ה פ ת ר ו ן

 היו השבוע דברים חשובים יותר. נעצרה (?) בינתיים החקיקה לחיסול הפרדת הרשויות. נתניהו פיטר (או לא?) את שר הביטחון. דונלד טראמפ יועמד לדין עם (או בלי?) אזיקים. ורוסיה ממשיכה לטרר את אוקראינה. אבל אני מבקש לעסוק בנושא אזוטרי.

אני יודע שהוא אזוטרי כי פתחתי השבוע את "ליברל", רבעון אקטואליה. כמעט כל הגליון עוסק ב"הפיכה" המשפטית ורק בעמוד 94 מופיע מאמר קצר תחת הכותרת "חוזרים מתקופת האבן". הנה תמציתו:  "כך הצליח פרוייקט משולב שיצא לפועל במזרח ירושלים... להפחית באופן דרמטי את תופעת זריקת האבנים". הנה לנו פרויקט חשוב עם הצלחה דרמטית.


זריקת אבנים מוגדרת בידי הכותבים/חוקרים כ"פשיעה". ופשיעה דורשת פתרון. אלמלא נזרקו אבנים – לא היתה בעיה. למשל, בברלין ב־1936 לא נזרקו אבנים על המשטרה הנאצית ולכן לא היתה פשיעה ולא היה פרוייקט ולא היה מחקר. למשל, בתל אביב לא זורקים אבנים אז הכל בסדר. תודה.


ההישגים


ולא רק שכתוצאה מהפרוייקט נמצאה ירידה של 77.8% ב"אירועי זריקת אבנים" אלא ש"חלה עלייה משמעותית של כ־60% בשיחות של תושבי שכונת הטיפול למשטרה, עדות לכך שהפרויקט שיפר את הקשר של האזרחים עם המשטרה ואת האמון בה".

הנה מסקנה שעולה מהפרויקט: "התוצאות מעידות שאסטרטגיות אלו, שנבחנו עד היום בעיקר כלפי פשיעה רגילה, עשויות להיות יעילות גם במניעת פשיעה פוליטית".


חווארה ותפוח


מה שמעביר את הדיון משתי שכונות שנבדקו במזרח ירושלים לג'נין, שכם ועזה גם. הבה נתאר לעצמנו מצב שבו המשטרה, הצבא והמשמר הלאומי יפסיקו לחפש סתם חשודים במקומות האלה תוך כדי פיצוץ ואטימת בתים אלא יבחרו ב"אכיפה מכוונת קהילה", ובמקום להגיע לשם עם נשק חם ישאו שלטים בדבר "שיפור הקשר של המשטרה עם האזרחים". וכך, במקרהחווארה ותפוח, למשל, שם מי שזורקים אבנים הם תושבי חווארה ומי שנכנסים בהם בכוח הם בני תפוח יוכלו המתנחלים לבוא עם השלט "היעילות הקולקטיבית של הקהילה ... תורמת לסדר החברתי".

בישראל יש קבוצת מיעוט של קיצונים, אנרכיסטים, שמאלנים מניפי דגל פלסטין וטרוריסטים שמתעקשים לטעון שהחקיקה שמציעה  הממשלה מקורה ביחסי הכוח בין כובש ונכבש, המבוססים על אלימות. מתברר - כך לפחות אני מבין את הפרויקט והמחקר  - שאם במקום חומת מגן ושאר מבצעי הגבורה וההכרעה שצבא ההתקפה לישראל ניהל ומנהל היו שרי הממשלה באים עם "יעילות קולקטיבית", היינו רואים ירידה של 77.8% באירועים הנפשעים שמחוללים הערבים.


שיחה עם שוטר


במיוחד אני ממליץ על קשר עם המשטרה. אם תושבי ג'נין ושכם ועזה גם ישוחחו יותר עם המשטרה ויחזקו את הקשר אתה – או אז יהיה שיפור דרמטי במצב. ובמיוחד שבמיוחד אני ממליץ שמג"ב, הצבא, המשטרה והמשמר הלאומי העתיד לקום עצמם יבואו למקומות דלעיל לשוחח עם התושבים ולהעמיק את הקשר.

זה, אני מבטיח, יביא לפתרון הסופי: חיסול הסכסוך. לא יהיה יותר טרור של אבנים ובכלל. הנמר והגדי ירבוצו יחד ויבשלו קפה אחד לשני כל בוקר, פעם אספרסו יהודי ופעם קפה־בוץ ערבי. זה הצליח בשכונה במזרח ירושלים. זה יצליח גם באוקראינה, בתנאי שהאוקראינים יפסיקו לזרוק אבנים על הרוסים.

וכך, שוב נהיה אור לגויים.



 

 

 

 

 

 

 

שתפו: