דואר או דוא"ל



הנה התשובה:  מינואר 2016, יהיה  כל תושב  מחוייב לרשום במרשם האוכלוסין כתובת דואר אלקטרוני לצד הכתובת הפיסית. מאותו יום כל אדם ועסק יוכלו לשלוח מכתבים בדוא"ל. ממנכ"ל קרן הפנסיה דרך שר האוצר וכלה בכל תושב מן השורה. מי שיבקש לשלוח מכתב "רשום" יוסיף לכתובת האלקטרונית של הנמען את הסיומת post.gov.il  – זו  שתסיט את דבר הדואר לשרת ממשלתי שיישא באחריות ויבטיח את הגעת המכתב לנמען. שרות דואר "רשום" יחויב בתשלום שייגבה עם הקלדת הסיומת.

ומה יהיה על אלה שאין להם מחשבים או שלא מבחינים בין דואר לדוא"ל? למען הראשונים יש חנויות אינטרנט ולמען האחרונים יש משפחה. שהנכדה תוריד לסבתא את דואל"ה. ולמה לחכות עד  2016 עם רעיון מובחר שכזה? כי ממשלה שלא מצליחה לפנות שלג מכביש 1, לא תצליח להרים פרויקט כזה בשנה.

כך יבוא הקץ על ייסורי הגסיסה של דואר ישראל. ישראל תהיה מדינת סגולה– הראשונה בעולם לוותר על הנייר כתשתית למכתבים.

התכנית הממשלתית

אם זו התשובה, מה השאלה?

דואר ישראל גוסס. מטעמי טמטום הוציאה הממשלה את הדואר מהפעלה ישירה – כמו משרד הפנים למשל – לחברה ממשלתית. וזו, כמו כמה יחידות ממשלתיות נוספות – משרד האוצר, לדוגמא – מפסיד. אלא שכאשר משרד האוצר מפסיד ההפסד לא נרשם כלל. כשדואר ישראל מפסיד – זה דורש "התייעלות". ואכן בממשלה דנים ומדברים על פיטורים המוניים, על הפחתה דראסטית במספר תיבות לאיסוף דואר. והדובדבן: חלוקת  דואר לבתי התושבים רק פעמיים בשבוע.

אפשר לשער שאם היו מוסיפים קצפת לדובדבן, כלומר מחלקים דואר לתושבים אחת לחודש, ההתייעלות היתה עוד יותר יעילה. אבל אצלנו מקצצים בזנב הכלב לשיעורין. בכל פעם חתיכה קטנה – כדי שלא יסבול מהעדר זנב. אבל על הפתרון הזה אף אחד לא חושב. קודם נחבוט בתורכי הדוארי, ננוח, ונראה מה יהיה. ואז נחבוט בו שוב, ונראה.

האוטובוס והכביש

האם קטע הכביש בין נחל עוז לכפר עזה הוא ריווחי? האם כביש באר שבע – מצפה רמון ריווחי? ועוד לא דיברנו על כבישים עוקפי פלסטינים בנחלת יהודה ושומרון. התשובה היא חד משמעית: לא. אז למה לא סוגרים את הכבישים האלה 5 ימים בשבוע, ופותחים אותם לתנועה רק יומיים בשבוע? אתם יודעים כמה זה יחסוך בשיטור, בזיהום ובאספלט?

מבין קווי התחבורה הציבורית יש קבוצה גדולה – בערך מחצית - של קווים לא רווחיים. מה עושה הממשלה? מסבסדת את הנסיעות בקווים הלא רווחיים. מה ההבדל בין אלה לבין הדואר? אתם יודעים כמה אפשר היה לחסוך אם היו פותחים את משרדי הממשלה רק יומיים בשבוע? שעות נוספות, עובדים, רכב ושאר ירקות "מפסידים".

אבל את זה לא עושים ולדואר כן נטפלים. וייעלו אותו, בקיצוצי זנב, עד שימות.  
הצמד יאיר לפיד וגלעד ארדן צריכים לנהוג עם הדואר כמו שהם נוהגים עם כל שרות ממשלתי אחר. כל עוד לא סוגרים אותו וממירים דואר בדוא"ל – על הממשלה לספק שרות ברמה הטובה ביותר. דואר, כמו דרכון ותשלום מס צריך שאפשר יהיה לבצע 7 ימים בשבוע. בדיוק כמו שכביש הביקעה פתוח 7 ימים בשבוע. זה עולה כסף? זה עולה בדיוק כמו שאחזקת הכביש עולה, כמו שתחזוקת תותח עולה. כמו שבית חולים עולה.

בינואר 2016, עם הכנה מתאימה, הם יוכלו לבטל את הדואר לטובת הדוא"ל.
30.12.2013
(המאמר פורסם ב"ידיעות אחרונות" ב – 31.12.2013



שתפו: