רגב, מזרחי ושקרים



הנה הנתון ל – 2013 כפי שפרסם הטוטו : ההכנסות הסתכמו ב 1.87 מיליארד שקל. עכשיו לשאלה: כמה מהכסף הזה הגיע ל"ספורט"?
 העיסוק  בעניין מקורו בהחלטת ממשלה, שעוגנה בהצעת חוק ההסדרים, להגבלות על הימורים. בין השאר מוצע שם להגדיל את שיעור המס על מי שמרוויח ולהגביל הימורים במכונות המספקות רווחים מיד עם היווצרותם ועל מרוצי סוסים.


ההחלטה נובעת מהמימצא שמרבית המכורים להימורים הם "תושבי הפריפריה", ואלה יחד עם מיעוטי הכנסה אחרים בכל יישוב הם הניזוקים העיקריים. פרופ' מומי דהן מבית הספר למדיניות ציבורית היטיב לתאר את המצב האומלל הזה בסדרת מאמרים ב"הארץ".

האם תפקידה של המדינה לחנך מבוגרים מה לעשות עם כספם? זה עניין של השקפה פוליטית. כל המפלגות בישראל בדעה שכך ראוי שיהיה. איך אני יודע? כי ממשלת ישראל העניקה זיכיונות בלעדיים להימורים לטוטו ולפיס. תחרות חופשית בהימורים מעולם לא נשקלה. גם מתנגדי הצעת החוק, ובראשם שרת הספורט, מירי רגב, לא מדברים על זכויות האדם המהמר וחופש העיסוק (למעט האינטרסים של האח שלה). הם מדברים על מי יקבל את הכסף. ומכאן השאלה שבראשית המאמר: אז מי וכמה מקבל בספורט את הכסף?

הבורות של רגב

לא מכבר דנה ועדת הכספים של הכנסת בהצעת החוק. נאמנה לערכי ארץ ישראל השלמה והיהודית תקפה רגב את החלטת הממשלה שבה היא חברה. אחריות קולקטיבית? ממש מעניין את התחת שלה. בכל זאת ספורט ועוני זה לא עמונה!

וכך הסבירה המיניסטרית: "הדיון היום הוא סופר חשוב, זהו יום גורלי לספורט הישראלי. מדובר בפגיעה לטווח ארוך בספורט הישראלי אם תתקבלנה ההמלצות. הטוטו הוא המממן העיקרי של הספורט. פגיעה בטוטו משמעותה שאין מגרשים, אין אולימפי אין פארלימפי יש ספורט רק לעשירים בלבד. מרכז הגולף בקיסריה ומרכז הטניס ברמת השרון לא ייפגעו. מי שייפגע זה רק הפריפריה".

יפה, לא?

 נתחיל ב"מגרשים". האם מגרשים זה ספורט? האם אצטדיון טדי בירושלים זה מתקן לספורט או מקום עבודה לכ – 100 איש שעובדים בכדורגל בקבוצות הפועל ירושלים וקטמון ובית"ר ירושלים? כמה עולה להחזיק את המגרש? כמה עלה להקימו? כמה עסקים קיבלו מהממשלה מענקים שכאלה לפתוח את העסק שלהם?

עכשיו נסתכל על ה"מגרשים האחרים"? הטוטו לא סיפק את צרכי ה"מגרשים" ולכן נרתם הפיס והקים "פיס ארנה" – אולם ענק למשחקי כדורסל. כמה מתושבי הקטמונים – ה"מגרש" הזה גובל בקטמון ט' – משחקים שם?
מי כן משחק? הפועל ירושלים כדורסל שהיא, לכל דבר ועניין, עסק פרטי. במשחק הכדורסל חמישה שחקנים בכל קבוצה. כמה ישראלים משחקים בקבוצה הזו? והפועל ירושלים היא הקבוצה הכי "עתירת ישראלים". מה בין פרנסתם של מובטלי כדורסל מארה"ב – רוב השחקנים בקבוצות הכדורסל – לבין ספורט ישראלי? שום דבר ושום כלום.

האם מירי רגב משקרת כאשר היא אומרת שהטוטו מממן את הספורט? בשביל לשקר נדרשת מודעות. ולא ברור שרגב מבינה את השפה שבה היא מדברת. בין ספורט לבין "אגודות הספורט" יש מרחק ענק. אגודות הספורט הן עסקים למיעוט זניח של אנשים. רוב האנשים שעוסקים בספורט, או רוצים לעסוק בספורט, לא רואים טוטו, לא רואים "מגרשים". מי שרוצה לשחק כדורגל בשכונה, עם חברים, לא יעשה כן ב"מגרשים" שהטוטו מממן. אלה סגורים לציבור.

הבלוף של הפריפריה

ומה עם הפריפריה? נניח, בכל זאת ומתוך הבנה למגבלותיה של הרגב, שאותן "אגודות ספורט" – שכאמור מספקות תעסוקה למיעוט זניח – הן עניין חשוב. אז למה הפועל ירושלים בכדורסל מקבלת יותר כסף מהפועל נגבה? לפי ההיגיון של רגב מן הראוי שכל אגודה תקבל סכום זהה. ואפילו, יחי הפריפריה, שעוספייה תקבל יותר מתל אביב. הרי בכדורגל ובכדורסל משחק מספר קבוע של אנשים. אז מדוע ש"אגודת ספורט" מתל אביב מקבלת יותר ממי ממקבילתה בעוספייה? ובאמת, גברת רגב, אולי תבדקי את התחלקות הכסף בין "אגודות הספורט" לפי מרכז ופריפריה? לא רק לדבר. לבדוק!

ואם אנחנו כבר בנושא: למה לתת הטבות וכספים ל"ספורטאים מצטיינים"? האם שר החינוך מעניק הטבות ותקציבים למי שמקבל 100 בחמש יחידות במתמטיקה או יהדות? אז למה למי שקופץ לגובה באולימפיאדה מגיע מימון ציבורי? מה התועלת החברתית של קופץ גובה "אולימפי" או "פרלימפי" על פני מי שקופץ לגובה להנאתו? ואיך זה שאין מענקים לנגרים מקצועיים וחובבים כאחד?

סיפור על 13%

ומה ההוכחה האולטימטיבית שרגב לא מתעניינת בפריפריה? ראו מי תמך בה. וכך הוא אמר: "הרבה מועדוני ספורט ייסגרו." אמר איש הפריפריה שמעון מזרחי שהדבר היחיד שמעניין אותו זה קבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב שהיא מקום העבודה הכי גדול למובטלים ממדינות הים.

הנה התשובה: מתוך 1870 מיליון שקל הכנסות הטוטו הגיעו ל"מועדוני הספורט" בערך 250 מיליון (=13%). וכאמור גם הכסף הזה הולך בעיקר למיעוט זניח של אנשים שפרנסתם לרוץ אחרי כדור. ואלה שתחביבם לרוץ אחרי כדור? בתחת של רגב.

שתפו: