מתיחת פנים?

על הקשר שבין כישלון המכונית החשמלית והפנסיות

לא מכבר, בתערוכת הרכב באיסטנבול הוצגה ה"רנו פלואנס החדשה". המכונית, שמיוצרת בתורכיה, עברה "מתיחת פנים", כהגדרת יחצ"ני הרכב. שינו את הגריל, הפנסים, הריפוד ואף מנוע חדש התווסף למכונית שתשווק במתכונתה החדשה מינואר 2013.

השאלה היא מה זה עושה לפנסיה שלכם?


מה הקשר, אתם תמהים. אם תשאלו את אברהם שוחט ובנימין נתניהו – שני שרי אוצר שיצרו את הקשר – הם לבטח לא יידעו עליו. מילא שוחט, הוא כבר לא במגזר הציבורי. אבל אם, במערכת הבחירות, תפגשו את שר העל לכלכלה – תישאלו אותו. בעצם – תציקו לו.

הסוציאל דמוקרטים עושים רפורמה בפנסיה

הנה הסיפור: שוחט התחיל את הסיפור ב – 1994. על המדינה הוטל  איום, שבהשוואה אליו,  האיום האיראני נראה מצחיק. ומה מקור האיום? קרן פנסיה שהוקמה באותה עת ביקשה לקנות אגרות חוב של המדינה כמו כל קרן פנסיה קיימת. שוחט, סוציאל דמוקרט ותיק, נבהל. מה יהיה? איך נעמוד בזה? התכנסו חכמי האוצר ביחד עם ראשי ההסתדרות (שניהלה אז למעשה את קרנות הפנסיה), חיים רמון וחיים אורון  והגו  רעיון מבריק: לצמצם את הנפקת אגרות החוב המיועדות לקרנות הפנסיה,ולייעד אותן רק למבוטחים קיימים ואילו את כספי החוסכים החדשים לשלוח  ל"שוק ההון", כלומר לבורסה. כך גם יהיה הון זמין למשקיעים שכל עניינם הוא בפיתוח  הארץ.

הליכוד ממשיך את הרפורמה

וכך היה. לימים כאשר מפלגת העבודה בראשות שמעון פרס נבעטה מהשלטון והליכוד חזר למקומו הטבעי בצמרת , התווסף למהלך הגאוני של שוחט צעד שנקט נתניהו עת מונה שר אוצר:  למחוק כמעט לחלוטין את האיום האג"חי. כלכלת ישראל ניצלה מהאסון.

מה לזה ול"מתיחת הפנים" של מכונית תורכית בעלת שם צרפתי?

הגאון שי אגסי ממריא

לפני כמה שנים עלה איש עסקים צעיר ומבריק על רעיון מבריק אף יותר מהאיש עצמו: לייצר מכונית חשמלית. הרעיון היה מיושן למדי כי מכוניות חשמליות היו כאן עוד לפני המכונית על מנוע שריפה פנימית. זה אולי  רעיון  חמוד אבל לא ממש מעשי. הראייה,  המכונית החשמלית לא תפסה. כי רק אידיוטים מוכנים לקנות, במחיר מופקע , מכונית שמסוגלת לנסוע רק כ – 150 קילומטר בלי להזקק  ל"תדלוק". אבל שי אגסי היה גאון. אני יודע את זה מהעתונאי תום פרידמן מהניו יורק טיימס שכתב כי אגסי הוא שילוב של הנרי פורד ויצחק רבין – שני אישים שפרידמן מעריץ. (http://www.nytimes.com/2008/07/27/opinion/27friedman.html?_r=2&hp&oref=slogin&) .
שלא לדבר על שמעון פרס שאמר על "ההמצאה" של אגסי "לפני שנתיים עוד דיברנו על החזון, ומדובר במעבר מהיר מאוד מחלום למציאות". (http://news.walla.co.il/?w=/14/1622594).




אגסי הודח לפני כמה חודשים כי ההמצאה שפיתח – מתקן להחלפה מהירה של מצברים למנוע המכונית החשמלית ושטקר מיוחד לטעינת המצבר – לא ממש שיכנעה די אנשים לקנות את המכונית. העסק שהקים – "בטר פלייס" – הפסיד מאות מיליוני דולרים על אף התמיכה של פרידמן ופרס ועוזי לנדאו שפסק שלא נוכל לקנות מכונית חשמלית אלא אם נטען אותה  באמצעות שטקרים מיוחדים שיספק לנו....שי אגסי. ולא רק הם. גם יצרן הרכב רנו הצטרף לחגיגה. המכונית החשמלית שמוכרת "בטר פלייס" היא הרנו פלואנס  - זו מפתיחת המאמר הזה.

משהודיעה רנו על מתיחת הפנים המיועדת להצעיר ולייפות את הגברת פלואנס, שאל עיתונאי סקרן "ומה עם הפלואנס החשמלית"? ועל זה קיבל תשובה כי העניין יחכה כמה חודשים טובים.

מעניין. אם מחליפים את הגריל של הפלואנס בעלת מנוע הבנזין ,  למה, באותה שעה , לא עושים כן לפלואנס המחשמלת? למה לחכות ולהחזיק שני קווי ייצור שונים? למה הריפוד שונה? והפנסים? מה קורה כאן?

עידן עופר עושה טיפול שורש לאגסי

את מי ראוי לשאול? או את יבואן הרנו שהשיב שזה עניין של חודשים...או את עידן עופר.
עופר הוא שותף של אגסי בבטר פלייס ועל פי הערכות שפורסמו  לאחרונה – מי שהביא להדחתו של הגאון. עופר לא רק מושקע אישית בבטר פלייס אלא גם באמצעות תאגיד ישראלי ענק שבשליטתו – "החברה לישראל".

כמוקבל בישראל שליטה נעשית עם מיעוט מניות. הרוב מוחזק בידי "הציבור" כלומר גופים פיננסים שמנהלים כספים. במקרה שלנו כמה וכמה קרנות פנסיה. אלה השקיעו במישרין במניות ואגרות חוב של "החברה לישראל". וכך הפנסיה שלנו, בחלקה, יושבת בפרוייקט המכונית החשמלית מבית מדרשו של הרה"ג שי אגסי.

המכונית והפנסיה

כאמור הפרוייקט מפסיד מאות מיליוני דולרים, שזה מיליארדי שקל.  עידן עופר לא מוותר, וזו זכותו. העניין הוא שהוא רוצה שהפנסיה שלכם תמשיך להשקיע. "החברה לישראל" החליטה להשקיע עוד כמה מאות מיליוני שקל ב"בטר פלייס". והשאלה היא מה יגידו מנהלי קרנות הפנסיה?

או שישמרו על שתיקה, כמו בהרבה עניינים אחרים, וימשיכו לזרוק את כספנו לבאר החשמלית של עידן עופר.
ובהזדמנות חגיגית זו לא נשכח, שוב, שבנימין נתניהו הוא שדחף (בסיוע אברהם שוחט) את הפנסיה שלנו לתענוגות הבורסה.
11.11.2012

שתפו: