סימנים של חורבן



בשבוע של תשעה באב קוצר נתניהו את פירות המדיניות הכלכלית שלו ואנחנו רק בתחילת הדרך



 האוטובוס, שכרגיל עושה את הדרך  בחצי שעה, גמא אותה ביום ראשון השבוע בעשר דקות: ככה זה בתשעה באב, שהופך לאיטו ליום כיפור אבל עם מכוניות, אם כי מעטות. די מפתיע שיש כל כך הרבה מתאבלים על חורבן המקדש, במקום לחגוג בשירים ובריקודים. שכן אלמלא החריבו הרומאים את הבניין הזה והגלו את היהודים מארץ ישראל, היהודים היו נשארים בארץ ישראל. קרוב לוודאי שהנוצרים היו מכסחים חלק גדול מהם, והיתרה - על פי הבנתו של ההיסטוריון שלמה זנד - הייתה מתאסלמת כמו כמעט כל תושבי האזור הזה.




 וגם אם לא, תנועה ציונית באירופה לא הייתה קמה, והרעיון של מדינת "לאום" (נניח שזה מה שיש כאן) לא היה מתממש, ושאלת הגיוס לצבא כלל לא הייתה עולה, ומה שחשוב יותר מכל - מחר המע"מ לא היה עולה.

האמונה בביאת משיח הורדת המס


 יש החושבים שאם אפשר היה לכתוב מחדש את ההיסטוריה, פתרון האין-מדינה היה עדיף. אבל את הנעשה אין להשיב, וכל מי שהציונות היא בנפשו, כדאי שיזכור כי חורבן הבית והגלות היו תנאי הכרחי. במיוחד בנימין נתניהו, שחוגג את שבוע המסים שלו בבושה גדולה.

 אהרן פוגל, היום יו"ר מגדל ובעבר מנכ"ל משרד האוצר, היה ידוע בדרישתו התמידית לפיחות השקל. נגידי בנק ישראל ושרי האוצר לא ממש הקשיבו, ואז אמר פוגל משפט שחבל שנתניהו לא נהג לפיו:  "אם אתם לא רוצים פיחות, לפחות אל תעשו תיסוף." ראש הממשלה היה מטיף בשער להורדת מסים. הבטיח, נשבע ואפילו ביצע - ותושבי שני העשירונים העליונים מודים לו מקרב כיס.  ואיך הוא גומר? בהעלאת מסים דרמטית למדי. ומי שחושב שזה נגמר השבוע, טועה. הבור הפיננסי שיצרה הממשלה הנוכחית כה גדול, שסיבוב נוסף צפוי עם אישור תקציב .2013 אם נתניהו לא היה מוריד כל כך הרבה מסים למיטיבי הכנסה - הוא היה יכול להימנע מהשטויות של הימים האלה.

נתניהו מנפח הגירעונות


 נתניהו סירב להסתכל על המציאות כפי שהיא. ב2007- היה לנו חוב ציבורי של 536 מיליארד שקל. בסוף השנה שעברה הוא היה 645 מיליארד שקל. בתוך ארבע שנים הגדילה הממשלה את החוב הציבורי בכ100- מיליארד שקל, שהם כ50,000- שקל למשפחה. וזו רק תוספת לחוב הקודם. את החוב הזה צריכה הממשלה להחזיר בתוך 6.5 שנים. ב6.5- השנים הקרובות היא תצטרך להחזיר כל שנה 100 מיליארד שקל. וזה בלי הריבית שתיתוסף.


 איך זה קרה? בגלל האמונה המשיחית, המטופשת, בהורדות מסים, ובגלל הפחד, שהביא את נתניהו להגדלת הוצאות ללא חשבון. על זה נכתב רבות, גם במקום הזה. אין טעם להרחיב שוב.


 ממשלה יכולה לתקן את קלקוליה, כפי שהיא מנסה לעשות השבוע. אלא שבממשלה הנוכחית נעשה נזק נוסף, הרבה יותר משמעותי. כולם חוששים עכשיו מגל התייקרויות. גם בגלל העלאת המע"מ, ובעיקר בגלל הפיחות בשקל. אלה ייתוספו להתייקרות חומרי הגלם לתעשיית המזון. האינפלציה תחזור, ומהר, לסדר היום. וזה קורה כי ממשלת נתניהו, באדיבות בנק ישראל, התעלמה מהתהפוכה הגדולה ביותר שקרתה כאן.

מי הוריד את האינפלציה?


 כדי להשיג אינפלציה וריבית נמוכות, איפשרו הממשלה ובנק ישראל לשקל להתחזק (תיסוף.( השקל היה ברמה של כמעט 5 שקלים לדולר, והתחזק ל3.6- שקלים לדולר. אם יש הסבר מרכזי לירידת האינפלציה בישראל, זה לא המדיניות המוניטרית המופלאה של סטנלי פישר. ממש לא. זה התיסוף בשקל, שהוזיל את מוצרי היבוא ודחף בכוח את המדד למטה. התיסוף הזה יצר מראית עין של אינפלציה נמוכה, שאיפשרה ריבית נמוכה. חיינו בלה-לה-לנד כלכלי.



 במקביל, ובסמיכות מועדים משעשעת, החל מאזן סחר החוץ של ישראל להתהפך. ב2006- הגיע העודף ב"חשבון השוטף" שלנו עם חו"ל לכ4- מיליארד דולר לשנה. מהשנה שאחרי כן, המגמה מתחילה להתהפך. העודף החל להצטמצם, ועתה הוא שלילי. הפיחות של החודשיים האחרונים משקף את המאזן השלילי הזה, כמו גם את הבריחה של ישראלים עשירים מהשקל, מחשש למלחמה עם איראן. ממשלת נתניהו, עם האמונה ב"כוחות השוק," עם הגיבוי של סטנלי פישר ועם הפחד מהתמודדות אמיתית - לא עשתה דבר.


 עכשיו, כשהאינפלציה תרים ראש, ייאלץ בנק ישראל להעלות את הריבית. יש לשער ששוב ייעשה ניסיון לדכא את האינפלציה דרך שער חליפין מעודד-יבוא. התרגיל המסריח הזה עבד יפה בארבע השנים האחרונות, כאשר היו עודפים בסחר החוץ של ישראל. עתה, כשסחר החוץ מתנהל עם יתרות שליליות - למדיניות כזו יכולות להיות תוצאות הרסניות.

ובאופק: הדמוגרפיה


 אין פלא שעם התנהגות שכזו מגיעים למצבים של תשעה באב. לא ראו את הרומאים, בטח שלא ספרו אותם. לא רצו לראות איך התקציב מתמוטט, לא רצו לראות שסחר החוץ מתהפך. האמינו במשיח, בעוצמה הישראלית הידועה.


 וימשיכו בכך. כי גם את הכוח הכלכלי הכי חזק מסרבים עדיין לראות נכוחה. ומהו הכוח הזה? הדמוגרפיה. בנימין נתניהו יכול לקבוע כי גיל הגיוס לצבא יהיה .26 זהו מייצב קואליציות מובהק. אבל צריכים להבין מה זה יעשה. בעוד עשור לא יהיה צבא חובה. יצטרכו להקים צבא שכירים. זה לא דבר נורא בפני עצמו. יש מדינות רבות שעשו כן. אלא שנטל הביטחון יעלה בשיעור מדהים. וכך, תקציב הביטחון ותקציב החזר החובות יכריעו את ההשכלה, החינוך והרווחה. כי זה גורלם של תהליכים חברתיים: אם מזניחים אותם כשהם קטנים, הם קמים על יוצרם.
31.7.2012

שתפו: