הגירה ושנאת זרים



על העובדות יש מחלוקת מעטה, אם בכלל. הגירה מעוררת שנאת זרים, רדיפתם, גזענות ובסוף הצבעה בעד מפלגות ימין המצדדות בדחיית מהגרים, גירושם ושאר מרעין בישין. ולמה זה קורה? כלכלנים הציעו  שני הסברים עיקריים.

בראשון נטען כי המהגרים הם שכבה חברתית "נצרכת" ולכן הם מהווים נטל תקציבי על המדינה הקולטת. בכלכלנית זה נקרא "ההסבר הפיסקלי" והוא מביא לתוצאה שמי שאמורים להתנגד להגירה הם בעלי אמצעים שרוב נטל המס נישא על כיסיהם. די מהר התברר שלהסבר הפיסקלי אין גיבוי פיסיקלי. דווקא משלמי המס הכבדים גילו עמדות בעד הגירה.
בשני נטען כי מהגרים מהווים "מתחרים" בשוק העבודה.  במי הם מתחרים? זה בכלל לא היה ברור. קחו את ישראל, למשל. שנים עבדו כאן פלסטינים בשכר מינימום ואף פחות מזה. הם התחרו בעובדים ישראליים? ספק גדול. האם הסודאנים שמנקים את חוף הים בתל אביב מתחרים בישראלים שהיו מנקים במקומם? ספק ענק במיוחד.

מחקר שהתפרסם החודש מנסה להבין את התופעה שהיא בעלת השלכה פוליטית הרבה יותר עמוקה מאשר הפלסף הכלכלי. תסתכלו על ממשלות איטליה, פולין ובמיוחד הונגריה ותראו לאיזה צרה העולם נכנס. ויש הטוענים כי ממשל טראמפ היה דומה לאלה אלמלא החוקה האמריקאית – ובעיקר הקושי לשנותה - שמפריעה.

המחקר מתחיל בסיכום כמעט כל המחקרים שדמו לו: כל ההסברים הכלכליים נופלים. כל שנמצא הוא תרומה חיובית של ההגירה מבחינה כלכלית. הן ברמה הכוללת והן ברמות ההכנסה השונות. אצל כולם נרשם שיפור כתוצאה מהגירה. ואם כך מאיפה ההתנגדות הכל כך חריפה?
החוקרים בדקו 12 מדינות באירופה בתקופה 2007-2016. הממצאים מקיפים 28 הצבעות פוליטיות כאשר מפלגות סומנו בהתאם למידת הלאומנות במצעיהן.

ואלה הממצאים:

1.   יש קשר שלילי חזק בין רמת ההשכלה של המהגרים והנטייה ללאומנות. לאמור: ככל שהמהגרים הם בעלי יכולות כלכליות טובות יותר (כתוצאה מהשכלתם), כך הנטייה הלאומנית קטנה יותר.
2.   היחס למהגרים – בין חיובי ובין שלילי הוא חזק יותר, עוצמתי יותר, אצל אנשים בעלי השכלה נמוכה וכן אצל אנשים מבוגרים בהשוואה לצעירים.
3.   הנטייה למפלגות לאומניות גוברת אצל אנשים בעלי השכלה נמוכה במקומות שבהם יש ריכוז גבוה של מהגרים בעלי השכלה נמוכה. זאת על אף שאין בפועל כל תחרות – בכל תחום – בין המקומיים והמהגרים.


הנה הממצאים במונחים ישראליים: תושב דרום תל אביב שונא את השחורים ומצביע ליכוד-בית יהודי רק כאשר מסביבו שחורים עניים. אבל אם היו שם רופאים מאריתראה – הם היו מצביעים למרצ.
ובמונחים "תרבותיים": שונאי זרים עניים ייטו לדעה שהמהגרים מהווים נטל כלכלי (מה שאינו נכון) ושבקרבם שיעורי פשיעה גבוהים יותר (אותו כנ"ל). הם מפרשים את העובדות בהתאם לדעות הקדומות שלהם. לכן הניסיון להתמודד עם שנאת הזרים באמצעות עובדות המפריכות כל טענה שלילית – כל כך כושל.

הצבעה נעימה בבחירות הבאות.




שתפו: