לא רק מע"מ





אתמול פירסם האוצר את נתוני ביצוע התקציב במחצית הראשונה של השנה. הגירעון השנה לא רק כפול מזה של אשתקד,  אלא גדול מזה שנתניהו מתכנן לשנה הבאה - אחרי שהכפיל את יעד הגירעון התקציבי רק בשבוע שעבר.


 מבולבלים? המצב הפיננסי של הממשלה  "על הרצפה."  


הממשלה מוציאה כספים בכמות מדהימה, כשאין בין ההוצאות וההכנסות כל דמיון. אם ראש הממשלה יעמוד בדיבורו, בתקופה הקרובה נהיה עדים ל"מחול מיסים" בסדר גודל שלא הכרנו.


 מה שמעלה את השאלה אילו מיסים. על כך הדיונים מרובים, ומה שעולה מהם הוא השגרה המעייפת של העלאת מע"מ ומס הכנסה, בשיעורים הולכים וגדלים מדי יום עם היוודע ממדי הבור הפיננסי אליו הכניסה אותנו ממשלת נתניהו.


 אפשר גם אחרת. לאוהבי מיסים וסתם מזוכיסטים של כלכלה, הנה דרך מעט שונה להסתכל על המחול המיסויי.


 מחקר של דורון לביא ממכללת תל-חי, שהוצג בכנס השנתי של האגודה הישראלית לכלכלה, חזר למס שחברי הכנסת הנוכחית חוקקו והשתפנו. מס הבצורת הוטל על צריכת מים עודפת. החוקר מצא קשר הדוק בין צריכת המים וההכנסה. העשירים אולי לא שותים או מתקלחים יותר, אבל הגינה והבריכה עושות את הפער - ובענק. מס בצורת גם מניב ירידה בצריכת העשירים וגם כסף למדינה. בקיץ החם הזה, ועל רקע מחסור צפוי בחשמל (רכיב חיוני בשאיבה והתפלת מים ) - זה מס ראוי לשחזור.


 מס ממתקים מוטל באירופה על משקאות ממותקים, אבל אין סיבה שלא יוטל על כל מוצרי המזון מעודדי מחלת הסוכרת. המס הזה, כך נמצא במחקר ישראלי, אף חביב על הציבור שמכיר בערכו הבריאותי.  באופן דומה אפשר לחשוב על מס כולסטרול, שיחד עם סוכר קטלני כמו סיגריות שעליהן יש מס כבד.


 כל מי שקונה דירה או מכונית מיד שנייה יודע כי העסקה פטורה ממע"מ. מדוע? כי דירה ומכונית חדשה כבר שילמו את המס הזה. אז למה קניית מניה חדשה פטורה ממע"מ? האם להעלות את המע"מ על לחם עדיף מאשר לגבות מס כזה ממניה?


 מי שטס לאילת משלם מע"מ על הכרטיס שרכש. אבל מי שטס לקפריסין, או לסין, פטור. למה? למה טיסה פנימית חייבת במס וטיסה מחוץ למדינה נהנית מהעדפה במס?


 העניין הבא עלה בעבר. מדוע מי שטסים לחו"ל יכולים לקנות מוצרים פטורים ממס בעוד שמי שלא טס לחו"ל חייב - בעת רכישת אותם מוצרים - לשלם מע"מ? מה הרעיון החברתי והכלכלי שלפיו מי שנופש באילת לא רק משלם מע"מ על כרטיס הטיסה אלא - בשובו למרכז - משלם מע"מ על הטוסטר, בעוד שמי שטס ללרנקה וקונה בדיוטי-פרי פטור פעמיים ממס?


 הרבה דיברו על השערורייה שבתשלומי שכר ובונוסים בסדרי גודל של מאות אלפי שקלים לחודש. היו שהציעו להגביל את הסכומים. זו התערבות לא ראויה ובעיקר מטופשת. יותר נכון לקבוע כי יכול מעסיק לשלם לעובד כל סכום שהוא, אך כל תשלום שמעל 50 אלף שקל לחודש לא יוכר כהוצאה לצורכי מס. באופן דומה כל הכנסה מעל 50 אלף שקל תחויב בדמי ביטוח לאומי ומס בריאות. מדוע מי שהכנסתו 5,000 לחודש משלם ביטוח לאומי על כל הכנסתו ומי שהכנסתו 500 אלף שקל משלם רק על עשירית משכרו?


 יש מיסים שאינם ראויים. חוץ ממס קנייה על לחם - המע"מ הוא הגרוע מכולם. אבל משום מה כל הזמן חוזרים אליו. יש מיסים שכן ראויים. מקצתם נמנו פה ויש עוד כמה אחרים. את הלא ראויים מטילים, ואת הראויים - לא מטילים. אין פלא שמחול המס כל כך מכעיס
5.7.2012
שתפו: