הצביעות של קהלת (*)

 

מי שקטף קופון מאז הקמת הממשלה הנוכחית זה פורום קהלת. שרי הממשלה שחיפשו אינטלקטואלים שתומכים בנסיונותיהם לחסל את הדמוקרטיה – דמוקרטיה כוללת קודם לכל זכויות אדם חסינות מפני הרוב בפרלמנט – מצאו בקהלת את מבוקשם.

אך לא אחד התעסק עם הצביעות של חכמי הפורום הזה. על כך נסוב המאמר הזה.

לפני כמה חודשים פירסם הפורום מחקר/נייר עמדה בנושא ההסתדרות הרפואית. המסקנה היתה חד משמעית: יש לפרק את ההסתדרות הרפואית הפועלת בניגוד עניינים מובנה. היא גם האיגוד המקצועי של הרופאים וגם מעורבת בקביעת סטנדרטים רפואיים וגם מעורבת בדרכי ההתמחות של הרופאים ועוד. בתמצית: זהו מונופול דורסני.


פניתי למכר שלי העובד בקהלת והבעתי תמיכה במאבק כנגד מונופולים. בימין מתעבים מונופולים ציבוריים אך נמנעים מטיפול בפרטיים. ציינתי שיש מונופול גרוע עוד יותר: לשכת עורכי הדין. כל מי שרוצה לעבוד כעורך דין צריך לעבור מבחן של הלשכה. הוא והיא צריכים לשלם מדי שנה ממון למימוש הזכות לעבוד. נציגי הלשכה שותפים (בינתיים) למינוי שופטים. אם ההסתדרות הרפואית היא מונופול, אז לשכת עורכי הדין היא הסופר־מריו של המונופולים. חברת חשמל היא ינוקא ליד הלשכה הזו.

עד היום אני מחכה למחקר/נייר העבודה בעניינו של המונופול הזה. אני מהמר כנגד עצמי מי יגיע ראשון: המחקר או גודו.


Gmail בפעולה


בראשית השבוע התקשר אלי חבר והביע תקווה שהתגברתי על המחלה. כשעשיתי סימן שאלה וירטואלי הוא השיב כי לא קיבל ממני את המאמר שהתפרסם כאן בשבת. הצעתי לו לבדוק  את תיבת ה־SPAM ב־GMAIL בו הוא משתמש. ואכן המאמר הוטמן שם ולא בתיבת דואר נכנס (INBOX) שלו.

Gmail היא כתובת הדואר האלקטרוני הכי נפוצה בעולם. היא תוצר של תאגיד Google שהוא מנוע החיפוש הנפוץ בעולם. עד כדי כך גדלה עוצמת המונופול הזה עד שדוברי אנגלית כבר לא משתמשים בצמד המילים "מנוע חיפוש" אלא בפעל to google לתאר חיפוש אינטרנטי. זה מונופול ראוי עוד יותר לטיפול קהלת מאשר ההסתדרות הרפואית ואפילו לשכת עורכי הדין.

הבה נתאר מצב שבו פלוני כתב מכתב ידני לאלמוני. הכניסו למעטפה והדביק בול. המכתב זחל במנהרות הדואר (snail mail) ולבסוף הגיע לידי הדוור. זה ראה ששמו של השולח הוא פלוני הידוע כראש מחלקת החינוך בקהלת. הדוור, טרוריסט אנרכיסט, לקח את המכתב ושם אותו בפח האשפה. אך מכיוון שחונך בידי האליטות המנומסות הוא השאיר פתק בתיבת המכתבים של אלמוני ובה כתוב: המכתב שקיבלת נמצא בפח האשפה בצד ימין.

אני יכול לדמיין את המהומה בקהלת על כך שעובד הדואר מחליט שדבר דואר מסויים ראוי לפח האשפה ולא לתיבת הדואר הנכנס. אבל זה מה שעושה גוגל יום יום ושעה שעה. גוגל החליט שהמאמר שלי טומן בחובו סכנה ולכן השליך אותו לפח. גוגל אף  לא טרח להודיע לי – השולח – על כך.


החוק של קהלת 


אלא שבקהלת לא נתנו דעתם על כך שמונופול הגוגל עושה סלקציה מה מתאים ומה לא מתאים לתא הדואר של כל אחד מאיתנו. לא רק זבל (לדעת גוגל) נטמן במזבלה. גם פירסומות נטמנות במזבלה הנקראת קידום מכירות (promotion). גם הזמנה לחתונה היא בסוג של מזבלה הנקראת social. וקהלת שותק.

האם ממשלת ישראל יכולה לשלוט על גוגל? בוודאי ובוודאי. בהמלצת קהלת היא יכולה לכלול ברפורמה המשפטית חוק האוסר על כל תאגידי הדואר האלקטרוני לחלק את הדואר המגיע לישראל למזבלות אלא לשים כל דבר דואר בתיבת הדואר הנכנס של הנמען.  כנגד החוק הזה לא יהיו הפגנות.

כל אחד מוזמן לנחש מי יגיע קודם: החוק של קהלת או גודו.

(*) עוד בנושא תמצאו כאן



שתפו: