כשהשכל כלוא



 

 בעולם העסקי-פרטי זה די מקובל: ביצעת עסקה גרועה? אתה פונה לצד השני ומבקש לבטלה. כמובן שתיאלץ לשלם, והרווח שלך הוא צמצום ההפסד האלטרנטיבי. על טעויות משלמים.


 אלא שיש הבדל בין העולם העסקי-פרטי לבין חוקים של מדינה. הממשלה הפסידה בפסק דין שבו נקבע כי יש להכיר כהוצאה לצורכי מס בתשלום למטפלת בילדים. ביצוע פסק הדין היה עולה מיליארדים שהיו הולכים לבעלי אמצעים. מה עשו הממשלה והכנסת? חוקקו חוק שביטל את הפסיקה.


 כאשר שטייניץ חשב שהמס שהממשלה תקבל משדות הגז נמוך מדי הוא הקים ועדה ")ששינסקי (" וחוקק חוק שמשית מס שלא היה קיים. למה? כי מערכת מסים צריכה להיות הוגנת לכולם, לא רק לאלה שנהנים ממנה.


 זה המצב עם החקיקה המטופשת בענייני מיסוי תאגידים, שנהנו מהטבות מס בחוק עידוד להשקעות הון.  החוק איפשר, למעשה, לא לשלם מס. יש ויכוח אם השימוש שנעשה בכסף שנצבר בתאגידים (טבע, צ'ק פוינט ואחרים) - לרכישת תאגידים בחו"ל – אינו מחויב במס. ברור שמשהו רקוב במערכת המס הזו וצריך לתקן.


 מה עושה שטייניץ?  אפילו לא מחיל על התאגידים האלה את המס לפי החוק הקיים (שתוקן בינתיים.(  הוא, תמורת נזיד עדשים, נותן להם את הבכורה. יש בארץ אלפי עשירים שהקימו תאגידים להטבות מס בעת העלאת תקרת דמי הביטוח הלאומי. אין רחמים גם עליהם?

 החוצפה הכי גדולה שאת העדשים שיקבל הוא מייעד למימון הוצאות שוטפות של הממשלה. כסף חד פעמי הוא לא כלי למימון הוצאה שוטפת. ומי שעושה בו שימוש כזה מבטיח כי שנה לאחר מכן, אחרי הבחירות כמובן, ייאלצו להטיל מס על כולם כי החד פעמי ייגמר.
20.6.2012

שתפו: