ג'ורג' קלוני נגד מדינת ישראל



"נספרסו היא מונופול – צרכן בישראל משלם 35% יותר מאשר צרכן באירופה". כך כותרת במוסף הכלכלי של "הארץ" המצטט מתוך בקשה לתביעה ייצוגית כנגד תאגיד נסטלה שמייצר ומשווק את הקפסולות של הקפה. ובאותו גיליון נמסר כי "על מוצרי איקאה משלמים בישראל עד 96% יותר מאשר בטורקיה, יוון ושבדיה". ללמדנו כי יוקר המחיה כאן גבוה כי גופים כלכליים גדולים סוחטים את הצרכן הישראלי עד הפרוטה האחרונה. כמה ש"אנחנו" מסכנים.


הבה נניח כי העובדות אכן נכונות, כלומר שתאגידים בינלאומיים – איקאה ונסטלה במקרה הזה – אכן גובים בישראל יותר מאשר בחו"ל. אתחיל בעניין הפחות חשוב – המשפטי. ככל שאני יודע אין בארץ חוק האוסר לגבות מחיר גבוה או מחיר כלשהו למעט מתאגידים שהוכרזו כמונופול. הקפסולות של נספרסו לא הוכרזו כמונופול. ייתכן וזו רשלנות של מי שאחראי על הכרזות שכאלה. ייתכן שהאחראי הזה חושב שמאחר שיש בארץ עוד לפחות 5 ספקים של קפסולות קפה שמחירן הרבה פחות מאלה של נספרסו – אז שלא יבלבלו לו את המוח. או שהוא בדעה שג'ורג' קלוני, המפרסם של נספרסו, הוא שונא ישראל. ויש גם ראייה: הוא נשוי לערביה. במצב המשפטי השורר בישראל אפילו טענות כבדות משקל כאלה כנראה ייזרקו מבית המשפט.

המדיניות "הצליחה"

 ומכאן למה שיותר מעניין בסיפור הזה: איפה הכסף?
הממשלה, ולא רק הנוכחית, בדעה שיוקר המחיה בארץ הוא איום ונורא. ולכן היא מעודדת יבוא. אם יהיה הרבה יבוא אז יצרנים מקומיים שעושקים את הישראלים יקבלו מכה בכיס – ויורידו מחירים. מהסיפור של נספרסו מתברר שלפחות בקפסולות לקפה זה באמת עובד. הקפסולות המקומיות הרבה יותר זולות. וגם קפסולות מיבוא ממתחרים בינלאומיים של נפרסו יותר זולות. אבל המנוולים של נספרסו ממשיכים בשלהם. ובעובדה: לא רק שנספרסו גובה מחיר מופקע אלא יש לה נתח שוק ענק.

מי שחושב שהממשלה די מטומטמת מתבקש לשקול את העניין הבא. במטרה להוזיל את מוצרי הצריכה הממשלה מאפשרת יבוא ללא מכס, וכן, תקדים עולמי, היא גם מאפשרת יבוא ללא מע"מ. כל מי שקונה בעלי בבא ודומיה האינטרנטיים בכמות קטנה – לא משלם מע"מ. למה הממשלה מסבסדת יבוא? לפי השערה אחת היא כאמור מטומטמת. לפי השערה אחרת נמצא כי כל מי שקונה בלי מע"מ הוא מצביע ליכוד-כחלון ובכלל מדובר בשוחד בחירות. מצד שלישי היה פה שר אוצר, מטומטם בזכות עצמו, שביקש לפטור דירות ממע"מ והוא עכשיו בכחול-לבן שבאופוזיציה. אז לך תדע.

בין שווייץ ופקיסטן

איך זה שנספרסו מצליחה לגבות מחיר גבוה כל כך על אף יבוא של מתחרים בינלאומיים וייצור מקומי (שחלקו הגדול מיובא תחת מותג מקומי) זול?
הטענה כי תחרות מניבה מחירים נמוכים היא, לרוב, מוטעית. אם תסתכלו על יוקר המחיה באתר NUMBEO תמצאו שרוב המדינות היקרות שומרות על מיקומן היחסי בטבלת היוקר לאורך השנים. ולא פחות חשוב, מתברר שיש אצלן תחרות חופשית למהדרין בהכשר "הארץ". ישראל לא שונה מהותית ברמת המחירים ממדינות אחרות עם אותה רמת הכנסה. וזה קורה כי יצרן/משווק קובע מחיר שלא בהתאם לעלויות שלו אלא בהתאם למה שהצרכן הממוצע מוכן לשלם. זה באמת כל כך פשוט. לא ביקוש והצע, כפי שטוענים הפרופסורים כלכלה. רק ביקוש.

זה לא שתחרות מיותרת. ממש לא. להפך. (בלשון מתמטית: תחרות היא תנאי הכרחי, אבל לא תנאי מספיק) אבל קיומה לא מבטיח מחירים נמוכים. זה אולי עצוב, אך זו המציאות.

ח"כ עמיר פרץ ניסה לפני הרבה שנים לחוקק חוק המחייב יצרן לקבוע מחיר אחד לכל הצרכנים. אסור יהיה להפלות במחיר – עניין מאוד מקובל במקומותינו ובכל העולם. יש חוק כזה? אין. אולי בגלל שפרץ הוא בטלן חקיקתי. וקרוב לוודאי שלא מצא תומכים בכנסת השורצת לוביסטים.
והממשלה? שם מאמינים ב"תחרות" חופשית. ובאופוזיציה? גם שם מאמינים באלוהים הזה. והישראלי המצוי? ממש לא מתעניין. במצב הזה טוב שיש איי קיימן (ושווייץ, הם ברוטציה) – מקום ראשון ביוקר המחיה בעולם. אנחנו רק במקום 13.
 רוצים לקנות נספרסו בזול? תנסו לחיות בפקיסטן – הכי זולה בעולם.



שתפו: