חשמל בחצי מחיר



תאגיד היטאצ'י החליט שלא להקים תחנת כוח גרעינית לייצור חשמל בבריטניה וויתר על חוזה הנאמד בכ – 100 מיליארד שקל. גם תאגיד טושיבה קיבל החלטה דומה בנוגע להקמת כור גרעיני בצפון אנגליה. האם אנגליה תוסיף חושך אנרגטי לחושך הכלכלי הצפוי לה – כך לדעת מרבית הכלכלנים - אם תפרוש מהאיחוד האירופי? 

נסיגת שני התאגידים מתכנית החישמול נובעת, איך לא, מנימוקים כספיים. התאגידים דרשו התחייבות ממשלתית למחיר החשמל שיופק מהכורים. הממשלה הבריטית לא שמעה על מתווה הגז הישראלי  שקבע לתאגידי הגז מחיר מובטח  והחליטה לא להתחייב.  
בריטניה מחויבת להפסיק כל שימוש בדלק מאובנים (fossil fuel) בתוך 30 שנה. וזה כולל לא רק חשמל (פחם וגז) אלא גם מכוניות המונעות בדלק כמו בנזין, סולר וגז. החשמל הגרעיני של שתי תחנות הכוח האלה היה אמור לספק 15% מהתצרוכת כאשר כל השאר אמור להגיע מתחנות גרעיניות קיימות, מאנרגיה סולארית, רוח, גלי ים ומקורות אחרים כיוצא באלה. מה קורה כאן? האנגלים השתגעו? האם הם יודעים משהו על אנרגיה חשמלית שמדינת הגז הים-תיכונית לא יודעת? 

שמש בגבעון

יש הטוענים שאם יש מישהו פסיכי בסיפור הזה זו ישראל. מי שבוחן את מחירי הפאנלים שבאמצעותם קולטים קרני שמש והופכים אותם לחשמל יכול להגיע למסקנה שהשאלה האם לפתח שדות גז מיותרת לחלוטין. בארה"ב מחירי הפאנלים על גגות בתי מגורים ירדו בשנים 2010-2017 מ 7.2 $ ליחידת אנרגיה ל $2.8. פאנלים לשדות סולאריים ירדו מ $5.44 ל - $1.1. ההתקדמות בטכנולוגיה של ייצור חשמל מקרינת השמש מצביעה על אפשרות לספק את כל צריכת החשמל של ישראל  כולל מכוניות  למועד אליו מתכוונים האנגלים ובמחיר זול בהרבה מהנוכחי. 
יותר מזה: הטכנולוגיה הזו לא מחייבת לכסות את כל המדינה במתקני ענק סולאריים. שימו פאנלים על כל גג  ורוב העבודה כבר נעשית. את החשמל "הביתי" הזה אפילו לא צריך להוליך לקצה הארץ. שימוש ביתי, שכונתי, אזורי יקטין את הצורך בשינוע חשמל הכרוך באובדן אנרגיה. 

קרטל הגז

לפני שאתם שואלים: אבל מה יהיה בלילה? הנה עוד זווית לכיוון הלא ממש הגיוני אליו צועדת ממשלתנו. מצרים יזמה הקמת "פורום גז" ים תיכוני. ישראל מאוד שמחה להצטרף. ומי שמריח קרטל יצרנים (כולל קפריסין, יוון ואולי לבנון) צודק. נראה שהולכת להיות השקעת ענק בצנרת להולכת אנרגיית דלק מאובנים לאירופה, ולעזאזל הכסף, כדור הארץ, והביקוש לאנרגיה כזו באירופה. 
הבריטים כנראה "מריחים" מצב שבו מחירי החשמל יירדו בשיעור ניכר. וזו מדינה שאור השמש בה הוא במשורה. ואם זה המצב אין סיבה להתחייב למחירי חשמל גבוהים בעת הזו. 
חבר שלי שמפנטז בתחום טוען שאם היום אנחנו משלמים כ – 50 אגורות לקילווט, אפשר בטכנולוגיה הקיימת לייצר חשמל סולארי במחיר של 20-25 אגורות. במחיר הזה לוויתן יהפוך לפלמידה. 

האור שבלילה

אם כך מדוע בנק הפועלים ממליץ עתה לקנות מניות של תאגידי הגז? גם בגלל שאם תקבלו את ההמלצה הוא ירוויח ממנה. וגם אם יתברר שהגז סתם מסריח – הוא, אולי, יפרסם המלצת מכירה. וירוויח גם ממנה.

אז מה יהיה עם הלילה? כאן יידרש גיבוי של חשמל מיוצר בדלק מאובנים. אבל מתקן גיבוי לייצור חשמל שונה בתכלית ממתקן המספק חשמל לכל שעות היממה. תחנות לגיבוי יכולות להיות קטנות יחסית מבחינת שימושי הקרקע שלהן. הן יעבדו במלוא התפוקה בשעות השיא של הערב. הן יהיו מהסוג של טורבינות הגז  הקיימות היום  כאלה שניתן להפעיל ולהפסיק בתוך דקות.
האנגלים פסיכים? הולנד החליטה להפסיק ייצור אנרגיית מאובנים החל מ – 2030. כולל מכוניות. אבל בטח שם כולם מסטולים. העיקר שנשקיע עוד בגז טבעי כי אנחנו אור לגויים. 



שתפו: