שקר הגירעון

 
 מנכ"ל האוצר, דורון כהן, הסביר בסוף השבוע את הדילמות שמסביב להכנת תקציב המדינה ל.2013-  אין חדש תחת השמש. גם תקציב 2012 לא עומד ביעדיו. ממשלת נתניהו מתנהגת עם התקציב ועם המדיניות הכלכלית כמו עם השלום - ברשלנות. העניין הוא שהחבורה המנהלת משקרת את עצמה לדעת.


 כהן דיבר על הגירעון בתקציב באחוזים, ולא בשקלים. זה מנהג מגונה שפושה בקרב כלכלני המגזר הציבורי. מילא אם היו מודדים את הגירעון באחוזים מההכנסות ממסים. מילא אם היו מודדים אותו באחוזים מההוצאות. אלא שהם מודדים אותו באחוזים מהתוצר המקומי הגולמי.  ולכן, אם התוצר גדל, האחוזים האלה יורדים. אני לא מכיר אף בנק שייתן למישהו (שאינו טייקון) הלוואה לפי אמת המידה המטופשת הזו.


 שיהיה. אלא שכהן מספר שגם לפי אמת המידה המפוקפקת הזו הגירעון חרג מהמתוכנן, ויגדל עוד. מה שהוא לא מספר זה שהוא מבלף. ואת הבלוף חושף בנק ישראל.


 כדי להבין צריך כמה מילים על המושג ריבית: במילון אוקספורד לכלכלה מוגדרת ריבית כ"תוספת להחזר הקרן בהלוואה."  אם לקחת הלוואה ב100- והחזרת  ,105 הריבית היא .5  פשוט. פשוט? לא בישראל. אם ממשלת ישראל לקחה הלוואה ב100-  והחזירה ,105  היא כותבת בספרי החשבונות שלה שהריבית היא .4  למה? ככה.


 רוב החוב של הממשלה הוא באיגרות חוב צמודות למדד. הריבית הכוללת על החוב הזה מורכבת משניים: הריבית הנקובה על איגרת החוב, ועוד הפרשי ההצמדה למדד המחירים לצרכן. מה עושה הממשלה? רושמת רק את החלק הראשון. החלק השני נרשם באיזו ג'ורה חשבונאית. התוצאה, כפי שמראה לוח ו' 3 בדו"ח בנק ישראל, היא גירעון הנמוך בכ8-  מיליארד שקל מהגירעון האמיתי. כל שאר העולם מודד ריבית לפי הנוסח שבמילון. ממשלת ישראל המציאה שיטה ייחודית למדידת הריבית.


 ב2003-  מצאה הממשלה שיש לה גירעון של 28 מיליארד שקל. בסוף 2011 ירד הגירעון המחושב שלה בכחמישית (בתרגיל האחוזים) - אבל הסתכם בכ32 - מיליארד שקל במדידה קונבנציונלית.
5.6.2013

שתפו: