תן עודף מהאוברדראפט



קולגה בעבר וסוציאליסט אדוק נהג לכתוב בשנות ה 80' של המאה הקודמת על שחיקת השכר הריאלי. אחרי שתי כתבות בנושא פנה אלי והתלונן כי הנתונים לא מסתדרים והשחיקה נעלמה. משהתעקש שחשוב לכתוב על השחיקה הראיתי לו איך, במשחק קל בנתונים, אפשר למצוא את השחיקה המבוקשת.
נזכרתי בעניין כאשר שמעתי שנמצאו עודפים בתקציב המדינה לשנת 2013 שיקרינו גם לעודפים בשנה הבאה. כרגיל  כשמדובר במספרים -  העודפים האלה גמישים. 


המספר הנמוך ביותר שנמצא הוא 4.5 מיליארד שקל והגדול ביותר 12.5 מיליארד שקל. מומחים לדבר כלכלה כבר האירו עיני הצופים והקוראים בפרשנות מלומדת על הורדת מסים,  וכי ראש הממשלה ושר האוצר מתחרים ביניהם מי יוריד ראשון ואיזה מס.

מה שמעלה את השאלה מהו עודף?

אפשר לפרש את המילה עודף כפשוטו: הפרש חיובי בין הכנסה להוצאה. אם יש לי משכורת של 6,000 והוצאה של 5,000 נוצר עודף. אלא, כמה מדהים לשמוע, לא לזה מתכוונים אלה שמדברים על עודף.

ההגדרה הפוליטית

אצל חכמי הכלכלה הישראלית עודף הוא ההפרש בין ההכנסה בפועל לבין ההכנסה המתוכננת. אם תכננו הוצאה של 5,000 והכנסה מתוכננת של 4,000 אך בפועל ההכנסה היא 4,200 אז נוצר עודף של 200. בהגדרה הזו קל מאוד לייצר עודף. ככל שאתה – המתכנן- מטומטם יותר וטועה יותר בגדול, כך גדל הסיכוי לייצר עודף. יאיר לפיד ובנימין נתניהו התגלו כמטומטמים מופלגים וכך, על אף שיש להם אוברדראפט ענק, הם מדברים על עודף.

זוכרים את ה – 40 מיליארד? זה היה הבור שלפיד ירש מקודמו, יובל שטייניץ, שיחד עם נתניהו הכחיש את קיומו כשח"כ שאול מופז חשף אותו לפני הבחירות לכנסת. לפיד הבהיר כי הבור מסוכן וצריך לסתום אותו. לפיכך, הוא התנער מהבטחות הבחירות שלו והעלה מסים.  הכל כדי...?

לא, לא מה שאתם חושבים. לפיד כלל לא התכוון לסתום את הבור. הוא התכוון להקטין אותו מ – 40 ל – 45 (!) השנה ול 31 מיליארד שקל בשנה הבאה. כעת  הוא מספר לנו כי בסוף השנה הבאה הבור אמנם ימשיך להתקיים אבל יהיה קטן יותר ממה שתכנן. כך יש ללפיד "עודף" ואנחנו נשארנו עם הבור.

עודף מתקציב הביטחון

המספרים האלה  מומצאים. הבור היה 40 מיליארד בשנה שעברה. וככל הנראה, אחרי העלאת המסים והקיצוצים השנה, הוא יהיה יותר מ – 40 מיליארד  גם השנה. זה קורה בגלל שבמקביל להעלאת המסים הממשלה הגדילה ההוצאות. רק לפני כשבועיים היא הגדילה את תקציב הביטחון לשנה הבאה בכ – 3 מיליארד שקל מה שמבטיח כי גם בשנה הבאה יהיה בור עמוק ועסיסי.
ולדקדקנים: לפי נתוני האוצר העלייה בהכנסות המדינה ממסים – נבלמה.
אז מדברים על עודף.
שאיננו.
17.11.2013

שתפו: