במדינת ליברמאניה

 מנהג להם למורים לכלכלה לשם בדיקת חדות מחשבתו של התלמיד האומלל. בסוף הסמסטר הראשון מופיעה במבחן שאלה כזו: במדינת ליברמאניה החליט שר האוצר לפעול להורדת יוקר המחיה. הוא ביטל מכס בשיעור 12% על חלקי חילוף לרכב, אופניים חשמליים, אביזרי רחצה לדירה, שטיחים ועוד.

האם יוקר המחיה יופחת ובכמה?

התשובה ה"מדעית" הנכונה היא: תלוי בגמישות הביקוש לכל מוצר. עם מלוא ההערכה לשר האוצר של ליברמאניה ספק אם הוא ושר הכלכלה עימו נועץ יודעים מה זה "גמישות הביקוש" ובטח שלא יודעים מה גמישות הביקוש לכיורים.

אבל שר האוצר של מדינת ישראל, אחד בשם אביגדור ליברמן, יודע. עובדה: לפני כמה חודשים הוא ביקש להוריד את מחירי הדירות או לחילופין למתן את עליית מחיריהן, העומד של על שיעור של ,16%, גדול פי ארבעה משיעור עליית יוקר המחייה הכללי (4%). מה הוא עשה? הטיל מס גבוה יותר על רכישת דירה. 

בעוד אביגדור ליברמן בדעה שכדי להוריד מחירים צריך להעלות מסים, שר האוצר של ליברמאניה בדעה ההפוכה. מי מהם צודק?

אינפלציה עולמית?

אני בדעה שדווקא שר האוצר של יפן צודק. איך אני יודע? מבין המדינות הקפיטליסטיות העשירות שיעור עליית "יוקר המחיה" הגדול ביותר הוא של בריטניה – 9%. אחריה ארה"ב עם 8.4%, גרמניה עם 7.4%, צרפת עם 4.8% ויפן עם.....1.2%.

ההשוואה הזו מאירת עיניים כי כמה נגידים של בנקים מרכזיים – טיפול באינפלציה בכל המדינות האמורות הוא בידי הבנק המרכזי – אמרו כי הסיבות לאינפלציה המתחדשת היא המלחמה באוקראינה שהביאה לעלייה במחירי הדלק והחיטה, והפקקים בייצור בסין. ולכן, לשיטתם, אין מה לעשות. אז איך זה שביפן הדלק והחיטה התייקרו, וגם והפקקים בסין קרובים יותר, אבל האינפלציה קטנה יותר?

המכס והמחיר

נחזור לעניינו. אני מזכיר שהדילמה היא מי צודק: אביגדור ליברמן או שר האוצר של ליברמאניה. השוואה נוספת היא עם ארה"ב. זו מדינה שכמעט אין בה מכס על המוצרים שנקובים בתרגיל האוניברסיטאי. והנה, בלי מכס יש אינפלציה. וואו. או, בלי מכס כמעט, אין אינפלציה – כמו ביפן.

לעיתון "הארץ" היתה ידיעה משעשעת. בגלל הפקקים בסין מי שמזמין עכשיו מכונית לא יודע כמה הוא ישלם. המחיר ייקבע בעוד כמה חודשים, כאשר המכונית תגיע לאחד מנמלי ישראל. אם אכן יש קונים בשיטה הזו הדבר מלמד שהביקוש למכוניות "קשיח לחלוטין" – שזו מילה כלכלנית למי שמוכן לשלם כל מחיר כדי להגיע ליעד הנכסף. אבל זה גם אומר שהפחתות מכס ממש לא יזיזו את המחיר.

ליברמאניה

לא מסובך להגיע מכל בלבול המוח הזה למסקנה שאין קשר בין שחת ותחת. כלומר בין מכס ואינפלציה. גם אפשר להגיע לעוד מסקנה שיש חשש ששר האוצר של ישראל בדרך ללקות בפיצול אישיות. פעם הוא מעלה מס כדי להוריד מחיר. ופעם הוא מוריד מס כדי להוריד מחיר. לחילופין אולי מגיע לו פרס איגנובל על ההמצאה הכלכלית הזו.





שתפו: