מס עורכי דין

ביוני אשתקד גילו עובדי בית החולים ביילינסון בפתח תקווה כי החיטוי שנעשה למכשיר האנדוסקופ (לבדיקות אף, אוזן וגרון) לא חוטא כנדרש. בית החולים חיפש מי נבדק במכשיר הבעייתי ומצא כ – 150 איש כאשר אחד מהם נשא HIV (איידס).

פרט לדיווח לרשויות ובדיקות פנימיות פנה בית החולים לכל אחד מהנבדקים, דיווח על מה שקרה והציע לכולם לעבור בדיקה לגילוי הנגיף. הרוב הגדול בא להיבדק אך איש לא נמצא נגוע.

סוף סיפור?

אחד הנבדקים מצא עורך דין (או להפך) ומכאן קצרה הדרך לתביעה ייצוגית על הנזק "שנגרם למרשי". בימים אלה הגיעו הצדדים לפשרה ולפיה ישלם בית החולים כ – 6,000 שקל לנבדק.

הוגן?

אם הפשרה תתקבל  בבית המשפט, הרי שטכנית  בית החולים ישלם. אבל מי שישלם באמת  – במקרה הזה מדובר בכסף קטן יחסית -  הוא כל אחד מאיתנו. מס הבריאות שכולנו משלמים ותקציב המדינה מעבירים סכום קבוע לקופות החולים. אלה משלמות לבתי החולים, ועתה ביילינסון אם ישלם פיצויים – משמעות הדבר שהכסף ייגרע מסל הבריאות/התקציב. ובמילים בוטות יותר: יש בישראל חולה שלא יקבל טיפול ראוי כי הכסף הלך לפצות אנשים בריאים על פירפורי הבטן שהיו להם כשהועלתה האפשרות שאולי הם נשאי HIV.

המקרה הזה מופרך מיסודו. אבל גם אם היה מתברר שמישהו מהנבדקים חלה כתוצאה מהעדר החיטוי, האם ראוי התשלום? לכאורה מי שגורם לזולת נזק ראוי שיפצה אותו. רק לכאורה. הפיצוי ראוי כדי לטפל בחולה - הן בבית החולים, הן בשיקום, הן באובדן הכנסה והן בעגמת הנפש. ואם מערכת הבריאות בישראל  היתה חלק מהקפיטליזם החזירי (אל דאגה, זה בדרך) אז ראוי היה לסחוט מבית החולים כל אגורה.

מה בין קפיטליזם ומדינת רווחה

אלא שאת הפיצוי לחולה משלמים כולם. זו טיבה של מדינת רווחה. מי שחולה – מטופל ללא תשלום. מי שמשתקם – עושה כן על חשבון קופת החולים שניזונה מכספי המדינה. מי שמאבד הכנסה זכאי לקיצבה מהביטוח הלאומי, ומי שנפשו נפגעה זכאי לטיפול הנפשי. הכל על חשבון הציבור.

במדינת רווחה שכזו לתת פיצוי כספי – שחלק ממנו הולך לעורכי הדין – משמעו כפל פיצוי. אלא שזה הרבה יותר חמור מסתם כסף. אם בית החולים נדרש לפיצוי בגין רשלנות בחיטוי, מדוע שלא ידרוש מהחולים  תשלום עבור חיטוי מכשיר האנדוסקופ?
על פניו בית החולים מקבל תשלום עבור הרשלנות שלו והחיטוי שהיה או לא היה בכסף שהוא מקבל מקופת החולים. וכאמור קופת חולים מקבלת את הכסף מהביטוח הלאומי שגובה מס בריאות. אז מה דינה של עקרת בית שלא משלמת מס בריאות כי הכנסת מסרבת לגבות אותו ממנה?

מי באמת מרוויח

ביילינסון ישלם כמיליון שקל לאנשים בריאים. בתוך עשרות המיליארדים של מערכת הבריאות זה כסף קטן. אלא שמערכת הבריאות הציבורית מוציאה מדי שנה כחצי מיליארד שקל לביטוח נגד רשלנות רפואית. כולם מבינים שחסרים כאן רופאים, תרופות, טיפולים ומיטות. אבל יש חצי מיליארד שקל לזרוק על פיצוי שהמדינה נותנת ממילא לכל תושב, בצורת טיפול רפואי ומערכת רווחה חינם.

למה? כי הממשלה וחברי הכנסת, מכל המפלגות, נכנעים שוב ושוב ללחץ של עורכי הדין ונמנעים מלחוקק את ביטול כפל הפיצוי במערכת הבריאות. לפי הערכות עורכי הדין גורפים כרבע מכספי הפיצויים האלה.  מי יעז לפגוע בקבוצה היוקרתית הזו?
9.9.2013
(המאמר התפרסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות" ביום 10.9.2013)

שתפו: