נפט מפוצל



בלי קשר לקורונה התפתח השבוע מעין "קרב" על מחיר הנפט. קרטל המדינות המפיקות נפט לא הגיע להסכמה עם רוסיה. יש אומרים כי רוסיה התנגדה לצמצום המכסה של יצוא דלק שהקרטל ביקש לקבוע. כך או כך, ובתגובה לכישלון, הודיעה סעודיה כי החל מאפריל היא מגדילה את הפקת הנפט. התוצאה הייתה שטראח.....מחיר הנפט הגולמי ירד בכשליש.


בתגובה לירידת מחיר הנפט הודיע הנשיא טראמפ כי יעניק סיוע ממשלתי ליצרני נפט אמריקאים. נגיפי קורונה אצל טראמפ הם לא בעיה רצינית, ובכל מקרה אצלו סין אשמה. ריווחיות חברות הנפט – זה כבר סיפור רציני.
לסיפור הזה יש היבט פוליטי, אקולוגי וכלכלי שמזהה באופן ברור את ההבדלים בין הימין והשמאל.

 בהיבט הפוליטי 

מתברר שמתפתחת מחלוקת בין סעודיה וארה"ב. ומכיוון שהעניין התחיל במחלוקת בין סעודיה ורוסיה קל לראות את החיבור שבין ממשל טראמפ וממשל פוטין – וזה קורה בשנת בחירות בארה"ב. כזכור בבחירות הקודמות, פוטין עבד לטובת טראמפ – לטענת החוקר המיוחד של משרד המשפטים.

הסיפור הכלכלי 

מאיר עיניים. כל אנשי הימין הם בעד תחרות. והנה מתפרק לו קרטל בינלאומי ומדינה אחת חותרת להגדיל תפוקה, המחיר יורד והימין בוכה. מה זה בוכה? עד כדי כך שהנשיא טראמפ מציע סובסידיה.
הכל נובע מהפקת נפט מפצלי שמן. היום ארה"ב היא יצרנית הנפט הגדולה בעולם בזכות מקור הנפט הזה. אחד המאפיינים של הפקת נפט מפצלי שמן הוא היוקר. הליך ההפקה כרוך בקידוחים עמוקים ובהזרמת כמויות גדולות של מים. בהשוואה לקידוחי נפט וגז רגילים שבהם המוצר יוצא כמעט ללא סיוע. לפיכך נפילת מחיר הנפט בעקבות המהלך של סעודיה פוגע ביצרני נפט מפצלי שמן וזה עיקר הנפט האמריקאי.
לכאורה אנשי ימין אמורים לשמוח מהתחרות החדשה ומירידת המחירים. אבל זה לא כך. בעלי תאגידי הפקת נפט מפצלי שמן הם אנשי ימין ותורמים מובהקים למפלגות הימין.

הסיפור האקולוגי

לעומת זאת השמאל חוגג. גם מהצגת צביעות הימין בכל הקשור לתחרות בכלכלה. אבל העניין עמוק יותר. השמאל מתנגד להפקת נפט מפצלי שמן. הסיבה היא אקולוגית. השמאל תומך מסורתי באנרגיה חלופית שאינה נובעת משריפה של פחמימנים (hydrocarbon), יהיה מקורם אשר יהיה. הפקת נפט וגז מפצלי שמן כרוכה גם בהשקעה אנרגטית גבוהה – למשל בהפקת והובלת המים. ויש צרור טענות אקולוגיות נוספות כמו שחרור חומרים רעילים לאטמוספירה ועוד.
הצחוק הגדול הוא שהפקת הנפט מפצלי שמן נועדה, כך הימין, להוריד מחירים שנבעו מהקרטל שבראשו עמדה סעודיה. הורדת המחירים היתה יעד ימני חשוב גם בפגיעה בכלכלת ונצואלה – מפיקת נפט גדולה – שבה יש ממשלה של שמאל-בלוף. והנה הכל מתהפך כי נפגעת רווחיות התאגידים תומכי הימין.
הבכי הגדול הוא שעל אף עמדה שמאלית כל כך סבירה אין היום מדינה שבה השמאל בשלטון.

שתפו: