פסיכומטרי בירידה



המבחן הפסיכומטרי הוא שנוא נפשם של כל הנבחנים – וזה מובן למדי. הוא גם שנוא נפשן של קבוצות הטוענות שהמבחן מוטה תרבותית לטובת עדות אשכנז. לא פעם יש המציעים לבטל אותו. והיתה שנה שאכן זה מה שקרה. סילבן שלום (עדת תוניס) כשר אוצר לחץ על לימור לבנת (עדת אשכנז) כשרת חינוך. התוצאה: אחרי שנה הבחינה הוחזרה כי עדות תוניס ודומיהן נפגעו קשות וחטפו באבי-אביהם ואילו בעדת הערבים - שנהנתה מציונים גבוהים יותר בבגרות ,טפו, טפו – חגגו.


מאז זרמו מעט מים בירדן והרבה ביוב בירקון אבל מתברר כי הכלכלה מנצחת את הפסיכומטרי. נתונים שפירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מלמדים כי יש צניחה בשיעור הניגשים לבחינה הפסיכומטרית בקרב תלמידים המבקשים תואר בחינוך והוראה. סביר שזה לא המקצוע היחיד שבו המוסדות להשכלה גבוהה מוותרים. המצב הכלכלי שלהם על הריצפה וכל מי שיכולה לשלם את שכר הלימוד – ברוכה הבאה.

המסננת

לפסיכומטרי מטרה אחת: ניבוי ההצלחה בלימודי תואר אקדמי. השילוב בין ציוני הפסיכומטרי לבחינת הבגרות נמצא כמנבא המוצלח ביותר להשגת תואר. כדי לא לבזבז כסף על סטודנטים שהסיכוי שיצליחו קטן – משתמשים במבחן הפסיכומטרי כמסננת.
האם המבחן הפסיכומטרי מעיד על משהו מלבד היכולת להצליח בתואר ראשון באוניברסיטה? כנראה שלא. אבל אירגונים גדולים נדרשים למסננת כאשר הם ממיינים עובדים. מכאן הפריחה של מבחנים דמויי פסיכומטרי כאשר בישראל הגוף העיקרי שמשחק במגרש הוא צה"ל ולצידו המוחבראת ושאר כלי קודש "ביטחוניים".

אחרי שנמצא שהמבחן לא כל כך חשוב הנה כמה מהממצאים. , מורים אמנם מקבלים עם השנים ציונים יותר גבוהים אבל זה לא-מי-יודע-מה. הציון הממוצע הוא בסביבות 500 נקודות שזה די בתחתית האקדמיה (הממוצע של הניגשים לפסיכומטרי הוא 550-600). קצת מעל הממוצע של מורים נמצאים המורים באזורים עשירים וקצת נמוך יותר המורים ביישובים שבהם ההכנסה נמוכה.
המורים העל תיכוניים קצת יותר "מוצלחים" ממורים ביסודי ובחטיבת הביניים. המורים בבתי הספר הממלכתיים והערבים "משתפרים" בציון עם השנים. בממלכתי-דתי הם בירידה. בקיצור: לא משהו, ודי משעמם.

AWE DU U DU

עד שמגיעים לאנגלית. מה היינו מצפים ממורים לאנגלית? שיידעו צרפתית? זה יכול לעזור. שיידעו מתמטיקה? ממש לא. שיידעו היסטוריה? רצוי. אבל בעיקר היינו מצפים שיידעו אנגלית. וזה לא קורה. השוויתי בין הציונים בפועל באנגלית (כחלק מהפסיכומטרי) לבין הציונים הנדרשים באוניברסיטת תל אביב לקבלת "פטור" מלימוד אנגלית הדרוש לכל סטודנט. 
הנה הבשורה: ככלל, ובממוצע, מורים לאנגלית לא היו מצליחים לקבל פטור מלימודי אנגלית באוניברסיטה אלא לאחר עוד שנה וקצת של לימודי השפה הזו ו....הצלחה במבחן המסיים. אך אפשר להירגע. גם המורים למתמטיקה לא ממש יודעים מתמטיקה. אלא שמורה ל – 6x9 לא צריך לדעת לגזור פונקציות. בעוד שמי שלא יודע אנגלית – לא יודע אנגלית, ולא ממש כדאי שינסה ללמד.

העיקר ששר החינוך, נפתלי בנט, מתעניין רק בשיעור הנבחנים 5 יחידות.
שתפו: