קיצור תורים

 י"ב הוא "חולה כרוני". כלומר הוא לא ממש חולה אלא שהוא סוחב עימו בלוטת תריס מעוקרת, שני התקפי לב, סטנט וסוכר ברמה שהופכת שוקולד מריר למתוק. לפיכך הוא צרכן כרוני של תרופות וכל שלושה חודשים הוא פונה לרופא המשפחה להוציא עבורו מרשם.

האתר של הקופה מציין כי הרופא ייתן תשובה בתוך 5 ימי עסקים. על פניו זה בסדר גמור. אדם יכול לחשב מראש מהו המועד האחרון להגשת הבקשה. הנה שאלה: מדוע אין תשובה מיידית?

זה נראה לא רק קטנוני אלא אף אזוטרי. מה שמביא אותי להסדרי העבודה של רופאים עם קופות החולים. יש רופאים שהם עובדי הקופה, שכירים לכל דבר. ויש עצמאיים. מי שחושב כי רופא העובד במרפאה של הקופה הוא שכיר, אפשר וטועה. הקופה מאפשרת לעצמאיים המבקשים לעבוד מתוך המרפאה הציבורית לעשות כן, תמורת תשלום, כמובן. יש רופאים הבוחרים באופציה הזו ויש הבוחרים לעבוד ממקום אחר – והתשלום משתנה.

רופא עצמאי אינו אדיש לטיפול הרפואי שהוא נותן. לא כל הטיפולים שווי תשלום. אני מעריך כי התשלום הכי נמוך הוא אותו מרשם אומלל שי"ב ביקש. "ביקור טלפוני" עולה בסולם הממון. וביקור ממשי הוא בראש הסולם. הבה נעשה תרגיל מחשבתי: היכן ישקיע רופא עצמאי את זמנו? לרשום מרשם או לקבל מטופל.

י"ג נושא עימו בעיות בעור. שנים הוא בטיפול אצל רופא עור שעובד קרוב לביתו של המטופל. השבוע הוא ביקש לקבוע תור לבדיקה שנתית והמועד הכי קרוב לאותו רופא הוא בעוד חצי שנה. התופעה מוכרת: ככל שהרופא מומחה יותר כך התור ארוך יותר.

ובלשון פשוטה: יש מחסור ברופאים. או, ליתר דיוק, יש מחסור בזמן עבודה של רופאים.

דני בן דוד, בראיון למוסף הארץ, אמר כי בין 2006 ו 2016 שיעור הרופאים הישראלים שעברו לעבוד בחו"ל גדל מ- 8% ל – 14%. הנה עוד הסבר למחסור בשעות עבודה של רופאים.


ממצאי המחקרים


התופעה אינה ייחודית לישראל. יש מדינות שהחליטו שכדי להשיב לבקשתו של י"ב לתרופות לא נדרש רופא. מספיקה אחות משודרגת. זה נכון גם לבדיקות דם, שתן, צילומים ואפילו טיפולים במקרים מסויימים. החוק האמריקאי מאפשר לאחים ואחיות משודרגים לעשות את הטיפולים האלה.

החוק בארה"ב קובע כי כל מדינה רשאית לקבוע את גבולות הסמכות של האח המשודרג.  על החקיקה הזו היו קרבות לובי. בצד אחד עמדה ההסתדרות הרפואית שטענה כי עקיפת הרופאים תפגע בבריאות המטופלים. מהצד השני עמד המחסור. היו מדינות שבחרו לאפשר למשודרגים לתת מרשמים וטיפולים מסויימים אך בפיקוח של רופא. אבל היו מדינות שהלכו עד הסוף ונתנו לאחיות חופש בגבול המותר בשידרוג.

האם הטיפול הרפואי הורע? נייר עבודה שהתפרסם לאחרונה ביקש לדלג על השאלה הזו מאחר ומדידת איכות אינה פשוטה. מחקרים קודמים שאלו מטופלים אם מצבם הורע, השתפר או נשאר ללא שינוי. במחקר הנוכחי החוקרים הלכו למקרי קיצון: לבדוק מה קרה לתביעות בגין רשלנות רפואית.

המחקרים הקודמים המצוטטים במחקר הנוכחי לא מצאו הרעה. ממצאי התביעות בגין רשלנות רפואית מצאו אף הם שהמצב לא השתנה. ומה שחביב: כאשר סך כל התביעות לא השתנה נמצא כי מספר התביעות בגין רשלנות של רופאים ירד. וכך גם הפרמיות שהם שילמו בגין הביטוח נגד תשלום במקרה של רשלנות. כלומר, הרופאים התעשרו.


רפורמה רפואית?


פורום קהלת, שנתפס כאורים ותומים של שרי החונטה השלטת, פירסם לפני כמה חודשים מאמר ביקורת על ההסתדרות הרפואית. במאמר נטען כי הגוף המייצג רופאים לוקה בניגוד עניינים.

מאחר והעלינו את פורום קהלת לשלטון, לפחות שיעשו "רפורמה" בסמכויות האחים והאחיות כדי שלרופאים יהיה יותר זמן לעבוד במקום למלא טפסים.



 

שתפו: