על חשבוננו

בנימין נתניהו ויובל שטייניץ "חסכו" מעצמם כאב ראש בסדר גודל של 14 מיליארד שקל. זה פשר החלטתם להכפיל את הגירעון בתקציב הממשלה בהשוואה למה שהם עצמם קבעו לפני שנתיים. מה שמיוחד בהחלטה הוא שהם לא מנמקים למה הם עושים את מה שהם עושים. יש לכך סיבה טובה.


 מהו "יעד הגירעון" שעל הכפלתו החליטו השניים? גירעון הוא ההפרש שבין ההוצאות וההכנסות של הממשלה. כאשר לממשלה יש גירעון, היא נזקקת להלוואות למימון הפער. ההחלטה על הגדלת הגירעון משמעותה להגדיל את החוב הציבורי. חוב, כל לוקח משכנתה יודע, זה כסף שצריך להחזיר ועוד עם ריבית. מי ישלם את הריבית ואת החזר הקרן של ההלוואה? אנחנו כמובן, אבל זה יקרה כנראה אחרי ששני אלה - נתניהו ושטייניץ - יוחלפו על ידי אחרים.

 יש לשניים מומחיות בעניין הזה. מאז שהם בתפקיד "הצליחו" השניים להגדיל את החוב הציבורי בכ70- מיליארד שקל. לא רע בשביל "עבודה" של 3 שנים. החוב הממשלתי כבר חצה את חצי טריליון השקל, ויד השניים עוד נטויה. הללויה.


 מתי ממשלה מגדילה את הגירעון שלה ואת החוב שלנו? בהיבט הכלכלי התשובה היא בחירום. זה קורה למשל בזמן מלחמה. למבוגרים שבינינו זכור "מלווה חובה מרצון" - תואר חצי ברצינות וחצי בבדיחה - שהוענק להלוואה שלקחה הממשלה בזמן מלחמת לבנון הראשונה. ארה"ב הגדילה את גירעונה, ובמידה ניכרת, בעת משבר 2008-2007  עת התמוטטו שורה של בנקים ותאגידים פיננסיים שהולאמו בידי הממשלה. משבר עמוק ומלחמה הם הצדקות להגדלת גירעון.


 מה יש בישראל?  בישראל אין משבר ואין מלחמה. להפך. בעוד שהעולם המפותח כלכלית נמצא באפס צמיחה, פירסם השבוע בנק ישראל תחזית לצמיחה (הגדלת ההכנסה הלאומית) של 3%  ב.2013-  הוא שנאמר: אין סיבה כלכלית להגדלת הגירעון.


 מה יכולה להיות הסיבה? משהו שלא שייך לכלכלה אבל כן שייך לממשלה. קוראים לו שנת בחירות. אלה יתקיימו בסתיו .2013  תקציב 2013 יוכרע בכנסת בסוף דצמבר .2012  המהלכים הכלכליים הנדרשים לצורך ביצוע התקציב יבוצעו במהלך - 2013  כלומר בלוח זמנים שיש סיכוי שהבוחרים יזכרו.


 אילו השניים היו נאמנים להחלטתם מלפני שנתיים, הם היו נאלצים לחפש אמצעי מימון בסדר גודל של 30 מיליארד שקל. למה? כי בשנתיים האחרונות הם התחייבו לבצע כל מיני דברים, בלי שדאגו לאמצעי מימון. עתה, ובעיקר בתקציב ,2013  הם נאלצים לפרוע את השטר. 30 מיליארד זה כאב ראש ענק. ההחלטה מאמש מקטינה את כאב הראש ב14- מיליארד שקל.


 להם זה מקטין את כאב הראש. לציבור - ממש לא. כי אנחנו נידרש לשלם את זה, וכן את הריבית על זה. אלא שבמקום שנשלם עתה, נשלם אחר כך.


 מזלם שאין להם אופוזיציה. יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ,'  אף היא חסידה גדולה של הגדלת גירעונות.
27.6.2012

שתפו: