הסטטיסטיקה כן משקרת



אתחיל עם פייק ניוז (fake news): החוקר שינג מינג נשכר בידי תאגיד סוויט אנד סאואר (sweet and sour) כדי לחוות דעתו האם כדאי לתאגיד הסיני לפתוח סניף בישראל.
כמקובל בעניינים שכאלה החל מינג לבדוק מי היא ישראל ולשם כך פתח את נתוני הסטטיסטיקה כפי שמפרסם  האירגון לשיתוף פעולה כלכלי (OECD). הוא מצא כי בשנת 2013 מנתה אוכלוסיית ישראל 8,059,456 נפש וכי ההכנסה הלאומית (GDP) הגיע ל -948,693,000,000 שקל.
מינג היה מוטרד. על ראש דף נתוני האוכלוסייה התנוססה אזהרה ולפיה לא האירגון הוא שאוסף את הנתון אלא הוא מצטט את האו"ם. אבל על דף ההכנסה הלאומית לא הייתה אזהרה כזאת. לפיכך החליט מינג לבדוק את הנתונים כפי שהם מתפרסמים בישראל עצמה.

לשמחתו גילה כי הנתונים הישראלים מתפרסמים באנגלית. וכך מצא כי הנתון הישראלי לאוכלוסייה תואם לנתון שמפרסם ה – OECD בהשאלה מהאו"ם. אבל ההכנסה הלאומית, אוי ויי, שונה. לפי ישראל יש לה הכנסה לאומית הגדולה ב – 3.3% מזו שרשם  ה – OECD.
מה זה? תהה מינג ושלח דוא"ל לידידו הצרפתי שעובד במשרדי ה – OECD. הצרפתי הזדרז להשיב: "כל נתון שאנחנו מפרסמים ניתן לנו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל מדינה."
מינג לא הבין מה קורה כאן. איך זה שהלמ"ס בישראל מפרסמת שני מספרים שונים על אותו נתון?
עד כאן הפייק ניוז. מינג, ככל שאני יודע, לא קיים, לא נשכר ולא חקר. ההבדל במספרים חי וקיים ואמיתי. ויש עוד פייק אחד: הלמ"ס לא מפרסמת שני מספרים אלא אחד. את השני היא שולחת בדוא"ל דיסקרטי למשרדי ה – OECD.
איזה מין קונץ זה?

איפה השכן של המתנחל? 

השבוע פירסם "הארץ" מאמר מערכת התוקף את הלמ"ס על שקריה. היא סופרת אזרח ישראל הגר בחברון כ"תושב ישראל" אבל לא את שכנו שאינו אזרח ישראל. ואילו בתל אביב היא סופרת אזרח ישראלי כתושב וכך גם את שכנו אזרח הולנד המתגורר כאן וזכאי לכל הזכויות והחובות של אזרח, להוציא הזכות לבחור ולהיבחר לכנסת. במה שונה ההולנדי מתל אביב מהפלסטיני בחברון?

 ועוד מצא העיתון כי בעוד שהישראלי מחברון נספר כישראלי – השטח שעליו יושב הבית שבו הוא גר לא נכלל בשטח מדינת ישראל כפי שנמדד בידי הלמ"ס. איך זה, שאל העיתון, שיש תושב ישראל שאינו נמצא בשטח ישראל? האם גם ישראלי הגר בניו יורק נספר כתושב ישראל? כמובן שלא. אז מה בדיוק קורה בחברון?
ובמעלה אדומים, באפרת, בגבעת זאב ובאריאל? הסטטיסטיקה מצא העיתון בהחלט משקרת.

לאן נעלמו 3.4% מחשבונות המדינה?

בעוד תושבי ישראל חיים בדעה שהלמ"ס מהימנה – כולנו משתמשים במדד המחירים לצרכן כאילו הוא משקף נכונה את רמת המחירים – הגויים משוכנעים שישראל משקרת.
כאשר ישראל ביקשה להצטרף למועדון ה – OECD נשאלה ממשלת ישראל שאלה: איפה – גיאוגרפית - מתחילה ואיפה נגמרת מדינת ישראל? ועל השאלה הפשוטה הזו לא נתקבלה תשובה. לא אז ולא מאז.
אי לזאת הודיע האירגון שישראל לא מתקבלת עד שתודיע איפה היא. צריך להבין: האירגון הזה עוסק בסטטיסטיקה. רק בסטטיסטיקה. כל המדינות החברות, וכל החברות המדווחות יודעות בדיוק להגדיר היכן הן מתחילות והיכן הן מסתיימות. לרוסים אין בעיה לקבוע כי חצי האי קרים הוא שלהם. לישראל היתה בעיה להודיע שחברון היא שלה.
ולא, לא רק בגלל שסיפוחה הסטטיסטי של חברון היה מעורר סקנדל. אלא בגלל השכן הפלסטיני של האזרח הישראלי. כי אם גם הוא תושב ישראל, הוא זכאי לקיצבת ילדים, לא? בדיוק כמו ההולנדי תושב ישראל הגר בתל אביב.
המיקוח בין ישראל וה – OECD נמשך עד לפשרה הגואלת: ישראל תפרסם במסמכיה מה שבא לה. אבל היא עצמה תשלח לאירגון הסטטיסטי נתונים שאינם כוללים את כל השטחים שנכבשו ב – 1967 כולל מזרח ירושלים והגולן.

זה ההסבר לאן נעלמו 3.4% מההכנסה הלאומית.

הבנזין כמשל

כך אנחנו למדים עד כמה השטחים שנכבשו מהווים גורם כלכלי חשוב. כ-ו-ל-ם "תורמים" 3.4% לכלכלה הלאומית. ויש להניח כי מקור ההכנסה הזו הוא בישראל. כפי שמעיד הבנזין.
אם פלסטיני קונה בנזין בתחנת דלק במעלה אדומים זה נחשב לחלק מהתמ"ג הישראלי. אבל אם ישראלי קונה בנזין בתחנת הדלק על כביש 443 ליד בית עור א תחתא – זה לא חלק מהכלכלה. הן מעלה אדומים והן בית עור א תחתא לא סופחו לישראל.
ניסיתי לברר בלמ"ס מה הסיפור כאן. קיבלתי שתי תשובות הכרוכות זו בזו. הראשונה, כי אין גבול בין מעלה אדומים לישראל ולכן כל הישראלים משם נספרים ונמדדים. אלא שזה שקר. מעלה אדומים לא סופחה לישראל. לכן הלמ"ס היתה צריכה להתייחס לישראלי הגר שם כמו לישראלי הגר בניו יורק.

השנייה, כי הישראלי שגר בחברון רשום כתושב ישראלי ברשות האוכלוסין שבמשרד הפנים.

מי שייכנס לאתר משרד האנרגיה ימצא כי מחירו של ליטר בנזין בחודש מארס היה 6.10 שקלים. והפלא ופלא בנתוני הלמ"ס, לצורך חישוב מדד המחירים לצרכן, המחיר היה 6.06 שקלים על אף שצרכנים רבים משלמים עבור שרות מלא בו מותר לגבות 6.29 שקל לכל ליטר. כלומר הלמ"ס, כשהיא רוצה, יודעת להתעלם ממה שהממשלה מפרסמת. אבל זה לא קורה בכל הקשור לשטחים.

איך זה? תהיתי בפני עובד הלמ"ס? "אתה מיתמם או שאתה אידיוט. הכל פוליטיקה".
גם הסטטיסטיקה.




שתפו: