על מתמטיקה ופיקוח נפש

 בשבוע שעבר עקצה חברת דירוג האשראי מודיס את ישראל. היא הפחיתה את הדירוג (מילה שמשמעותה ציון)  והוסיפה כי העתיד נראה כרגע שלילי, כלומר הציון עלול לרדת עוד. דירוג אשראי נסמך בעיקר על היחס שבין כמות החוב (מושג מדיד) של הממשלה לבין ההכנסה הלאומית (= התמ"ג, דהיינו התוצר מקומי גולמי - מושג מומצא). ככל שהיחס הזה גדול יותר כך מצב המדינה מוגדר רע יותר. הנה ממצאי מתמטיקה אפס יחידות שמצאתי באתר אירגון ה – OECD .

 המדינה שמצבה הכי רע היא יפן. החוב שלה הוא 220% מההכנסה הלאומית. ארה"ב עם 140%. ספרד, צרפת ובלגיה עם כ-120%. קנדה עם כ 110%. הממוצע האירופי הוא 110%. וישראל? נעבעכים עם  80% (משרד האוצר טוען כי היחס הוא 62%) . מה שמלמד כי יחס חוב תמ"ג הוא מספר לא מעניין ועיקרו בלבול מוח שיצרו מסיימי מתמטיקה 5 יחידות.

מה שמעניין הוא האם מדינה יכולה לממן את החוב בקלות, בקושי או בכלל לא. יש מדינות שאין להן בעיה לממן גירעונות כי יש מי שקונה את אגרות החוב שלהן. אין אף מדינה בעולם שלא מממנת את ארה"ב בקניית אג"חיה. כל בנק מרכזי מחזיק חלק מהיתרות שלו במטבע חוץ באגרות חוב של ארה"ב. דונלד טראמפ שניהל מלחמת סחר עם סין לא הורה שלא למכור לסין את הסחורה המבוקשת הזו.


דבר הכלכלן המצוי


האם ממשלת ישראל בצרות עם דירוג גרוע יותר? הנה כותרת מ"דה מרקר" ביום שני: "הראשונות להיפגע מהורדת הדירוג: אג"ח ממשלתיות".  הנה כותרת מדה מרקר ביום שלמחרת: "ביקושים חריגים בהנפקת אג"ח של משרד האוצר". ובהמשך: האוצר גייס 4.1 מיליארד ש"ח ו"הביקושים היו בהיקף של פי 6.2". תחזיות כלכליות – כלכלנים נדרשים למתמטיקה 5 יחידות -  הן מוצר שערכו פחות אף מיחס חוב/תוצר.

היה כאן ראש ממשלה, נפתלי בנט, שדחף לעידוד לימודי מתמטיקה 5 יחידות. הוא כנראה חשב שאם תלמידי התיכון ישקיעו בלימודי מתמטיקה ברמת 5 יחידות – עתידנו מובטח. אולי טוב ששיקר את בוחריו ונעלם מחיינו הציבוריים.


קווים מקבילים


כמה אנשים משתמשים בגיאומטריה כדורית? בעוד שבגיאומטריה של המישור קווים מקבילים לא נפגשים, על פני כדור, כמו כדור הארץ – אין קווים (כלומר מעגלים על פני הארץ שמרכזם מרכז כדור הארץ) שלא נפגשים. קווי אורך, לדוגמא נפגשים בקטבים. לפני 50 שנה כל קצין ימי היה חייב לדעת את הגיאומטריה של כדור לצורכי ניווט אוניות. היום לכולנו יש נווט בטלפון באמצעות חיבור לווייני (GPS).  כמה מאיתנו גוזרים פונקציות? כמה פותרים משוואות עם נעלם אחד? עד לפני 30 שנה היה אולי צורך במתמטיקה יחידה אחת. אבל מאז שיש בכל טלפון מחשבון – גם את זה לא צריך. אפילו במחשבון שבכיס שלנו – מתי הוצאנו שורש ריבועי? שלא לדבר על חישוב היקף של עיגול שקוטרו מטר.


מתמטיקה ולוגיקה


מתמטיקה היא ענף של לוגיקה – תורת ההגיון. אם, למשל, שר השיכון יצחק גולדקנופף היה יודע להשתמש בהיגיון הוא לא היה מקונן על תגובת ראש הממשלה על הורדת דירוג האשראי של ישראל בידי מודיס עם הטענה שמדובר בחילול שבת. ראש הממשלה עשה דבר נכון. הוא הסביר שהדירוג נובע מהשקפה פוליטית. בדיוק כמו הדירוג הקודם שמצא דווקא חן בעיניו. ואם ראש הממשלה אומר דבר נכון, זה בגדר פיקוח נפש שמצדיק חילול שבת. אבל בשביל זה לא צריך לימודי חובה במתמטיקה.

רק לוגיקה.

 

 


 

 

שתפו: