סופר מריו



האם מריו בלכר ראוי לשמש נגיד בנק ישראל? מתברר שיש החושבים שלא. מדוע? כי הוא לא ישראלי. מה שנכון, נכון. אבל, כידוע,  חוק השבות מסדר את זה צ'יק-צ'ק. בדיוק כפי שסידר את זה עבור סטנלי פישר שטרם בואו לכאן היה בדיוק במצב של בלכר. אבל אלה המבקרים את בלכר על ישראליותו הלקויה, חשבו שפישר הוא מציאה.  הם חשבו שגם פרנקל הוא מציאה על אף שגם אותו הביאו לכאן מהגולה העשירה – בדיוק מה שרוצים עכשיו לעשות עם בלכר. 

העיתונאי נחום ברנע כתב בזמנו שפרנקל לא ראוי להיות נגיד בגלל הכלכלה שלו, ולא בגלל פרשת תיק החליפות בדיוטי פרי בהונג קונג. לימים התברר שהתיק והפרנקל שכחו את הקופה הרושמת מה שמלמד שלפעמים התיק כן עושה את האדם שהוא או סתם גנב או מבולבל כרוני עמוס אי הבנות. בשל כל אחד מאלה לא ראוי הפרנקל להיות נגיד.

את השלדים בארונו של בלכר יבדקו במבולבלומטר. מותר להניח שמשפחת קירשנר מבואנוס איירס תשמח לשתף פעולה. ויש לקוות שיהיה שמח כי להעביר את השבוע רק עם הבקע הטבורי של נתניהו זה די מדכא.

בלכר וה"נטל"

אז מה דעתו של בלכר על "שיוויון בנטל" הכלכלי? אם מישהו באמת נזקק לתשובה   אני מנחש שהוא בעד כמו לפיד. כלומר באמת הוא נגד.  אבל זה ממש לא חשוב. השקפותיו החברתיות של פישר  היו הרבה יותר ורודות מאלה של לפיד. ונתניהו הקשיב לו כמו שהוא מקשיב ללפיד – בביטול. לנגיד בנק ישראל אין כל תפקיד בשאלות הכלכליות המרכזיות על אף שנתניהו ופישר דחפו את הנגידות לתפקיד מנהל "מדיניות מוניטרית" וגם  ציידו אותו בעצמאות אירגונית.

תיאולוגיה כלכלית

בענייני מדיניות מוניטרית סביר להניח שבלכר הוא כמו פרנקל וליידרמן ושונה מסטנלי פישר. זה האחרון הוא התרודוכס ואלה הראשונים הם אורתודוכסים. ואני מתכוון לא במובן התיאולוגי של הכלכלה. כולם הם אורתודוכסים כלכליים. אבל לפישר, וקבוצה לא גדולה של כלכלנים נוספים, היה אומץ ל"חלל שבת" מטעמים שהם הגדירו כפיקוח נפש. אך פרנקל, ליידרמן ובלכר, סביר להניח, לא היו מגדירים את המצב פיקוח נפש.

פיקוח הנפש של פישר היה שער החליפין ומחירי אגרות החוב הממשלתיות. חבר של פישר, הנגיד לשעבר מיכאל ברונו, חשב שהדברת האינפלציה בשנות ה – 80' של המאה הקודמת היתה  בגדר פיקוח נפש. וכאשר  מגדירים את המצב כך, יש היתר לחילול שבת בפרהסיה, כלומר נוקטים במהלכים כלכליים לא מקובלים. ואלא אם כן בלכר שינה את דעותיו, מאז ששמעתי אותו מדבר כלכלה, הוא לא נמנה עם  הזן הזה.

בלכר על בנק מרכזי, התלמוד והתספורת

אבל יש בו גמישות. לפני ארבעה חודשים כתב בלכר מאמר ובו "הוכיח" כי אין למעשה צורך בבנק מרכזי עצמאי במדינות מפותחות כלכלית, כמו ישראל. כלומר במדינה כמו שלנו, ראוי שהנגיד יהיה הפודל של ראש הממשלה.  במאמר אחר הסביר בלכר שראוי לעשות "תספורת" למחזיקי אגרות חוב ואת השיוויון בנטל הזה הסביר בהלכה הכתובה בתלמוד: כופים עליו עד שאומר רוצה אני.

שלא תחשבו שזו הסיבה שנתניהו בוחר בבלכר. הקשקשת הכלכלית לא באמת מעניינת אותו. הוא מחפש מישהו שלבוש יפה. לבוש יפה בעיני הגויים. הלבוש הוא האדם שנתניהו מחפש. ולבלכר, אחרי שיעבור את מבחן השלדים בארון, יש את החליפות היפות יותר.
10.8.2013


שתפו: