הבריון המועדף

 

הידיעה הוצנעה ויש להניח שאלמלא הסלבריטי המעורב לא היתה מתפרסמת כלל. בינינו, מה זה 7.5 מיליון שטרלינג אם לא כסף קטן בעולם העסקים. ומי הם בכלל בני משפחת גלזר האמריקאית שקיבלו את הכסף הזה? הסלבריטאית שהקפיצה את המידע לתקשורת היא מנצ'סטר יונייטד, קבוצת ספורט שפעם היתה מצליחה והיום בינונית למדי, אבל מוכרת לכל נפש כדורגלנית. מנצ'סטר יונייטד נמצאת בבעלות תאגיד שבו שולטת משפחת גלזר, שקיבלה ברביע הראשון של השנה את הסכום דלעיל כדיבידנד.

לא הייתי מציין את כל זה אלמלא העובדה שהחוב של התאגיד לנושיו גדל באותה תקופה  בכ – 11% והסתכם ב 497 מיליון שטרלינג. זה הסיפור: תאגיד עם חוב ענק משלם דיבידנד לבעלי מניות ולשם כך לוקח הלוואה.

חברה בע"מ – התאגיד – היא ייצור משפטי מועדף.  המילים בע"מ – בערבון מוגבל – באים לציין את מהות ההעדפה העיקרית של התאגיד: אם הוא שוקע בביצת חובות וחדלות פירעון אין לבעלי המניות אחריות כלשהי (למעט מקרים ספורים). הניהול של משפחת גלזר הוא באמת מוצלח: היא משכנעת גם הבנקים וגם ספקים להגדיל את החוב תוך כדי משיכת דיבידנד. כך נראה בריון בחסות החוק. אני משתמש במילה בריון כי כל ניסיונותיי כשכיר וכעצמאי להגדיל את החוב שלי כדי לקנות יאכטה במחיר 7.5 מיליון שטרלינג כשלו. מה שעושה הבריון (התאגיד בע"מ) לא מתאפשר לאדם מן השורה. הנה הקסם הראשון בבע"מ.

בהזדמנות קודמת דיווחתי על הקסם השני. אם אני ארוויח מיליון נוסף אשלם עליו מס שבסופו (המס השולי) יגיע ל 50%. תאגיד שירוויח סכום דומה ישלם מס בפחות ממחצית השיעור הזה - תלוי באיזו מדינה הוא רשום. למה אני משלם יותר מס כאשר הכנסתי עולה בעוד תאגיד משלם מס בשיעור אחיד? בריון מועדף, את זה כבר כתבתי.

מס הרווח המנופח

זו אינה המצאה ישראלית. ככה זה בקפיטליזם. נשהה עוד דקה במדינת השטרלינג. הממשלה שם החליטה על הטלת מס רווח מנופח (windfall tax) על חברות הדלק. נשמע יפה, במיוחד לאחר העלייה הגדולה במחירי הדלק. הצעת החוק מייצרת גם את הכביש שדרכו המס לא ישולם במלואו. למשל, כל השקעה נוספת מחר תקטין את המס של אתמול. האם אני יכול להשקיע מחר במונית שלי על חשבון מס על רווח מהעבר? קדחת. תסתכלו על מדיניות התמלוגים של הממשלה בישראל בעת ניצול אוצרות טבע ותראו שמשפחת גלזר, או הגרסה המקומית שלה, משפחת עופר, עושים מה שבעל מונית לא מורשה לעשות. ולא ארחיב בכתיבה על מתווה הגז שמר נתניהו וסנשו שטייניץ נתנו לבריון ישראלי אחר. זה מה שיפה אצל בריונים מועדפים. יש להם חברים בממשלה.

דיבידנד נטול חוב

הנה על כן הצעה לתיקון חלקי של המצב. כל תאגיד שיש לו חוב לא יוכל לחלק דיבידנד או לשלם דמי ניהול (שזה סוג של תשלום למנהלים שניהול הוא עבודתם). זה פשוט ומובן לכל נפש. יבקש תאגיד לצ'פר את בעלי המניות שלו? שיתכבד ויחסל קודם לכן את חובותיו.

ושלא נחשוב כי אנחנו, הציבור, לא מעורבים בסיפור. כי כאשר החוב תופח – ראו מנצ'סטר יונייטד – חבות המס מרווחים שוטפים יורדת. תרגיל כזה לא מתאפשר לשכיר המצוי.

 

 

 

 

שתפו: