השקל השחור



בסוף החודש מסתיים הסכם העבודה שבין הממשלה לאירגון המורים העל יסודיים. העדר הסכם חדש אינו משמעותי. ממילא כל עוד הסכם אינו מבוטל – הוא ממשיך להיות בתוקף. אבל התאריך נוח, ומתקרבת תחילת  שנת לימודים, ולכן רוחות הקרב החלו לנשוב. המורים רוצים כך וכך, הממשלה בעיקר לא רוצה.
מה חדש? שאירגון המורים דורש לתגמל מורים לפי "איכות". מה שמעלה את השאלה מיהו/מי היא המורה האיכותי/ת.


התשובה המתבקשת היא שמורה איכותי הוא זה שתלמידיו איכותיים. אלא שבתשובה הזאת לא פתרנו את כתב החידה. כי מהו תלמיד איכותי? שמאלנים יפי נפש יאמרו כי תלמיד איכותי הוא, למשל, אדם סקרן וספקן. ימניים/דתיים פטריוטים יאמרו שסקרן וספקן הוא בוגד והאיכות נקבעת לפי נאמנות לעם ולמולדת בתוספת 5 יחידות במתמטיקה. את זה וזה אנחנו מבינים. העניין הוא שלא ברור איך מודדים.

האיכותומטר

שאלת המדידה היא קריטית. אם רוצים לתגמל מורה על פי מידת הסקרנות/פטריוטיות של תלמידיו מהי יחידת המדידה? מהו כלי המדידה? זו אינה התלבטות ישראלית בלבד. בהרבה מדינות מתלבטים ומוצאים פתרון.
איך פתרו? הפתרון המקובל הוא ציוני התלמידים במבחנים. אם ציוני התלמידים בכיתה יב'1 בבית ספר פלוני במבחני הבגרות היו השנה, בממוצע, גבוהים יותר מאשר אשתקד – אות הוא שהמורה של תלמידי השנה ראוי לתגמול. מה שיפה בשיטה הזו הוא שאמנם היא מטומטמת למדי ובהחלט לא מדוייקת. אבל היא הכי קלה למדידה.

מה לא בסדר בשיטה?

הנה דוגמה מעולם אחר. בשנות ה – 80 של המאה הקודמת היתה אינפלציה חריגה בבריטניה. הממשלה גרסה שמקור האינפלציה הוא בהדפסת כסף. ההחלטה: נדפיס פחות שטרות. מה קרה? שום דבר לא קרה כי הבנקים למדו, מה שהיום ברור לכל מי שעושים העברות כספיות בכרטיס אשראי או טלפון, איך לעקוף את המזומן באמצעות ניירת/דיגיטלית בנקאית.

מסובך קצת? הנה עוד דוגמה מעולם אחר. בניו יורק החליטו לפרסם מדד איכות בתי חולים. מה המדד שנבחר? שיעור התמותה. זה נראה הגיוני כי תפקידו של בית חולים למנוע מוות. ומכאן שבית חולים שבו לא מתים – עדיף על פני בית חולים שיש בו מתים רבים.
מה קרה? בתי החולים החלו לזרוק גוססים להוספיסים. הסטטיסטיקה של בתי חולים השתפרה. המציאות? לא ממש.

ציונומטר

במדינת פלורידה בארה"ב החליטו לתגמל מורים על פי ציוני תלמידיהם. איך מורה משפר את הציון הממוצע של תלמידיו בלי להתאמץ? הוא מבקש משני התלמידים הכי גרועים בכיתה לא לבוא למבחן. התוצאה: הציון הממוצע במבחן עולה והסטטיסטיקה משתפרת. במציאות? לא ממש.

מורים אחרים מצאו שיטה מעניינת לא פחות. במקום שהתלמידים החלשים ייגשו למתמטיקה 5 יחידות ויקבלו ציון 70, הציעו לתלמידים לגשת למתמטיקה 4 יחידות ולקבל ציון גבוה יותר. בסטטיסטיקה יש שיפור בציון הממוצע. במציאות? לא ממש.

אפשר לעשות תרגילי נגד. תלמיד שלא מגיע למבחן רואים בו נכשל לצורך הסטטיסטיקה של המורים. אבל אז תלמידים שירצו להתנקם במורים – יעשו בדיוק את זה. יביאו טופס מהרופא שהם חולים.

אז מה עושים עם תגמול מורים על פי איכות? חובה להבין קודם לכל מה לא עושים. לא מכניסים כסף לשיקולי מערכת ההוראה. כי לכל שקל לבן תמיד יהיה גם שקל שחור.

העצה השבועית לאבי גבאי נמצאת כאן
שתפו: