תגידו, אתם משוגעים?



השינוי העיקרי בחוק ביטוח בריאות ממלכתי נעשה ב – 1997 על ידי ממשלת נתניהו הראשונה. אז הוגדלו, במידה ניכרת, תשלומים שנגבו מחולים עבור ביקור אצל רופא, תרופות, מכונים וטיפולים שונים. זה היה השלב הראשון בהפרטת הבריאות ואין זה מפתיע שממשלת נתניהו הנוכחית מקימה בימים אלה בית חולים ציבורי שבו רבע מהפעילות תהיה פרטית, תמורת תשלום כמובן.

אם ההצעה להגדיל משמעותית את התשלומים הנגבים מהחולים  היתה מובאת לכנס הבינלאומי למדיניות בריאות שהתקיים בשבוע שעבר בירושלים, ואם המשתתפים – מכל רחבי העולם – היו נשאלים לדעתם הם היו משיבים:  "תגידו, אתם משוגעים?"

הממשלה נגד מניעת מחלות

בשלושים השנים האחרונות רואים כי המחירים של שירותי הבריאות מתייקרים בשיעור גבוה בהרבה מההכנסה הלאומית. עיקר ההתייקרות נגרם מהשימוש בטכנולוגיות חדשות שרובן ממוקמות בבתי חולים. לכן כל בר דעת מבין כי חשוב, הן בריאותית והן כספית, להביא להפחתת הביקוש לשרותי בתי חולים. ובשפה פשוטה יותר: עדיף להשקיע כסף גדול בטיפול מונע מחלות כשהן עדיין קטנות.

 מה שמביא אותנו לשוקי שמר שהיה מנכ"ל קופת חולים מכבי. הוא מצא כי כדאי לתת למי שנמצאים ב"קבוצת סיכון" למחלות לב – נניח גילאי 30+ הסובלים מלחץ דם גבוה  - תרופה להורדת כולסטרול. טיפול כזה היה מקטין את מספר התקפי הלב בקרב  מבוטחי הקופה,  ומפחית משמעותית את מספר הנזקקים לצינתורים, ניתוחי מעקפים, שיקום לאחר התקפים וכו'. אלא שהתרופה להורדת כולסטרול ניתנה בסל התרופות, רק לחולים בפועל, ולא לאנשים בריאים, גם אם הם בקבוצת הסיכון.

שמר פנה לממשלה וביקש שיאפשרו לו לקחת הלוואה כדי  לממן את תוספת התרופות. הוא הראה כי ייקל על הקופה להחזיר את ההלוואה מהחסכון בתשלומים עתידיים לבתי חולים. הממשלה השיבה בלאו מוחלט.

מה מלמדים ממצאי המחקר?

מחקר שנעשה באוניברסיטת הנגב עם בית חולים סורוקה מצא כי עניים מתאשפזים יותר מאשר בעלי הכנסה בינונית  ומעלה. מדוע? כי עניים נמנעים מלקחת תרופות שיש לשלם עבורן, הם מחכים עד שהמחלה תוקפת ואז מתאשפזים ללא תשלום. אלא שהאישפוז יקר עשרות מונים מאשר התרופות שלא נצרכו.

מחקר אמריקאי שהוצג בכנס מצא כי אם ממנים לכל חולה כרוני הסובל מכמה מחלות, אחות המשמשת "אמא רפואית" -  החולים חיים יותר, מרגישים טוב יותר, מגיעים פחות לבתי חולים,  ומרוצים יותר מקבוצת ביקורת שטופלה כרגיל.  עלות האחות (המשמשת "אמא" לכמה חולים) היא 100,000 דולר לשנה. החסכון בבתי חולים בלבד –  כפול מזה.

בכל הנוגע למדיניות בריאות,  ההפרטה היא מחלה אנושה. ממצאים שהוצגו בכנס הראו כי תוחלת החיים של בני 30+ בארצות הברית, היא הנמוכה ביותר בהשוואה לכל מדינות המערב האחרות. וארה"ב היא  המדינה המופרטת ביותר בתחום הבריאות  – והיקרה מכולם מבחינת עלות הבריאות.

אז למה אנחנו משוגעים?

אף אחד לא מדבר על זה אבל הדרך הקלה ביותר לצמצם את מימדי ה"קטסטרופה הפיננסית" – ביטוי של יאיר לפיד - שאליה נקלעה הממשלה היא לקצר את חייהם של אזרחי המדינה. אם כל מי שמת היום היה מת לפני שנתיים הכסף שהיה נחסך בקיצבאות זיקנה, פנסיה, טיפול רפואי ושאר נזקים שמביאים הקשישים על האוכלוסייה, היה סוגר את הגירעון הממשלתי. וכאשר מומחי בריאות מסבירים כי טיפול מונע מאריך ומשפר את תוחלת החיים – בממשלה צועקים גוועלד!
8.6.2013

(פורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות" ביום 11.6.2013)
שתפו: