ביביזם מדבק

 


"זה מה שפשיזם עושה. הוא גורם לפשיזציה של אנשים", כתב נסים קלדרון. ובואריאציה על המשפט הכל כך נכון הזה, אפשר לומר "זה מה שביבי עושה. הוא גורם לביביזם של אנשים". תרתי משמע.


ההרהור הזה עלה בראשי עת שמעתי השבוע כי בני גנץ פנה לכלכלנים "בכירים" בבקשה להביע בפומבי דעתם על סוגיית הרת גורל: תקציב חד/דו שנתי. ואכן 15 "בכירים" שכאלה שמעו את החליפי ופירסמו גילוי דעת התומך בגירסת ה"דו שנתי" באומרם "קיומו של תקציב לשנה ורבע חיוני מאין כמוהו להארכת אופק התכנון של הממשלה, של המגזר העסקי ושל משקי הבית". ועל גירסת התקציב ה-"חד-שנתי" של ביבי הם כתבו שהוא "יגביר את אי הוודאות הכלכלית", וכי הוא "אינו מקובל בעולם, הוא לא יהיה מובן בשווקים, וייצור את הרושם של היעדר מסגרת תקציבית ואבדן דרך". הכותבים הבהירו כי "דעתנו זו נובעת משיקולים מקצועיים בלבד ללא כל התייחסות להיבטים  הפוליטיים".

 ועל זה אפשר לומר: פחחחח.

אנחנו חיים כמעט שנתיים עם תקציב של 2019. יש ודאות? יש חירבוש.

יש, לעומת זאת, קורונה שיצרה משבר עולמי. האי ודאות שיוצרת קורונה היא בסדרי גודל ששום תקציב לא מסוגל לעשות.

1 או 2

סוגיית תקציב המדינה (חד-שנתי לעומת דו שנתי) היא פוליטית נטו. נתניהו (ביבי דלעיל) מבקש לשמור לעצמו אופציית בחירות לכנסת קצרת טווח. הביביזם הוא בכך ש – 15 כלכלנים נופלים בפח הזה וממציאים חוות דעת כאילו יש "כלכלה נטו" בימי קורונה אלו שמחייבת דווקא תקציב דו שנתי. זו הגאונות הפוליטית של הביבי. שהוא סוחף לא רק את תומכיו אלא גם את מתנגדיו לקשקוש מוחלט.

שאלות כלכליות רציניות עומדות על סדר היום: מענקים חד פעמיים מול מענקים לשנה לפחות. ערבות מדינה לחברת תעופה כושלת -  כן או לא? סיוע לעסקים שבהסגר - כן או לא? הוראה מרחוק ללא מחשבים לכל – כן או לא? ומכל הסוגיות האלה מצאה לה חבורת ה – 15 במה להתעסק: מה הוא טווח התקציב. זה ביביזם מזוכך.

העולם כואב

ויש אקדמאיים אחרים. כ – 100 מהם – אף לא ישראלי אחד בחבורה – חתמו השבוע על קול קורא ליציאה ממשבר הקורונה  באמצעות "כלכלה אקולוגית".  קבוצת ה – 100 טוענת שאורב לנו משבר עמוק פי כמה, אלא אם כן נתעשת ונבין שמשבר הקורונה הוא זעיר בהשוואה למשבר האקולוגי. ואם אסכם במשפט אחד את דעת הקבוצה הזו הרי הוא זה: הפסיקו לשרוף דלק. הוא מזהם. הוא מחמם את כדור הארץ. הוא מאחורי המחסור במים והרעב הצפוי. הוא הגורם להמסת קרחונים.

זה, בין אם מסכימים ובין אם לאו, דוגמא לכלכלה נטולת ביביזם, ליציאה מנאד הסיפוק העצמי נוסח מכתב ה – 15. קריאה לעולם שבאה לתקן עוול בן מאות שנים בהן עשינו לבתינו. זו כלכלה מדינית במיטבה.

 

 

שתפו: