מלחמה צודקת



דונלד טראמפ הוא מנוול בקנה מידה בינלאומי. על כך מסכימים אנשים בעלי השקפת עולם ליברלית בכל רחבי העולם. הוא, על פי הגירסה הזו, מין פוטין אבל לא ממש יוצלח כמו המקור. לדעת כלכלנים מהזן הליברלי הוא אפילו מנוול בריבוע, עמדה שהתחדדה בעקבות "רפורמת המס" שאינה אלא כלי להעברת משאבי ציבור לעשירים ביותר ובמיוחד שבמיוחד בעקבות המכס שהטיל על יבוא פלדה ואלומיניום לארצות הברית.


המהלך האחרון הזה היה לצנינים לא רק בעיני ליברלים (שבארה"ב נחשבים שמאל) אלא גם בעיני כלכלני הימין שמאמיניםזו דת לא שונה בהרבה מפונדמנטליסטים מהזן היהודי, הנוצרי, הבודהיסטי והמוסלמיבמסחר חופשי בסחורות, בשירותים ובהון. מה שנקרא בפשטות גלובליזציה.

הפרשנים מהזן הזהאתם מוזמנים לקרוא אותם בישראל ב"גלובס", "כלכליסט" ובמיוחד ב"דה מרקר" – אף מזהירים מפני מלחמת סחר. בתגובה למכס על יבוא פלדה מאירופה יטיל האיחוד האירופי מכס על חמאת בוטנים אמריקנית. ובתגובה לתגובה יטיל טראמפ מכס על יבוא שמן זית אירופי ובתגובה לתגובה לתגובה יטילו האירופים מכס על בורבון מקנטקי. ולך תדע מה יעשו האוסטרלים והסינים שהם יצרני הפלדה והאלומיניום הגדולים בעולם.

מלחמת סחר כזו, גורסים מומחים לשוק תחרותי חופשי, תביא לצמצום הסחר, פגיעה בצרכנים, ירידה ברמת החיים, אבטלה ושאר מרעין בישין של מדיניות אנטי ליברלית שכזו.

ואכן הנתונים הכלכליים לצידם של חסידי הגלובליזציה. בשלושים השנה האחרונות כאשר רוב המדינות בעולם חשפו את כלכלתם לתחרות בינלאומית, רמת החיים עלתה, האבטלה קטנה והאינפלציה דוכאה עד עפר. הנה לנו ההוכחה שגלובליזציה טובה ליהודים (וגם לגויים).

אז זהו, שלא.

כך גורסים שני כלכלנים שפירסמו החודש מחקר חדשני. פרט לדעתם המקצועית מעניינת האכסניה שבה הם דרים: קרן המטבע הבינלאומית.
מה שהם עשו הוא לקחת את נתוני הכלכלה של 147 מדינות בין השנים 1970 ל – 2014. כצפוי בשנות הגלובליזציה האלה רמת החיים הממוצעת עלתה ברוב מכריע של המדינות. בכך יש אישור לתזות כלכליות בדבר יתרונות הסחר העולמי החופשי אותן פיתח הכלכלן הבריטי דייויד ריקארדושם דבר בעולם המחשבה הכלכלית.

אלא שבמקביל זיהו החוקרים שתי תופעות מעניינות. ראשית, הגלובליזציה עוזרת מאוד בתחילת הפיתוח הכלכלי. אך עם הזמן (מה שנקרא אצל כלכלנים "תועלת שולית") התועלת פוחתת. שנית, גם כשהיא עוזרת הרי זה לגידול הממוצע של ההכנסה. התועלת הזו מגדילה עד למאוד את ההכנסות של המאוד-עשירים ולא ממש עוזרת לכל השאר. במיוחד היא לא עוזרת לעניים.

בהקשר הזה טראמפ פחות אידיוט ממה שנוטים לחשוב. ארה"ב היא מדינה עשירה ולכן התועלת השולית שלה מגלובליזציה היא מצומצמת למדי. מכאן שמלחמת סחר קטנהאם תתממשתפגע בה במידה קטנה ביותר. וכפי שטראמפ הבטיח לתומכיו, מכס על פלדה יסייע לעובדי תעשיות הפלדה והאלומיניום בארה"ב גם כאשר המכס המוגדל ייקר את מכוניות המרצדס המיוצרות בדרום ארה"ב.

שייסגרו קניונים

יש, איך לא, גם הקשר ישראלי למלחמת הסחר הצפויה. התקשורת מדווחת על "מותם של קניונים" שבהם נסגרות חנויות רבותבעיקר בתחום האופנהבשל המס האפסי על יבוא אישי לעומת מס מכובד ביבוא מסחרי. למה הממשלה מנהלת מדיניות כזו? כדי להוריד את יוקר המחיה, לטענת שר האוצר.

חוץ מהמחקר החדש הנה עוד עובדה באשר להכנסה, יוקר והירקות הנלווים: המדינה הכי יקרה בעולם היא נורווגיה. היא גם בין המדינות עם רמת החיים הגבוהה בעולם, ולענייננומהמדינות היותר שיוויוניות. גם באוסלו מחיר המילקי גבוה מברלין. אז?


העצה השבועית, מספר 34, ליו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי, נמצאת כאן




שתפו: