על בונוס וקונוס


הקנס שהטיל בנק ישראל על בנק המזרחי-טפחות לא ישיג את היעד

בנק מזרחי– טפחות נחשב לבנק הרווחי ביותר, יחסית, בבנקאות ישראלית. הרווחיות הזו היא ההסבר של מנהלי הבנק לשכר הגבוה שמקבל המנכ"ל, אלי יונס, היו"ר, יעקב פרי ואחרים. השבוע הודיע בנק ישראל שמזרחי טפחות הוא בנק  עבריין, אך לא מצא קשר בין הניהול לעבירות. מוזר.




בהודעה שהוציא בנק ישראל נמסר כי מזרחי טפחות הפר את חוק איסור הלבנת הון בחמישה סוגי עבירות: "ניהול חשבונות לעורכי דין מבלי שמילאו הצהרה מתאימה על נהנה, אי דיווח על פעולות לא רגילות, ליקויים וחוסרים במדיע שהועבר לרשות לאיסור הלבנת הון, אי נקיטת צעדים מספיקים לקבלת הצהרה על נהנים בחשבונות ודיווחים שהועברו באיחור ניכר לרשות לאיסור הלבנת הון".

הוא שנאמר: בנק עבריין.

האם המזרחי-טפחות יחיד? ממש לא. לאורך השנים כמעט כל הבנקים נתפסו בעבירות שונות. וכמו במערכת המשמעת הצבאית זה מתחיל בהתראה ,ממשיך בנזיפה ונגמר – שלא כמו בצבא – בקנס.
והקנס, איך לא, הוא על הבנק.

כאילו שהבנק הוא  אישיות שעוברת  עבירות. כאילו שאין בבנק אנשים שאחראים לביצוע העבירות, ובמיוחד איש אחד – המנכ"ל.

האם ראוי לתת בונוסים למנהלים מצליחים? התשובה היא - לא. בונוס מגיע להם, למנהלים, כמו שמגיע לכל העובדים. אך מה שיותר חשוב הוא הקריטריון  להצלחה. רווח,  אפילו רווח גדול, אינו  מספיק בכדי להצדיק בונוס. בנק נדרש להרוויח יותר משאר הבנקים כדי להצדיק  תחילת דיון בבונוס. דרישה זו מקובלת רק במיעוט התאגידים.

תהיה השיטה אשר תהיה לא מתקבל על הדעת הסבירה כי יהיה מנגנון של בונוס בלי שיהיה מנגנון של קונוס (זה נכתב כך לשם החרוז). לא ראוי לקבוע מנגנון תיגמול על הצלחה מבלי שיהיה מנגנון דומה לאי הצלחה. קל וחומר לעבריינות.

משנים את הכללים באמצע המשחק

האם דירקטוריון בנק המזרחי, ומנהלי תאגידים אחרים, יילכו בדרך הישר הזו?  זה בערך כמו לבקש מבנימין נתניהו להפסיק לזגזג בענייני כלכלה. ראוי אך לא מציאותי. בכמה תאגידים שמחירי המניות שלהם ירדו בשנה האחרונה אף שינו את בסיס חישוב הבונוס למנהלים - בונוס שהיה בנוי על מחיר המניה – וכך איפשרו לשלם את הבונוס גם כאשר המניה נפלה. זה דומה לשופט במשחק כדורגל שמבטל את חוק הנבדל, לקבוצה אחת בלבד, כשהיא נמצאת בפיגור בתוצאה.

קנס על מי?

בנק ישראל הוא המפקח על הבנקים. הנה, על כן, הצעה איך לטפל בעבריינים כאות ומופת ותקדים לטיפול בשיטת התמריצים. וזה יעבוד באופן הבא: במקום להטיל קנס על הבנק יוטל הקנס על מנהלי הבנק. במקום שהמזרחי-טפחות ישלם 3.8 מיליון שקל, את הכסף ישלם כבוד המנכ"ל אלי יונס וסגניו- באופן שהמנכ"ל ישלם מחצית הקנס ואת המחצית השנייה ישלמו הסגנים. כולם.  אסור יהיה לבנק לשלם את הקנס במקומם, או לגלם להם את תשלום הקנס אלא באישור פה אחד של כל בעלי המניות, ובלבד שתשלום כזה לא יוכר כהוצאה של הבנק לצורכי מס.  מה שאומר שבעלי המניות – כולם – מוכנים לשלם מכיסם עבור תעלולי המנהלים.

זה, לפחות, מה שאני מבין הכלל בקפיטליזם: כשמצליחים יש בונוס. כשמעבריינים ומפסידים יש קונוס.
20.9.2012


שתפו: