המומחים ל(אי) שיוויון

 חגיגת השבוע בזירה הציבורית החלה לאחר שפורסם פסק דין בית הדין הגבוה לצדק (בג"צ) בעניין גיוס תלמידי ישיבה, מימון ישיבות וייצוג הממשלה באמצעות עורכי דין פרטיים.

רוממות השיוויון היא במרכז פסק הדין. חוק שרות הביטחון מעניק לשר הביטחון סמכות לקבוע מי מגוייס. הממשלה השתמשה בסעיף הזה לטעון ששר הביטחון החליט לא לגייס תלמידי ישיבה – וזו זכותו.

על כך נפסק בסעיף 53 " אמנם, לרשות המינהלית נתון שיקול דעת באכיפת הוראות החוק, ואולם עליה להפעיל אותו באופן אשר מקיים את עיקרון השוויון".
ובהמשך: "מדובר באכיפה סלקטיבית פסולה, והיא מגלמת פגיעה קשה בשלטון החוק, ובעיקרון שלפיו כל הפרטים שווים בפני החוק".

הנייר, המקלדת והמחשב סובלים הכל. המציאות, מצער לכתוב, נראית אחרת. ומה שחמור, היא תמשיך להיראות אחרת גם בעתיד. כי בג"צ, בפסיקה פה אחד, חשף תשעה ראשים קטנים.

אניח, על כן, שמיום ראשון מגייסים את כל תלמידי הישיבה שלא גוייסו עד כה או שקיבלו דחיה ופטור. ומכאן לרשימת אי השיוויון.

גיוס למילואים

מה עם גיוס למילואים? נניח שבעבר נמצאה דרך לא לגייס לשרות סדיר. איך זה שהם לא גוייסו למילואים. למילואים אין פטורים ודחיות. לאחר הפסיקה לגבי תלמידי ישיבות – מדוע בג"צ שתק בעניין גיוס למילואים לאלה שסיימו לימודי תורה?

ערבים

אמשיך עם גברים הלאֿ-יהודים. בסעיף 20 לפסק הדין פוסק בג"צ שהוא מחליט לא להתעסק עם (אי) גיוס ערבים. למה? " כי סוגיית גיוס הציבור הערבי אינה לפנינו בעת הזו". יש יותר ערבים בישראל מאשר יהודים מהסוג החרדי אבל עיני השופטים טחו מראותם.

אלא שהערבים אינם מקשה אחת בכלל, ולעניין הגיוס בפרט. דרוזים, נוצרים מסויימים וצ'רקסים מגוייסים. הוא שנכתב: תשעה ראשים קטנים.

לא מיותר לציין כי בעת הדיון בכנסת על חוק שרות הביטחון התקומם ח"כ תאופיק טובי מהמפלגה הקומוניסטית על אי חובת גיוס של ערבים – בשם השיוויון בו התהדר בג"צ השבוע.

פמיניסטיות

בענייני שמירת אי שיוויון יש לבג"צ שותפה.

נשים, כמותית, הן הקבוצה הגדולה ביותר הנהנית מהפטור מגיוס ומשרות מילואים. די שאישה תצהיר שהיא דתיה כדי לזכות בפטור. ומי שזוכה בפטור מגיוס, פטורה למעשה גם משרות במילואים. האי שיוויון הגדול יותר הוא בשירות במילואים. נשים נשואות, דתיות כחילוניות, לא נקראות למילואים אלא במקרים מיוחדים ואם הן אמהות – הפטור גורף.

למה לנשים עם ילדים יש הטבה שאינה ניתנת לגברים עם ילדים? בג"צ התעלם מהעניין כנראה מאותה סיבה שבחר לא לראות ערבים.

נשים זכאיות לחצי נקודת זיכוי במס הכנסה (1452 שקל לשנה) יותר מאשר גברים. איך זה עומד במבחן השיוויון הבג"צי? כנראה שהעניין לא הובא לפניהם...

בעניין ההעדפות בחוק לנשים על פני גברים, בג"צ אינו בודד. גם פמיניסטיות דוגלות בשיוויון עד שזה מגיע ל....העדפות לנשים. זאת על אף שמקור ההעדפה לנשים בגיוס הוא בהשקפה כי תפקיד האישה, אבל לא הגבר, הוא טיפול בילדים ובמשק הבית.  לכן שתעשה האישה את מה שיהווה והפטריארכיה ציוו עליה. והפמיניסטיות שותקות.


מי כאן הטמבל


רוגל אלפר מעיתון "הארץ" כתב השבוע על הוויכוח סביב פסק הדין מאמר שכותרתו "זה השיוויון, טמבל". הטמבל שלו הוא ח"כ שמחה רוטמן שלדעתו ערך לימוד תורה, אבל לא לימוד אחר, מחייב פטור מגיוס. אחרי פסיקת בג"ץ, כולנו טמבלים, כולל אלפר,  כי בג"צ הניח את ראשו הקטן על כרית השינה והוכיח כי אנחנו ענקי האי שוויון.



 

 

 

 

 

 

שתפו: