ועדת צוקהרה


הנה לפניכם קושייה שווה לכל נפש. מאמר בניו יורק טיימס שתורגם ופורסם ב"הארץ" ביום 29.8.19 פוסק: "מיתון מסתמן באופק".
הנה השאלה: מתי יהיה מיתון?
הנה מבחר תשובות אפשריות:
א.   אף פעם. תמיד יש אופק שאי אפשר להגיע אליו.
ב.    או-טו-טו, כי כידוע ספינה שרואים אותה באופק מגיעה תמיד לנמל.
ג.    בשבוע הבא, כי בכלכלה מודרנית עם היי-טק הכל זז במהירות של 100 ג'יגה ליום.
ד.    פעם.

לא צריך להבין משהו בכלכלה כדי לדעת כי התשובה הנכונה היא "ד. פעם". ראשית בגלל שהיא כוללת בתוכה שלוש מתוך ארבע האפשריות ושנית בגלל שכל כלכלן בשלוש מאות השנים האחרונות ידע לומר כי הכלכלה מתנדנדת בין גאות ושפל. כך היה וכך יהיה.
לכן המשפט המצוטט מהעיתון היוקרתי הוא סתם דבר הבל שנשמע כאילו הוא בעל תוכן רלוונטי. הוא לא.
הנה שני ציטוטים ממקום אחר:
א.   "הוועדה מעריכה שתוואי העלאת הריבית בעתיד יהיה הדרגתי וזהיר"
ובעברית פשוטה: אנחנו בגאות. האינפלציה הרימה ראש. נספוג כסף מהציבור.
ב.    "הוועדה מעריכה ....הריבית לא תעלה למשך זמן ממושך."  
ובעברית פשוטה: אנחנו במיתון. האינפלציה על הריצפה. נדפיס כסף.

הנה השאלה: כמה זמן עבר בין א' לב'?

"הוועדה" שבה מדובר היא הוועדה המוניטרית של בנק ישראל. זה הגוף המופקד על שליטה באינפלציה, ומשזו תחת שליטה, על מניעת מיתון. היא מווסתת את האינפלציה באמצעות שליטה בריבית ונלחמת במיתון ע"י קניית אגרות חוב באמצעות כסף שבנק ישראל מדפיס.
פער הזמן בין שני הציטוטים הוא 40 יום. אפשר ולא שמתם לב אבל במהלך יולי-אוגוסט קרתה תפנית כלכלית ענקית. גם האינפלציה צנחה דרמטית וגם המיתון עזב את האופק ונראה מתקרב למים הטריטוריאליים של מדינת ישראל.

כיפת ברזל אג"חית

לא מכבר נשבר שיא עולמי בסלטה בתרגילי התעמלות. מתעמלת אמריקאית ביצעה 3 סלטות בירידה מהקורה. הישג זה מתגמד ליד קפיצת הצוקהרה לאחור של הוועדה המוניטרית שלנו. כל זה נעשה כאשר הנתון שנוסף באותם 40 ימים היו 2 מדדי מחירים לצרכן. ובניגוד לסנונית שאחת מהן מספיקה לבשר את בוא הסתיו, אפילו שני מדדים לא מבשרים דבר.

יש בכלכלה אסכולה המכונה "ציפיות רציונליות". זו טוענת שאם "כולם" מאמינים במשהו – מיתון, אינפלציה של 10%  וכו' – זה יקרה. מי שקונה את הסחורה הזו יכול עתה לישון בשקט: יהיה מיתון, כי זה מה ש"כולם" אומרים.
בינתיים אין סיוע לשני המדדים שיכול להאיר את הקושיה. האבטלה מינימלית בקנה מידה היסטורי. האינפלציה אמנם נמוכה – אבל היא כזו כבר כמעט עשור. הבורסות לניירות ערך במחירי שיא, לכאורה אות להיווצרותה של בועה שדינה להתפוצץ לכולנו בכיס. אלא שכל הבנקים המרכזיים נכנסו לכוננות, הציבו "כיפת ברזל" תחת כל נייר ערך והתחייבו להדפיס כסף להגן על ניירות ערך. אבל מי יודע אולי נביאי המיתון – שפספסו את כל המיתונים של העבר – צודקים הפעם.

ההליקופטר של פרידמן

מה שמעניין בכל הסיפור הזה הוא שכל החכמים מציעים שהדבר הכי חשוב להגן עליו הוא מחירן של ניירות ערך. למה לא להגן מפני זעם המיתון - אם וכאשר יעגון בנמל אשדוד - דווקא על בני האדם? מילטון פרידמן היה כלכלן ימני למהדרין.  ב – 1969 הוא הציע כתרופה למיתון את ההליקופטר שיטוס בשמי הארץ ויפזר מזומנים, במקום שהבנק המרכזי יעשה אותו הדבר וישתמש בכסף לקנות ניירות ערך. בגירסה המודרנית המשמעות היא שהבנק המרכזי יפקיד, נניח 5,000 שקל, בחשבון בנק של כל תושב בוגר במקום לקנות אג"ח של "טבע" בסכום של 20 מיליארד שקל.
מי שבאמת תוהה למה זה לא נעשה מצוי בסכנה שיכונה שמאלן, ערבי, פופוליסט ושאר קללות המוטחות בידי הימין הכלכלי. העניין הוא שהימין בשלטון.
 בעיה.




שתפו: