על גיהוקים ונפיחות

 שר האנרגיה מבקש אישור ממשלה לדחות סגירה של כמה תחנות כוח לייצור חשמל המופעלות באמצעות שריפת פחם. הסיבה: בלי התחנות האלה יהיה מחסור בחשמל. התוצאה תהיה עודף פליטה של מזהמים לאוויר וזאת כדי שתהיה תעסוקה מלאה לבתי חולים וקופות חולים.

זה נובע ממחדל ממשלתי רב שנים שעיקרו קמצנות תמוהה בהקצאת קרקע להקמת מתקנים לייצור חשמל מקרני שמש. בכל זאת חצי המדינה היא מדבר, יש ים המלח שראוי לכיסוי של פאנלים לקליטת קרני שמש. ואפשר גם לבנות גגות מפאנלים על כבישים בינעירוניים. תמוה כי עולה חשד שיש לממשלה עניין לצ'פר את בעלי הזכיונות לשאיבת גז טבעי. אלא שלתחנות כוח מופעלות גז יש התנגדות של השכנים בישראל, לכן הממשלה אישרה יצוא גז, כך שלא יהיה חשמל לנכדים לעת חרום.


מי פולט גזי חממה


ייצור חשמל ושימוש במכוניות עם מנוע שריפת דלק נחשבים לגורמים העיקריים לפליטת גזי חממה. אלא שבין המודדים את פליטת גזי החממה מקובל כי יש מקום של כבוד לנפיחות ולגיהוקים של בעלי חיים.

על טיבם המזיק לאטמוספירה של נפיחות וגיהוקים על גז המתאן שבהם, אין מחלוקת. בעניין הכמותי יש בעיות מדידה לא פשוטות. עדיין טרם פותחו פלוצומטרים וגיהוקמטרים לשימוש יומיומי.

גם הממעיטים בהשפעת בעלי החיים על פליטת מזהמים טוענים שהם מהווים שליש מסך הפליטות. המשמעות היא שיש צורך בצמצום משמעותי של גידול בעלי חיים לצורך ייצור מזון. מחקר שהתפרסם לאחרונה עוסק בעניין הזה ומזהיר כי ללא טיפול בענף המזון לא תגיע האנושות להגבלת ההתחממות בשנת 2050 רק ל־2 מעלות מעל הרמה שלפני המהפכה התעשייתית, המטרה שהוסכם עליה באמנת פריז.


ישראל מסבסדת זיהום


מי שממונה בישראל על המזון הוא משרד החקלאות. פניתי, על כן, לאתר המשרד לראות מה נעשה בתחום. המשרד מתהדר בכך שהתכנון הפרטני של מוצרי מזון הופסק כמעט לחלוטין והוחלף בסיוע ב"גורמי ייצור". ויש, איך לא, יוצאים מהכלל: בעלי חיים.

יש מכסות לתרנגולות ויש מכסות לפרות. יש מחיר מינימום לחלב שמוכר רפתן. יש "הסדרה" של מרעה בשטחים פתוחים. יש רשיונות מיוחדים למשווקי תרנגולות. יש עובדים זרים זולים. יש מועצת החלב ויש עוד.

בעברית פשוטה: ישראל מסבסדת גיהוקים ונפיחות של בעלי חיים. וזה הרבה יותר ממה שמקבלים מגדלי פירות וירקות ויצרנים של מזון חלופי לבשר של חיות.

ניו זילנד התלבטה. בכל זאת מדינה עם 5 מיליון תושבים ו־40 מיליון פרות וכבשים. אלא שבבחירות האחרונות ניצח הימין וההצעה להטיל "מס פליטות בעלי חיים" ירדה בינתיים מהפרק. כמו גם ההצעה לקבוע "מכסת פליטות לחקלאי" שאותן הוא רשאי  למכור – סחר בנפיחות ובגיהוקים הוא שעשוע מעניין לשוק ההון.


אור לגויים


סבסוד חקלאות הוא לא המצאה ישראלית. ארה"ב והאיחוד האירופי הן בראש הרשימה. ויש עוד הרבה מדינות עם השטות הזו. אף מדינה לא תהתה האם ההצעה של ניו זילנד ראוייה לחיקוי. קשה להבין איך ממשלה, ממשלת ישראל למשל, שמטילה מס על דלק מזהם לא מטילה מס על פליטות של בעלי חיים. איך זה שיש חוק האוסר התעללות בבעלי חיים, אך מתיר התעללות כזו – שחיטה, למשל - בבעלי חיים המשמשים למאכל בעלי חיים מסוג הומו ספיאנס. אבל ככה זה כאשר יש לובי חקלאי שמתפרנס מפליטת מזהמים. וככה זה בימי שלוט המלך נתניהו.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שתפו: