למי להצביע (א)?



הראשון בסידרה על הבחירות שיתקיימו ב – 22 לינואר. והפעם: אני ימני

הקדמה

יש כמה אתרי אינטרנט המציעים שרותי ייעוץ למתלבטים כיצד להצביע. הפונה מתבקש להשיב על כמה שאלות , ולאחר מכן פולט המחשב את שם המפלגה המתאימה ביותר ל"השקפת עולמו" של השואל על סמך התשובות לשאלות שכאילו מבררות מהו טעמו הפוליטי.  האתרים הללו פועלים בהנחה שהקורא יודע מהן  העדפותיו הפוליטיות ומה שחסר לו, אם בכלל, הוא שם המפלגה. גם הפינה הזאת התקנאה באתרים האלה, והחליטה להגיש, בארבעה חלקים, "מורה נבוכים" למתלבט בבחירות.
 כל סקרי דעת הקהל שראיתי בשבוע האחרון מתכנסים למסקנות הבאות: לגוש הימין (ליכוד + בית יהודי + עצמה לישראל) יש בערך 46 מנדטים. לגוש החרדי (ש"ס + אגודת ישראל + אמסלם)  בערך 17 מנדטים. לגוש המרכז (העבודה + התנועה + יש עתיד + קדימה + כל מיני) יש  בסביבות  40 מנדטים. לגוש השמאל (חד"ש + מרצ + דעם)  כ- 10 מנדטים  ולגוש הערבי (רע"מ-תע"ל + בל"ד + כל מיני) יש בערך 7 מנדטים.
אם הסקרים מדייקים הרי שהכנסת הבאה תהיה דומה מאוד  למבנה הכנסת הנוכחית.  ההפרש הוא מנדט לפה או מנדט לשם, שום דבר  מעניין מבחינת הפוליטיקה "הגדולה". מכיוון שנראה גם  כי דבר לא השתנה בעמדות של המפלגות המרכיבות את הממשלה הנוכחית – סביר שהממשלה הבאה תהיה דומה לממשלה היוצאת כלומר ממשלה של גושי הימין והחרדים +חצי המרכז לפחות.

הימין לאן

עכשיו אעבור לאופציות של מצביעי ימין. הם לאומנים (המתונים שבהם ודאי יתעקשו על "לאומיים") מתנגדים להסדרים אוניברסליים, רואים קדימות ליהודים  בכל דבר ועניין וככלל הם שמרנים ומרוצים למדי מהסדר החברתי והפוליטי הקיים, הן באשר לסכסוך עם הערבים והן באשר להסדרים בתוך ישראל.

לאנשים האלה היתה בעבר בעיה. בליכוד, המפלגה הגדולה בגוש, היתה "פינה אפלה" שהתמקדה ב"חבורת ז'בוטינסקי". דן מרידור, בני בגין, מיכאל איתן וגם מנחם בגין אילו היה עוד בין החיים.   בחבורת ז'בוטינסקי ראו אנשי הימין הקשה פגם רציני: היא האמינה והגנה על מראית העין של 'שלטון חוק' שהקימו פה מפלגות המרכז מאז הוקמה המדינה. מנחם בגין אפילו הרהר בקול להחזיר פליטים לבתיהם. בני בגין, לאומן קיצוני, חשב ואמר בקול רם שאסור לבעל פאב לאסור  על ערבי להיכנס. מיכאל איתן נשמע לעיתים, בענייני זכויות אדם, ממש כמו זהבה גלאון. פיחס.

עכשיו, משנפטר הליכוד מהחבורה הזו,  נעים להיות בימין בימים אלה.  בכלל לא משנה – פוליטית – אם מצביעים לאחת משלוש המפלגות בגוש. כולן זהות בהשקפתן. הן אפילו לא טורחות לתקוף באמת  זו את זו. . דני דיין, ממועצת יש"ע, דילג מאחת לשנייה אפילו מבלי שהובטח לו כסא פרלמנטרי.

העניין היחיד שבו ממקד נתניהו את מאמציו הוא שלא יביכו אותו.  ביבי מבקש (בשם ה"חזק") שלא תביכו אותו. הוא חושב שאם בגוש שלו הוא יקבל 40 מנדטים ואילו בנט יקבל רק שישה,  מצב הימין יהיה אחר בהשוואה למצב שבו הוא יקבל 32 ובנט ובן ארי יקבלו 14. אבל הוא אינו  טורח להסביר למה זה משנה. נתניהו מאוד מרוצה מהמצב הקיים שבו לצד הימין בממשלה יש לו שותף מהמרכז ושותפים חרדים.  בלי קשר לספירת המנדטים הוא ישתדל ככל יכולתו ללשמור על המבנה הקיים גם בממשלה הבאה.

הנה על כן התשובה למצביעת ימין: תצביעי למי שעושה לך את זה יותר. מבחינה פוליטית זה לא באמת משנה.
19.1.2013
שתפו: