גירעונות וחובות

על הידע הכלכלי והמתמטי של שר העל ושר התחת ועל היושרה של שלי יחימוביץ'

נניח שלקחתם  משכנתא על הדירה שבבעלותכם. ונניח גם שהמשכנתא היתה 547,000 שקל בשנת 2008 והיום היא 690,000 שקל. שאלה: האם המשכנתא שלכם גדלה או קטנה?

לא. זו לא שאלה מכשילה. אלא אם כן אתם מחכים לתשובה של ראש הממשלה ושר האוצר. שני אלה מתעקשים להסביר לנו כי המשכנתא הלאומית של ישראל – כלומר החוב של הממשלה – קטן מהיום שבו נכנסו לתפקידם ועד היום. זו היתה תגובתם על נתוני הגירעון הממשלתי לשנת 2012 שהתפרסמו השבוע,ולפיהם הסתכם הגירעון באותה שנה ב – 39 מיליארד שקל.


ועוד הוסיף הרב הכלכלי הראשי, בנימין נתניהו,  "אני חושב שזה לא ישליך...על אזרחי ישראל". מה שמעורר את השאלות הבאות: איך זה שחוב לאומי שעומד כיום על  690 מיליארד שקל הוא יותר קטן מאשר חוב לאומי של 547 מיליארד שקל. ואיך  יתכן שהשינוי הזה לא "משליך על אזרחי ישראל".
התשובה לשתי השאלות לא כל כך מסובכת. הנה היא בפשטות: בנימין נתניהו ויובל שטייניץ מ-ש-ק-ר-י-ם. התנהגות  שבפוליטיקה הישראלית, מכשירה אותם להמשיך ולכהן בתפקידם גם אחרי הבחירות הקרובות לכנסת.

סיפור על 18,000 שקל

נתחיל עם השקר השני. כל שינוי במשכנתא הלאומית "משליך על אזרחי ישראל". כל גידול בחוב הלאומי מגדיל את תשלומי הריבית שעל הממשלה לשלם בגין המשכנתא. אפשר לשלם את תוספת הריבית או באמצעות העלאת מס (אתם משלמים) או באמצעות קיצוץ הוצאות ממשלתיות (אתם משלמים יותר, על פחות שירותים כגון טיפולי בריאות, חינוך וכו' ). אם שר העל לכלכלה (נתניהו)  ושר התחת לכלכלה (שטייניץ) היו ממציאים שיטה כלכלית שבה שינוי בריבית לא משליך על אזרחי ישראל הם היו מקבלים פרס נובל. ביררתי: עד כה, אף אחד עדיין לא המליץ עליהם לפרס. אבל יו"ר המועצה להשכלה גבוהה, גדעון סער, מוזמן לשגר המלצה לועדת הפרס בשטוקהולם. זה בטח יצליח לו.

השקר הראשון הוא פשוט: אלא אם כן שני הרבנים האלה המציאו בנוסף לכלכלה חדשה, גם מתמטיקה חדשה  הרי המעבר מ – 547 מיליארד, (החוב ב-2008) ל - 690 מיליארד  (החוב כיום) מבטא  גידול. שני השקרנים הגדילו את החוב הממשלתי ב – 143 מיליארד שקל.   בישראל חיים כ- 8 מיליון תושבים. המשמעות: כל אחד מאיתנו זכה שהיקף חובותיו יגדל  ב – 18,000 שקל. אבל זה, כאמור, ממש  לא "משליך".

בואו בחשבון

איך, בכל זאת, הם הופכים גידול של  של 25% לירידה? הם לוקחים את החוב ומחלקים אותו בתוצר המקומי (ההכנסה הלאומית). מה הקשר שבין החוב של הממשלה לתפוקה הכוללת של המדינה? אין קשר.  משתמשים בחלוקה הזו כדי להשוות בין מצבן של שתי מדינות. אבל חוב צריך להחזיר, גם כאשר מצב מדינה א' (במדד יחס חוב לתמ"ג) טוב ממצב מדינה ב'.  אף נושה לא מוכן לקבל את התמ"ג כביטחון להחזר חוב. התמ"ג, כמה שזה מצער, לא נמצא בידי הממשלה והיא לא יכולה לעשות בו כרצונה.

כשנתניהו עשה מה שיחימוביץ' המליצה

לכל זה יש פן משעשע  בדמותה של יו"ר מפלגת העבודה בעיניים, שלי ימינוביץ. בתגובה לנתוני הגירעון אמרה כי נתניהו "משווק את 'מר כלכלה' לפני הקריסה". כאילו שהמהלך להגדלת הגירעון הממשלתי אינו בדיוק, אבל בדיוק מדהים, מה שימינוביץ הציעה מהיום שנבחרה לכנסת ועד היום. לא היה נאום כלכלי אחד של יו"ר העבודה שבו לא הסבירה שראוי להגדיל את הגירעון הממשלתי. וסוף סוף שר העל ושר התחת עושים כמבוקשה – ובמקום לברך אותם – היא מקללת.
ללמדנו כי אם היא באמת מועמדת לראשת ממשלה – מצבנו הגירעוני לא ייטב.
15.1.2013

שתפו: