מה עושים עם מתנה של חצי מיליארד?



תחילה להיסטוריה: במשך שנים מצרים סיפקה גז טבעי לחברת חשמל אלא שאחרי שמוחמד מורסי נבחר לנשיא החלו בעיות ותקלות עד הפסקה באספקה שנומקה בפעולות טרור נגד הצינור. חברת חשמל תבעה את הספק המצרי וב 2015 נפסק כי היא זכאית לפיצוי של כ – 1.7 מיליארד דולר. לא הפתעה גדולה. ישראל גנבה מאיראן את חלקה בקו צינור אילת-אשקלון והאיראנים לא ראו גרוש. מן הסתם תכונה שקשורה למזג החיים הנעים באזורנו.


לא מכבר דווח כי יש פשרה ומצרים תשלם חצי מיליארד דולר. השאלה היא מה ייעשה בכסף. המהלך המצרי מתקופת מורסי חייב את חברת חשמל לייצר חשמל מפחם ודלקים יקרים ומזהמים. או אז הועלה מחיר החשמל. עתה, אם הכסף אכן יגיע, מתחייבת הפחתה במחיר.

או שלא.

חשוב לציין כי לא חברת החשמל היא שקובעת את מחירו אלא רשות החשמל שהיא גוף ממשלתי. מכאן שהשיקול לגבי השימוש בכסף ומחיר החשמל אינו בהכרח מה טוב לחברת חשמל אלא מה טוב למשק החשמל. ואלה לא בהכרח זהים.
נסתכל לרגע על שאלת הגודש. את הגודש בכבישים כולם מכירים. למעט אלה שנוסעים מחצות עד חמש בבוקר. אם היתה נמצאת שיטה – והיא נמצאה – לשכנע נהגים לנסוע בלילה/בשיתוף נסיעות/בתחבורה ציבורית במקום ביום, הגודש בכבישים היה פוחת. זה די מסובך כי בני אדם מעדיפים לבלות את השעות הליליות האלה בשינה, ולא בנהיגה.
בעיית הגודש קיימת גם בחשמל. במונחי חשמל קוראים לה עומס על הרשת. אם היתה נמצאת שיטה – והיא נמצאה – שכולנו נפעיל את מכונות הכביסה, מדיח הכלים והבוילר מחצות עד חמש בבוקר העומס היה פוחת. מבחינה חשמלית המשמעות היא שיצטרכו לבנות פחות תחנות כוח שמופעלות היום רק לשעות העומס. איך עושים את זה? חברת חשמל מבטיחה לצרכני חשמל גדולים כי אם יוותרו על צריכה בשעות השיא – הם ישלמו פחות בשעות השפל. הרעיון העולה כאן הוא לקחת את החצי מיליארד דולר ולהתקין בהם מוני חשמל "חכמים" לכל צרכני החשמל, ולא רק לגדולים.

חשמל טקסני

נכון, לעיתים אנחנו שומעים מחברת חשמל כי ראוי לנו לוותר על חשמל בשעות השיא – כרגיל מאחר הצהריים המאוחרות ועד 22:00 – למען העם והמולדת. אבל מסתבר כי כסף עושה את העניין קל יותר ומשכנע הרבה יותר.
ניסוי שנערך באוסטין, טקסס השווה את תגובת הצרכנים לשתי שיטות לוויסות העומס ברשת החשמל. האחת היא שליחת הודעה לצרכן בזמן עומס ברשת. השניה היא שינוי המחיר בהתאם לעומס. הממצא העיקרי הוא שמעטים הגיבו למידע בעוד ששינוי המחיר הקטין את הצריכה בשעות השיא ב – 14%.
מקור החיסכון הגדול ביותר הנובע ממחיר חשמל המשתנה הוא....בעלי רכב חשמלי. ומאחר ורכב חשמלי – לא מדובר רק בפנטזיה על רכב אוטונומי – הוא הבון-טון הנוכחי, יש להצעה בסיס חזק במציאות.

אלא שזה מצריך להחליף את המונים לכל משק בית ולכל עסק קטן. וזה עולה הון עתק. ולחברת חשמל אין באמת אינטרס בסיפור, כמו שגם ליצרני החשמל הפרטיים אין עניין בזה. אבל למשק החשמל – יש ויש. ואם בהזדמנות חגיגית זו גם יספקו לכל צרכן חיישנים שיאפשרו להפעיל ציוד חשמלי בשעות השפל בביקוש – חצי דיינו.

מפחיתים במחיר החשמל

החצי השני – הפחתה דרמטית במחיר החשמל – תהגיע אם המדינה תטיל מס של 50% על יצוא גז טבעי. או אז טייקוני הגז ייאלצו למכור את התפוקה רק לנו. המחיר יירד בהתאם.
יש איזו מפלגה שמוכנה לקנות רעיון שכזה? שתקום.



שתפו: