הדירה והמחיר


כאשר מסתכלים על חבורת אנשי המקצוע שעיסוקם דיור אפשר למצוא שתי קבוצות עיקריות בכל הנוגע למחירי הדירות שעלו בשנה האחרונה בכ – 16%. יש את אלה שבדעה שההתייקרות נובעת מצד הביקוש. כאשר הריבית היא נמוכה, הדירות, כמו המניות ואגרות החוב, הם נכס מבוקש למי שכל תכנית חסכון תשאיר לו סכום דומה לזה שהפקיד. לפיכך אין ברירה אלא לטפל בביקוש, וכרגיל מציעים לעשות זאת באמצעות מס רכישה בשיעור גבוה.

ויש את אלה, כל הקבלנים למשל ונתמכיהם בפוליטיקה, שטוענים שמקור הבעיה הוא בצד ההיצע. לטענתם, רשות מקרקעי ישראל לא מוכרת מספיק קרקע וועדות התכנון הן אסופת בטלנים שרק מקשים על השגת היתרי בנייה – וגם זאת עם תנאים שרק מייקרים את הדירה.

המאמר הזה יצא מנקודת הנחה לפיה הקבוצה השנייה – צד ההיצע – צודקת בעקרון אם כי לא במסקנה. הנה החלופה המוצעת.

  • רשות מקרקעי ישראל תפסיק למכור קרקע לבנייה. בעצם רשות מקרקעי ישראל תפסיק למכור קרקע בכלל. וכך אם הממשלה תבקש לתת קרקע להקמת מתקנים סולאריים – נדרשים כ 750 קמ"ר שהם 5% משטח המדינה לצורך אספקת מלוא התצרוכת של חשמל גם בחורף הכי קר – רשות המקרקעין תפקיד את הקרקע בקופת המדינה וזו תיתן הקרקע ליזמים שיזכו במכרז לייצור חשמל במחיר הכי נמוך.

  • הממשלה ורשות מקומית יאסרו על בנייה למגורים של מבנה שיש בו פחות מ – 10 קומות כאשר בכל קומה 4 דירות למעט קומת הקרקע שבה יהיו דירות בנות 2 חדרים לתועלתם של קשישים וצעירים. והכי חשוב: החוק הזה יחול גם על המגזר הכפרי כולל הקיבוצים, המושבים והיישובים הקהילתיים. 

  • כל מי שיש לו בית צמוד קרקע וכל בניין שיש בו פחות מ -7 קומות יחוייבו תוך שבע שנים להגדיל את הבניין ל-7 קומות לפחות. מי שלא ייעשה כן ישלם מס רכוש בשיעור של אחוז לחודש על כל הדירות שלא בנה. ועדות הקבלה וכל התניה לגבי תושבים עתידיים בדירות שייבנו, יבוטלו.

  • יבוטל היטל ההשבחה והרשויות המקומיות יחויבו לתת היתרי בנייה לכל תכנית שעומדת בתנאים הבסיסיים לתקן, ליציבות ובטיחות המבנה. כל מבנה שלא יעמוד בתנאי הזה יחויב בפינוי בינוי. הרשות המקומית לא תתנה היתרי בנייה בגודל הדירות הנבנות או בכל תנאי אחר שאינו קשור ליציבות ולבטיחות.

  • תבוטל הארנונה ועימה כל הפטורים וההנחות. במקומה יבוא מס שירותים מוניציפליים שיהיה בשני שיעורים: האחד לשטח הבנוי כולו (ברוטו) – כולל חניונים סגורים וחדרי מדרגות - בשיעור שתקבע הרשות לכל מ"ר ללא אבחנה בין אזורים. השני, בשיעור מחצית מהשיעור לשטח בנוי יחול על כל השטח הפרטי של שאינו למגורים, כמו גינה. מס השירותים על מבנה לעסקים ייקבע על ידי הממשלה וייגבה בידי הרשות המקומית שתעביר את התמורה לממשלה בניכוי עמלת גביה של אחוז אחד.

  • הממשלה תחלק את כל כספי מס השירותים שאינו למגורים בין הרשויות המקומיות לפי מספר התושבים.

  • חוק שעות עבודה ומנוחה לא יחול בענף הבנייה. כל עובד יוכל לבחור את יום השבוע בו לא יעבוד ויהיה זכאי לימי חופשה כימי חופשה הקבועים בחוק + כל ימי החגים הנהוגים היום.

  • כל שטח עירוני שפנוי לא יוקצה לבניה אלא לפארקים עירוניים. כלל זה לא יחול על יישובים שאינם במעמד עיר.

שתפו: