ההתאיידות הגלובאלית



שלא כנרמז בכותרת, המאמר הזה לא יעסוק בעליית הטמפרטורה על פני כדור הארץ. אבל הוא כן יעסוק בהיעלמותם של מולקולות הכסף. וזה עניין הרבה יותר מידי.
"מגפת המחיקות: 6 טריליון דולר התאיידו ב – 6 ימים". כך הכותרת הראשית של ה"דה מרקר" המוסף הכלכלי של "הארץ" שעל פי השמועות הוא "עיתון לאנשים חושבים". אז יש ספק.
התאיידות, מסבירה הרבנית ויקיפדיה, הוא תהליך שבו נוזל הופך לגז. "חלק מהאטומים או המולקולות במצב צבירה נוזלי (או מוצק ממריא) מקבלים מספיק אנרגיה כדי להתנתק מהשאר ." לכאורה בתהליך הזה רק השתנה מצב הצבירה של המולקולה אבל היא נשארה חיה ובועטת. אלא שהביטוי הלשוני משתמש בתהליך הפיסיקלי הזה כדי לתאר אובדן. היו לי מולקולות מים והן התאיידו, כלומר הן היו בשליטתי ועתה כבר לא. הלך עלינו.


וזה, במולקולות הכסף, קשקוש אחד מוחלט.

מה שהעיתון רצה לומר שמחירי המניות ירדו ובהרבה. הן, בסוף השבוע שעבר, שוות 6 טריליון פחות ממה שהן היו שוות ביום ראשון לפני עשרה ימים. עד כאן זה תיאור מדויק של מה שקרה. אלא שהמילה "התאיידו" באה לומר שמי שהחזיק את המניות – הפסיד בתהליך שבו מולקולות קורונה דחפו את מולקולות הכסף לחלל החיצון. אנחנו – בעלי מניות, מחזיקי תיקי השקעות, קרנות פנסיה ושאר ירקות פיננסים – הפסדנו הון עתק.

המניה שלי

בכדי לפשט את העניין נניח שיש בעולם מניה אחת והיא היתה שווה 10 טריליון ביום ראשון והיום היא שווה 4 טריליון. ועוד נניח שהמניה הזו היא בבעלותי. האם הפסדתי 6 טריליון?  הפסדתי בעולם דמיוני כלשהו – שבו יש שורת מחשב ובה היה כתוב 10 טריליון ועתה כתוב 4 טריליון. בעולם של שורות מחשב נרשם הפסד. בחיים הממשיים לא היה ולא נברא.
כי מעולם לא היו לי 10 טריליון. היתה לי שורת מחשב עם המספר הזה. שורת מחשב זה דבר חביב. יש אנשים שזה עושה להם טוב. אבל זה לא כסף. נניח שלפני עשרה ימים הייתי מוכר את שורת המחשב שלי ומקבל 10 טריליון. מה היה מצבי היום? הוא היה תקין. כי יש לי עדיין 10 טריליון. כלומר אם באמת היו לי 10 טריליון שום דבר לא התאדה. אין הפסד. הכל קשקוש.
מי כן "מפסיד", אבל רק לכאורה. מי שלא היו לו 10 טריליון לפני עשרה ימים. היתה להם רק שורת מחשב. ושורת מחשב, עניין מצער בפני עצמו, היא לרוב לא כסף.
לכן שום כלום לא התאייד. ואין כל הפסד. ואין על מה לבכות אלא על תעתועי הדמיון שלנו ושל עורכי "הארץ".
רגע, יאמר הקורא של העיתון של ה"אנשים החושבים", עורכי העיתון לא יודעים את זה? התשובה פשוטה: ועוד איך הם יודעים. אלא שהם נדבקו בצהבת, מחלה שידידתנו קורונה לא אחראית לה. אם אפשר לעורר ריגוש אצל הקורא – הפייק ניוז עדיף על האמת הכל כך פשוטה ודלה, והמשעממת.

מלכודת בריטית

לחובבי טימטום כלכלי הנה כותרת של הגארדיאן: "וול סטריט והבורסה של לונדון חוו את השבוע הגרוע ביותר מאז 2008". אם מדד המחירים לצרכן היה עולה בשיעור עליית מחירי המניות מ – 2008 הגארדיאן היה זועק על אינפלציה ללא שליטה ועל התרוששות המעמד הבינוני. מדוע העיתון חובב אינפלציה במניות? ומדוע כאשר הן יורדות זה גרוע? אך כאשר מחירי הטלפון יורדים זו כלכלה נכונה. 
למה?
כי אפילו מה שנקרא שמאל שקוע עמוק בביצה הלשונית של הימין. גם שם וגם כאן.

שתפו: