מגלומניה כבישית



כמה אתם מוכנים לשלם  כדי לקצר את משך הנסיעה במכונית ממחלף הראל (מבשרת) לכניסה לירושלים? בזמנים כתיקונם הנסיעה נמשכת בערך 10 דקות. אז כמה תשלמו עבור קיצור הזמן הזה במחצית? מאה מיליון? מיליארד שקל?



הנה הסיפור על כביש שמשקף את המגלומניה של שר ושל מנכ"ל:   שר התחבורה ומנ"כל נתיבי ישראל (מה שהיה פעם מע"צ).
לא מכבר  הם בישרו על פתיחת העבודות לשדרוג כביש 1 בעלות של 2.5 מיליארד שקל. לא צריך להתרגש מהמספר הזה: מן המפורסמות הוא כי בעבודות תשתית מהסוג הזה, הסכום הסופי גבוה הרבה יותר.

חלק מהשדרוג מובן. הרחבת הכביש בין שער הגיא לצומת שורש משני נתיבים  לשלושה בכל מסלול, מתבקשת.  הפרויקט הזה, באומדן מירבי, יכול לעלות כרבע  מהסכום שמדובר בו כעת. בכל זאת מזיזים שם הרים.

מנהרות וגשרים

רוב הכסף הולך לקטע הראל  - ירושלים. שם יכרו שתי מנהרות באורך 700 מטר ובהמשך יבנו מעל לעמק שני גשרים באורך 800 מטר כל אחד.  וזה, כך מובטח, יקצר את זמן הנסיעה מעשר דקות ל....תלוי בשעה. כי אם יהיה פקק במערב ירושלים – כפי שקורה בכל בוקר ובכל אחר צהריים  - שום שדרוג לא ממש יעזור.

מה שמחזיר אותנו לשאלה: האם אתם מוכנים לשלם מיליארד וחצי בשביל השדרוג הזה?
השר הסביר כי "הרחבת כביש מספר 1 לשלושה נתיבים וביטול סיבוב מוצא המסוכן יאפשרו לעשרות אלפי הנוסעים לחלוף על הפקקים ולהגיע לירושלים במהירות ובבטיחות". 

שני אי דיוקים במשפט אחד


הראשון, אין פקקים בקטע הזה. הפקקים הם במבואות ירושלים. ושם, נחלוף  על הפקקים כפי שאנחנו חולפים היום, לאט.

השני, סיבוב מוצא המסוכן. סיבוב מוצא כלל אינו מסוכן. כלומר הוא מסוכן ברמה נמוכה יחסית לכבישים אחרים בישראל. יש בו 0.07 תאונות למיליון קילומטר. לשם השוואה בכביש 3 מלטרון למודיעין  יש יותר מפי שלושה תאונות. מנחל חדרה לאור עקיבא יש פי ארבעה יותר תאונות. ומצומת רמלוד למעשיהו מתרחשות  פי שבעה יותר תאונות. אז למה הוד מיניסטריותו מבלבל לנו את המוח? כדי להצדיק את המגלומניה  שלו.

הכביש נגד הרכבת

ועכשיו  לשכל ישר. היו שטענו  שגם פרויקט הרכבת המהירה בין ירושלים לתל אביב, שתעשה את הדרך בחצי שעה, הוא פרויקט מגלומני. עלות הרכבת יותר  מכפולה מעלותו של הכביש  המדובר. אבל יש בה הגיון: לחסוך לנוסעים זמן, ולחסוך בניית עוד כבישים במסלול הזה. הרכבת המהירה אמורה להסיט עשרות אלפי נוסעים (יש יותר מ 100,000 מדי יום) מהכביש לרכבת. אז מה עושה ישראל כץ? דופק את הרכבת המהירה עם כביש מהיר. וכך, בהנחה שהכביש אכן יהיה מהיר, הכלכליות של הרכבת תפחת פלאים – כי מי צריך אותה כשיש כביש חדש ומהיר? ואם – כצפוי - הכביש לא יהיה מהיר -  לא נשכח את הפקקים בקצה - אז סתם בזבזנו מיליארדים על מגלומניה כבישית.

המצב העולמי...

מחקר אמריקאי הנושא את הכותרת: "החוק הבסיסי של פקקי תנועה" מצא כי יש קשר ישיר בין כמות המכוניות שנוסעות על כבישים לבין גודל הכביש. ובקצרה: כל כביש לעולם יתמלא במכוניות. והנה עוד ממצא: המהירות הממוצעת בלונדון בראשית המאה ה – 20 היתה 20 קילומטר לשעה. כמו היום. אלא שאז נסעו בעגלה רתומה לסוס.
7.7.2013
(המאמר התפרסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות" ביום 9.7.2013)
שתפו: