מס על כסף מזומן



בסופו של המאמר שהתפרסם כאן ביום 12.1.19 הבאתי את הצעתו של הכלכלן האמריקאי קנת' רוגוף להתכונן לקראת המשבר הקרב ובא – בשנת 2020, לדעת הפרופסור מהרווארד – באמצעות ריבית שלילית. בעוד שבריבית חיובית מי שמפקיד כספו מקבל תמורה מהבנק בצורת גידול הפיקדון, בריבית שלילית מי שמפקיד כספו רואה את פיקדונו מתכרסם. את ההצעה הזו כיניתי "רעיון הזוי".


מדוע זה הזוי? בעת משבר הכלכלנים ממליצים להזרים כסף לכלכלה. אלא שריבית שלילית תגרום לכל בר דעת למשוך כספו מהבנק ולשים את המזומן בכספת כדי למנוע את הקנס המוטל על פיקדונות. ואם רבים יעשו כן ההשפעה הכלכלית תהיה לצמצם את האשראי במשק ולגרום לכיווץ נוסף על זה שיצר המשבר עימו התחלנו את הסיפור.

ריבית שלילית משמעה המעשי הוא מס על כסף. ההיסטוריה האנושית עמוסה במקרים דומים למס המוצע. מהי אינפלציה אם לא מס על כסף? ואכן, בימי האינפלציה הזכורים לקשישים מבינינו מי שהחזיק כסף שערכו במונחי מוצרים יורד, במקום להחזיק מוצרים שערכם במונחי כסף עולה – עשה טעות. אינפלציה היא כמו "יתר לחץ דם" לאדם. זה מס שמתחבא. סמוי. אוכל אותנו מבפנים.

מס כסף בלי אינפלציה

ממשלות אהבו את המס בדיוק מהסיבה הזו. זה היה מס מבלי לטרוח לחוקק אותו. אלא שכבר עשור אין כמעט אינפלציה. בהעדר אינפלציה אין מס אינפלציה. ובהעדר מס אינפלציה איך יעשקו הממשלות את הנתינים?
הממשלות בכל העולם מתכחשות לתסריט דלעיל. אלא שההכחשה נוגעת לרוב ל"היפר-אינפלציה" ולא למשהו בסדר גודל של 5-10% לשנה. מה גם שבהרבה מדינות מס האינפלציה לא הוכיח עצמו כעמיד. אנשים קנו מטבע זר כדי לברוח ממס האינפלציה במטבע שלהם.

אז איך גובים מס מכסף בלי אינפלציה? הרעיון שנבדק כמעט בכל בנק מרכזי בשנים האחרונות הוא הנפקת מטבע דיגיטלי. הבה נניח שיש טכנולוגיה שמשריינת את המטבע הזה מפני פצחנים ("האקרים") ומפגעים אחרים כמו הפסקת חשמל מוחלטת. הבנק המרכזי, אצלנו זה בנק ישראל, יאפשר לכל אדם לפתוח אצלו חשבון דיגיטלי שדומה לחשבונות דיגיטליים שמציעים היום כמה בנקים מסחריים. כל התשלומים יבוצעו באמצעות סמארטפון ומחשב. 

בתרחיש כזה רק מעטים יחזיקו בפיקדון בבנק מסחרי – וכך תושג "יעילות" מדהימה. הבנקים יתקיימו רק לצורכי מתן אשראי ובטחונות לעיסקות. ואם במקביל לכל זה יחוסלו השטרות והמעות – כאמור הכל בכפוף לטכנולוגיה שכמעט כולה כבר קיימת – יהיה, סוף סוף, מסלול לגבות מס מכסף.

תוקפים כסף מזומן

בנובמבר 2017 הוקם בבנק ישראל צוות שבדק את העניין. לפני כחודשיים פירסם הבנק את ממצאי הצוות. לשבחו של הצוות ייכתב שהם פסלו את ההצעה – "בינתיים" – כדי שמדינה אחרת תהיה שפן ניסיון. ואכן שבדיה החליטה על צעד ראשון בכיוון: היא מבקשת לחסל את המזומן שהוא הכלי המרכזי להימנע מפגעי מס הכסף. גם בנק ישראל הודיע על צמצום השימוש במזומן בעיסקות גדולות, בתירוץ שזה יקטין את ההון השחור.

האם צריך להיות מודאגים מהאפשרות להטיל מס על כסף?

כדי שהמטבע הדיגיטלי, זה המאפשר להטיל מס על כסף בקלות, יהיה אפקטיבי הוא צריך להיות מופעל בכל המדינות. בלי זה, זה לא יעבוד כל עוד יש אפשרות לעבור למטבע זר.
כמובן שהכל ישתנה אם ארצות הברית תחליט ללכת על זה. הדולר כל כך דומיננטי שהחלטה כזו תכריח את רוב המדינות ללכת בעקבותיה. אבל הסיכוי שזה יקרה דומה לסיכוי שיהיה קפיטליזם לא חזירי.


שתפו: