שחרור מחובה

 בדיחה נדושה מספרת על כינוס דירקטוריון של חברה כדי לדון ברכישת חברה אחרת בסכום של 5 מיליארד. הדיון נמשך 20 דקות ובסופו המלצת המנכ"ל מתקבלת. הסעיף הבא על סדר היום הוא הקמת מתקני קשירה לאופניים לעובדי החברה. המנכ"ל מביא הצעה על סך 30,000 שקל. הדיון נמשך כל הלילה וטרם הסתיים. כי כל חבר דירקטוריון מבין במספרים הקטנים. פלוני מכיר קבלן שיעשה את העבודה ב־2000 שקל פחות ואלמוני מציע מתקן מברזל ולא מאלומיניום. 5 מיליארד? זה מסובך וסומכים על המנכ"ל שהם בחרו.

בוועדת הכספים של הכנסת התקיים השבוע דיון בהצעת התקציב. מדובר בהוצאה מתוכננת של כ־­800 מיליארד והדיון השבוע התמקד בהצעה לבטל את הפטור ממס על סיגריות הנרכשות בדיוטי פרי – מה שאמור להגדיל את הכנסות המדינה ב־50 מיליון שקל כדי לסייע במימון הגירעון של כ־50 מיליארד.

נציגת הממשלה הסבירה הן את השיקול הזה, ריסון הגירעון, וכן את התועלת בכך שהעלאת המס תקטין במשהו את צריכת הסיגריות ובכך תתרום לצמצום התחלואה.


מתקן לקשירת אופניים


אלא שיש ממשלה ויש קואליציה. מרכז הקואליציה בוועדת הכספים הוא אליהו רביבו מהליכוד. הוא הסביר כי אם הממשלה, שהוא הצביע בה אמון, תתעקש על הסעיף הזה "לא יהיה תקציב". מדוע? שני נימוקים העלה האיש: ראשית, בתור מעשן קבוע הוא יודע שהעלאת המס על סיגריות לא תקטין את הצריכה כי מעשנים הם מכורים ולכן לא תהיה תועלת בריאותית. שנית, העלאת המס תפגע בהכנסות רשות שדות התעופה ועלולה להביא לפיטורי עובדים. כמי שמייצג אותם – יו"ר הוועד הוא ממפלגתו – הוא מתנגד למס שפוגע בעובדים. הוויכוח התלהט ויו"ר הוועדה החליט על הפסקת הישיבה.

הנה שאלה לקוראים: מי, מבין הניצים, צודק. נציגת האוצר או מרכז הקואליציה בוועדת הכספים שאמור לתמוך בממשלה?


המעשן המתמכר


קל לקטול את רביבו. אם העלאת המס על סיגריות תביא חפיטורי עובדים מרשות שדות התעופה אפשר לתקן את התוצאה הזו – מפוקפקת ככל שתהיה – על ידי העלאת האגרות שמשלמים הנוסעים ובעלי המטענים. יותר מזה: אם העלאת מס מביאה לפיטורין אז הורדת מס תגדיל את התעסוקה. וכך יוכל רביבו לקבל גם פרס נובל בכלכלה וגם לחלק אותו למצביעי הליכוד בקרב עובדי רשות שדות התעופה. הכי טוב זה להעלות את המס אבל לקבוע מחיר מירבי (המחיר הנוכחי) לסיגריות. גם לא יפוטרו עובדים. גם לממשלה יהיה כסף. וגם רביבו ושאר המכורים יוכלו ליהנות מסיגריות במחיר עממי.


הוויסקי מגיש תלונה


לא קשה לקטול את הצעת הממשלה. האם סיגריות הם המוצר היחיד שגורם נזק לבריאות? מה עם אלכוהול? מדוע לקפח וויסקי מהשתתפות במימון המלחמה שתיכף תיגמר בניצחון מוחלט?

זה הכשל של הדיון המטופש הזה שבתבונתו דומה לדירקטוריון שצריך לקבל החלטה על קשירת אופניים.

חיטטתי בספר התקציב כדי למצוא בכמה מסתכם הפטור ממס על כלל הקניות במוסד הזה. גיליתי שבמשרד האוצר, בפרק הטבות מס, אין בכלל מוסד הנקרא דיוטי פרי ובשמו העברי שחרור מחובה. סך כל ההטבות במס (ללא הדיוטי פרי) מסתכם בכ־85 מיליארד שקל. כמה שווה הטבת המס של הדיוטי? נניח מיליארד. נבטל את הדיוטי פרי והכנסות המדינה יגדלו בלפחות חצי מיליארד מקניות שיתבצעו בישראל גופא.


משואה לדיוטי פרי


ההיבט הכי חשוב של הסוגיה הזו נעוץ בכך שכדי לקבל הטבה במס ברכישת סיגריות, אלכוהול, טלפון, מחשב, בשמים, טוסטר, ושאר ירקות צריך לצאת מהארץ. מדוע רק נוסעים חו"לה רשאים ליהנות מהטבת המס? ומי שטס הרבה – נהנה עוד יותר.

מה רע בביטול הדיוטי פרי. זה יגדיל הכנסות הממשלה ממסים. זה תורם לשיוויון. ועובדי שדות התעופה לא יפוטרו כי אולמות התצוגה יושכרו.



 

 

שתפו: