מלחמת האינטרנט

 

הנה ידיעה שקראתי ב"גרדיאן" האנגלי. שימו לב שהמילה ידיעה במשפט הקודם מכילה קישור -לינק. מי שילחץ יועבר לאתר העיתון ויוכל לקרוא את הידיעה בעצמה/ו שתיכף אתייחס אליה.

שאלה: האם לדעתך אני צריך לשלם לעיתון האנגלי עבור ההפנייה הזו?

הידיעה עוסקת בהודעה ששיגרו גוגל ופייסבוק לממשלת אוסטרליה ולפרלמנט שם ולפיו אם יחוקק חוק ולפיו הם יחויבו בתשלום ל"אתרי תוכן" עבור שימוש/ציטוט/הפנייה או אז גוגל ופייסבוק יסגרו את הבאסטה שלהם למשתמשים אוסטרלים. זה קרב בין המדינה לבין שני תאגידי ענק. תענוג אינטלקטואלי. מה גם שזו מלחמה בלי הרוגים.

אתעכב לרגע על תגובת ראש ממשלת אוסטרליה. הוא הפגין גאווה לאומית ואמר לשני התאגידים שאוסטרליה היא מדינה ריבונית ואף אחד לא יכתיב לה מה לעשות. יעני, תקפצו לי. מעניין היה אם הוא היה מגיב כך אם ממשלתו היתה מודיעה לארה"ב בימי טראמפ שהוא יכול לקפוץ לה בעניין החרם על איראן, וכי ארה"ב לא תכתיב לאוסטרליה למי היא רשאית למכור פחם, אלומיניום ומגפיים החביבים על משמרות המהפכה. המשפט שלו שאף אחד לא יגיד לאוסטרליה....וגו' הוא הבל ורעות רוח. כל ממשלה עושה מיני עיסקאות מהסוג הזה.

הספר של גרישם

אפשר להבין את עמדת יצרני התוכן – כלי תקשורת, אתרים של עסקים, אתר קופת חולים וכל מה שיש. גוגל ופייסבוק מאפשרים לקחת מה שהם מייצרים ולהשתמש בו כדי לספק את רצונם של משתמשי גוגל (מי שמחפש את אתר קופת חולים או את עיתון הגרדיאן) ושל משתמשי פייסבוק (שמצטטים ומדביקים פרק מהספר של ג'ון גרישם). מי שמייצר את התוכן משלם עבורו. והנה גוגל מאפשר למיליארדי משתמשים כניסה לתוכן הזה – ולא משלמים. יכול להיות שקופת חולים דווקא מרוצה מזה שגוגל מספקת קישור (לינק) לאתר שלה. אם כך היא תוותר לגוגל על התשלום. אבל אם גרישם לא מסכים שמשתמש בפייסבוק יכניס פרק מספרו – אז מה?

מצד שני איך זה שעד היום שרות השידור הבריטי בי.בי.סי. ציטט ידיעה של הגארדיאן, ומעולם העיתון לא דרש תשלום עבור זה? גם ממני הגארדיאן לא דרש תשלום וגם כל החוקרים שאת ממצאיהם אני מצטט לא התעלקו על הארנק שלי. שימו לב: עיתון ה"גארדיאן" כמו "הארץ" כאן מחזיקים אתרי אינטרנט חינמיים. אם כך, מדוע הקישור בגוגל לאותו אתר חינמי הוא בעיה קניינית? מדוע דף הפייסבוק שמצלם את העיתון נדרש בתשלום?

תוצאות המלחמה

מי שמצפה לתשובה אינטלגנטית לקושייה הזו – יתאכזב. אבל יש לי משהו לא אינטלגנטי לומר על העניין.

אני בעד שהפרלמנט באוסטרליה יחוקק את החוק המוצע, ובמלוא עוצמתו. ואני עוד יותר מקווה שגוגל ופייסבוק יממשו את האיום שלהם ואף אוסטרלי לא יוכל להשתמש  בהם. הנה לנו מלחמת אינטרנט בין ענקים.

בקרב הזה הדבר הראשון שיקרה הוא שתושבי אוסטרליה יעברו לתחליפים, ויש כאלה, לשני תאגידי הענק האלה. זה דבר שראוי לשמח כל אדם כי כל פעם שתאגיד ענק מפסיד – האנושות מרוויחה. מה שעוד יפה בזה שכל מדינה יכולה לעשות לתאגידים האלה את העוקץ האוסטרלי וכך לתרום לרווחת האנושות. נזכור איך תאגידי הענק מתמרנים ברישום עיסקאות במטרה להימנע מתשלום מסים. מגיע להם שידפקו אותם.

לגופו של עניין מעט מאוד ייפתר ממהלכים שכאלה, למעט התענוג לראות את מארק צוקרברג וסונדאר פיצ'אי הופכים ממיליארדרים בדולרים למיליארדרים  בצרות. אם החוק מתקבל אז כל תחליפי גוגל ופייסבוק ייאלצו לשלם. אבל די לצרה הזו בשעתה.

 

שתפו: