הצילו, הבורסה טובעת


בראשית היתה  ביקורתו של יו"ר רשות ניירות הערך על תיפקודה של הבורסה. אחר כך התפטרו יושב ראש דירקטוריון הבורסה והמנכל"ית שלה, ואז הגיעו הניתוחים המלומדים  על מצבה הקשה של הבורסה.  מחזור העסקים היומי ירד במחצית בשלוש השנים האחרונות. עשרות חברות שהיו בבורסה פרשו ממנה. הגדילו ברבר פרשנים כלכליים שזעקו "אנחנו צריכים תכנית חירום להצלת הבורסה". לא פחות.

אנחנו לא צריכים תכנית חירום להציל את תקציב המדינה מהלוע שאינו יודע שובעה של מערכת הבטחון,  לא צריכים תכנית חירום לביטול העדפה בתורים לניתוחים הניתנת לזרים בעלי ממון. אפשר גם בלי תכנית חירום שתבטיח כי בבתי הספר לא יהיו יותר מ – 20 תלמידים בכיתה. כל אלה איכשהו נסבלים. אבל הבורסה? זה כבר עניין רציני הרבה יותר.

כמה חשובה הבורסה?

בורסה היא שוק, כמו כל שוק אחר. אלא שבעוד רוב הירקות והפירות שצורכת האוכלוסיה  עובר דרך השווקים הסיטונאיים, רוב חיי הכלכלה מתנהלים מחוץ לבורסה וללא עזרתה. תסתכלו מסביבכם ותמצאו שאולי אחוזים ספורים מהחיים הכלכלים של כולנו מתנהלים עם או דרך הבורסה. וחשוב יותר: רוב העסקים שלנו שכן מתנהלים דרך השוק הפיננסי הזה עדיף שבכלל שלא יהיו שם.

המורשת של שוחט ונתניהו

הודות לגאוניותם של בייגה שוחט ובנימין נתניהו, שני שרי אוצר מהעבר, כמעט כל הפנסיות שלנו שוכבות בבורסה. למי זה טוב? בוודאי שלא לאלה שחוסכים לפנסיה. הם חיים באי ודאות ענקית כי הפנסיה שלהם תלוייה ב"תספורות" ושאר שעשועים פיננסים של אלה שקיבלו "מאיתנו" (ושוב תודה לשוחט את נתניהו) את כספי החסכונות שלנו.
כאמור רוב העסקים בישראל כלל לא מתקרבים לבורסה.  תאמצו את זכרונכם למצוא עסק אחד שהוקם בעזרת הבורסה. תחשבו על עסק אחד שאלמלא הבורסה לא היה מוקם. תחשבו. תחשבו שוב. נאדה. רוב הכסף הבורסאי הלך לחברות שהשתמשו בו לתת למנהלים ובעלי שליטה בונוסים מנופחים, להחזיר לבנקים חובות של "בעלי עניין" שלקחו הלוואות לרכוש תאגידים. לרכוש ולא להקים תאגידים חדשים. דנקנר לא הקים את שופרסל. ולא הקים את כור. אבל הוא כן לקח את הכסף שלנו לקנות לעצמו צעצוע בדמות מניות בבנק שוויצרי.

מעט עובדות רלוונטיות ומסקנה בסופן

קחו מהבורסה את כל הכסף הפנסיוני שנשלח לשם (ושוב תודה לשוחט את נתניהו) ושימש למינוף – לרכישה, ולא להקמה, של עסקים – ותמצאו בורסה רדומה. בדיוק כפי שראוי שתהיה.

האם מצבה של טבע, החברה הגדולה בישראל, ישתנה מהותית אם מחר ירכוש אותה טייקון זר שימחוק את מניותיה מהמסחר בבורסה? האם יהיו פחות תרופות? יותר? טובות יותר? לשאלות כאלה אין תשובות חד משמעיות. מה שחד משמעי הוא שגם טבע השתמשה ברוב הכסף שגייסה בבורסה לרכישות, בעיקר של מפעלים בחו"ל.

ויש גם, איך לא, את הדוגמה ההפוכה. אחד העסקים הגדולים במדינה הוא מפעל ישקר. והוא מדיר עצמו מהבורסה. תנובה היתה כזו עד שנרכשה בידי טייקון שחיפש כסף ציבורי לקנות את תנובה, ומצא את כספי הפנסיה מתגוללים בבורסה. האם היוגורט השתפר מאז?

אז אולי יהיה טוב אם הבורסה תעבור מהעולם? החלטות כבדות שכאלה לא באמת חיונית. אבל אם תואיל הממשלה ותוציא מהבורסה את כספי החסכון של הציבור אולי נראה בורסה שפוייה, צנועה וישראלית בלי ניפוחי הכסף, הבונוסים ושערי המניות המוטרפים המאפיינים את היצור הלא-ממש-מועיל הזה מרחוב אחד העם בתל אביב.
27.7.2013
(פורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות" ביום 30.7.2013)
שתפו: