האנטנה כמשל



שר התקשורת, גלעד ארדן, מבקש לקבוע כי אנטנות סלולאריות המוצבות בגדה המערבית יישארו במקומן גם אם נבנו על קרקע פרטית ללא היתר. מדוע? "בגלל נחיצות בטחונית". והוא יודע על מה הוא שח בהיותו גם שר לביטחון העורף. ובארץ ישראל השלמה גם הגדה המערבית היא עורף.

לכאורה עוד התעללות של הכובש הישראלי בנכבש הפלסטיני – עניין שבו מצטיינות ממשלות ישראל כבר עשרות שנים. אבל  לא רק בכך מדובר.  יש פה, כמו שאומרים, כמה אלמנטים.

הראשון - מתברר כי אנטנות סלולאריות ישראליות נחוצות מבחינה ביטחונית -  רק בגדה המערבית. לנו, ישראלים סתם ולא מתנחלים מכובדים, יתכן  שיהיו בעיות קליטה בטלפון הנייד אבל זה לא מזיז שערה בישבנו המיניסטריאלי של ארדן. זו בעיה בין כל אחד מאיתנו לבין חברת הסלולר שעימה יש לנו חוזה. אבל בגדה המערבית העדר קשר טלפוני תקין הוא בעיה ביטחונית שהשלטון נדרש לה. אמרו מעתה שכאשר המיניסטר מדבר על בעיה ביטחונית הוא לא מתכוון לישראל, רק למתנחלים בגדה המערבית.

השני -  חברות הסלולר טוענות שלא ביטחון ולא ציפורים. הן מספרות שהמתנחלים מבקשים מהן מחיר מופקע עבור הצבת אנטנות. וגם אז הם דורשים שהאנטנות לא ימוקמו קרוב מדי לבתיהם, מחשש לקרינה. חברות הסלולר לא אוהבות את הגישה העיסקית הזו. הן נאלצות לפנות את האנטנות הלא חוקיות שהציבו בשטח פלסטיני, ואם המתנחלים לא מרוצים מהשרות – שיתחברו לרשת פלסטינית שנותנת שרות מעולה בשטחים. ארדן הופך ויכוח עיסקי לבעיה ביטחונית.

השלישי - מעניין שהנחיצות הביטחונית נדרשת רק כשמדובר בשטח פלסטיני פרטי. בשטח שעליו ממוקמת התנחלות אין צורך כזה. שהרי  אם היה צורך ביטחוני כזה, אז הממשלה  היתה מחייבת את ההתנחלויות להציב אנטנה על כל בית, מה שהיה נותן מקסימום ביטחון למתגוררים בו. לפחות בשמאל יכולים לשמוח על כך שסוף סוף שר מהימין מצהיר בפומבי כי בהתנחלויות  אין נחיצות ביטחונית  – טענה שכל שמאלן משמיע מאז תחילת הכיבוש ללא הועיל.

הרביעי - כחלופה להצבת אנטנות על שטח פלסטיני פרטי אפשר  להציב אותן על שטח פלסטיני ציבורי. או לחילופין בשטח פלסטיני ציבורי שהופקע או יופקע לשימוש הצבא של ארדן.  מתברר כי גם השטחים האלה, ולא רק ההתנחלויות עצמן, כלל אינם נחוצים לביטחון. אחרת – מדוע בכלל נדרש דווקא המטע של הפלסטיני כדי להציב בו אנטנה של סלקום?
22.11.2013

שתפו: