הנה הכסף



 בשבועות האחרונים התפתחה מערכה סביב השאלה כמה עלינו לשלם לקופות הגמל עבור ניהול הכסף שלנו. עד היום, היה מותר לקופות לגבות דמי ניהול של עד  2% מגובה החיסכון שלנו. בפועל, לפי נתוני האוצר, גובים בקופות 1.1%  בממוצע. תחת לחץ ציבורי הביא האוצר הצעה, לפיה התשלום המרבי המותר יקטן ל.1.2%-


  ח"כ חיים כץ   )ליכוד) ביקש שהשיעור המרבי יהיה .0.7%  האוצר, בתגובה להצעה של כץ, העלה את החשש שמנהלי קופות הגמל יתרוששו אם ייקבע שיעור נמוך מדי. בסופו של דבר, נקבע כי דמי הניהול יופחתו ל.1.05%-


  לפחות על עובדה אחת מסכימים כל המשתתפים במערכה: השיעור המרבי הנוכחי גבוה מדי. הוא גבוה, כנראה בשיעור מופרז, גם בקרנות הפנסיה ובביטוחי המנהלים. את זה יגיד כל מי שיודע להתמקח: בקופות גמל אפשר להגיע, בלי כוח של אלפי מבוטחים ובלי קשרים, לשיעור של - 0.5% הרבה פחות מהשיעור המרבי שלו מסכים משרד האוצר. גופים בעלי כוח מיקוח - הצבא הוא דוגמה מובהקת - הגיעו לשיעור עוד יותר נמוך, אלא שלצבא יש מאחוריו את הכסף של רבבות עובדי צבא הקבע.

תבונת המפקח

 המפקח על שוק ההון, פרופ' עודד שריג, אומר כי לקופת גמל יש הוצאות בשיעור של 0.95%  מכמות הכסף שהיא מנהלת, ולכן שיעור דמי הניהול הנדרש, שיכלול גם רווח למנהלי הקופה, הוא .1.2% הנה לנו מתבונתו של הפרופסור: ההוצאות של ניהול קופת גמל, לפי הפרופסור, הן קשיחות, לא ניתנות לערעור, לא ניתנות לתחרות ולא ניתנות לצמצום, והן נמדדות כאחוז מהצבירה. למה? כובע!


 מה הקשר בין הסכום, שנחסך על פני 30 שנה, לבין הוצאות הניהול השוטף של הכסף? אין קשר. למה קופת גמל צריכה לשלם - 0.2%  כך לפי הפרופסור - "עמלות ניהול והפצה?"  למה לגוף שכל הזמן צובר כסף יש "הוצאות מימון,"  ולמה הן נקובות בשיעור של 0.1%  מהחיסכון שנצבר? הפרופסור מבלבל לציבור את המוח ומגן על צאן מרעיתו - אלה שעושים כסף גדול על חשבוננו הקטן.


 מהו, על כן, מספר הפלא הראוי? עד שמשרד האוצר הכריח את הבנקים למכור את קופות הגמל, הן גבו בפועל ,0.8% והפלא ופלא - הבנקים לא פשטו את הרגל. להפך, היה להם רווח נאה. מאז השתפרה והוזלה הטכנולוגיה של ניהול הכסף, כך שאם רוצים להמשיך בשערורייה ולגבות דמי ניהול כשיעור מהחיסכון הצבור 0.8% -  הוא מספר טוב להתחיל ממנו.

התחרות והמחיר

 אם אחרי שלוש שנים עם 0.8%  לא יהיו פשיטות רגל של לפחות שלושה מנהלי קרנות, נוריד את השיעור המרבי המותר ל,0.7%-  אחרי עוד שנה ל ,0.6%- ואחרי עוד שנה ל .0.5%- ואז נחכה קצת לפני בחינה נוספת של העניין.


 ומה שאולי חשוב שבעתיים להבין: אף שיש גופים רבים שמנהלים קופות גמל, פנסיה וביטוח - אין "מחיר שוק,"  אלא מחיר לפי צרכן. בשוק מחנה יהודה בירושלים או במרכול השכונתי מוכרים עגבנייה לכל מבקש במחיר אחיד, הוא מחיר השוק של העגבנייה. המחיר הזה יכול להשתנות בין שעות היממה, אבל הוא לא משתנה לפי הצרכן.


 רק בשווקים הפיננסיים המחיר נקבע לפי הצרכן. וכך, ככל שאתם עשירים יותר, תשלמו פחות עמלות בבנק, וככל שזרועכם ארוכה יותר, כמו הצבא למשל, תשלמו פחות דמי ניהול בקרן הפנסיה. הנה לכולנו דוגמה לעד כמה מושג "התחרות החופשית" מטעה. בשווקים הפיננסיים תגיד לי מי אתה, ואגיד לך כמה תשלם.


 זה הלקח החשוב ביותר במערכה הזו - אין שוק תחרותי שיוצר מחיר. מרובים הכלכלנים שמטיפים לשוק חופשי ותחרותי, ולהלכה יש שוק חופשי, אך למעשה הוא לא תחרותי. הוא רק בלוף שמאפשר, בכסות אידיאולוגית, להמשיך לעשוק את ציבור החוסכים.

21.2.2012
שתפו: