התכנית הכלכלית 2013-14: (ג) חלופות מיסוייות



לפיד ובנט התגאו לא פעם שיפעלו למניעת ריכוזיות במשק ולהורדת יוקר המחיה. ההחלטה המרכזית ב"תכנית" לפיד בהקשר הזה היא זו המחייבת את רשתות השיווק לפרסם באינטרנט את מחירי המוצרים שלהם בכל הסניפים. הבה נבחן איך זה מתקשר למס חברות.



מס חברות הוא מס בשיעור קבוע והוא מוטל על הרווח של תאגיד ללא קשר לפעולות התאגיד.  לפי ה"תכנית", יעלה מס החברות  בשנה הבאה באחוז אחד – ל – 26%. 

תחשבו על האפשרויות הבאות:


1.    מס החברות בשיעור של 26% יוטל רק על חברות שבהן פער השכר בין הנמוך ביותר לגבוה ביותר, לא יעלה על פי 10. חברה שבה פערי השכר יהיו גדולים יותר, תשלם מס חברות של 36%.
2.    חברה שתוותר על עיסקות "בעלי עניין" כמו למשל אם נוחי דנקנר רוצה ש"כור" בבעלותו תקנה את "כלל" שאף היא בבעלותו, תשלם מס חברות בשיעור 30%. אחרת יוטל עליה מס של  46%.
3.    חברה שמוכרת מוצר ליותר מקונה אחד ותגבה מהקונים מחירים שונים  שהפערים ביניהם  לא יעלו על 10% תשלם מס חברות של 32%. חברה שפער המחירים שבהם היא מוכרת את מוצריה בין קונים שונים יהיה מעל לזה תשלם מס חברות של 46%.
4.    חברה שגם תשמור על פער השכר הנמוך, גם לא תעשה עיסקות בעלי עניין וגם תקפיד על פער המחיר תשלם מס חברות של 20%.
ועכשיו תישאלו את עצמכם למה זה לא קרה? ואיך זה מתקשר לאמינות של לפיד ובנט במאבק להורדת יוקר המחיה ולצמצום הריכוזיות.

ועתה לעוד כמה דברים בתחום המס שנשכחו:

א.    כאשר קונים דירה חדשה משלמים מע"מ. בדיוק כמו שמשלמים מע"מ על מכונית חדשה וכל כיכר לחם. אז למה לא משלמים מע"מ על ניירות ערך? מדוע השקעה פיננסית פטורה מעונש המס?
ב.     מדוע כאשר אתם טסים לאילת לנופש או נוסעים לשם בכל דרך אחרת אתם משלמים מע"מ על מחיר כרטיס הטיסה, על הדלק למכונית ועל הכריך שקניתם בדרך. אבל כאשר אתם עושים את אותו הדבר בקפריסין, לונדון, אנטליה וכל מקום אחר – אתם פטורים מנטל המע"מ? מדוע מדינת ישראל, והיא לא יחידה בטעות הזו, מעדיפה שתושביה ינפשו מחוץ למדינה מאשר בתוך המדינה? בואו בחשבון: יש בערך 4 מיליון נסיעות לחו"ל בשנה. נניח כי כרטיס טיסה ממוצע עולה 700 דולר. הנה לכם כל הכסף הדרוש כדי למנוע גביה של תשלומים נוספים מחולים, לטיפול שיניים בילדים גם עד גיל 18, ולביטול הצמצום בתקציב החינוך.
ג.      מקובל שמי שמזהם – משלם. המס על הבנזין והסולר מוצדק בגלל זיהום האוויר והגודש בכבישים. ומי שמשמין? לכאורה זה עניין אישי. אלא שטיפול בחולים נעשה מכספי ציבור. ומשמינים, העדויות מרובות ומוסכמות, חולים יותר. ואם זה כך מדוע אין מס שומנים? שיוגורט 3% יהיה ללא מס השמנה, אבל שמנת 15% עם מס בריבוע.
ד.     כאמור יש כ – 4 מיליון נסיעות לחו"ל, ובישראל 8 מיליון תושבים. הנוסעים האלה לא משלמים מע"מ. אבל מדוע מגיע להם גם פטור ממס על מוצרים שהם קונים? ובקיצור: למה רק לנוסעים לחו"ל מגיע "דיוטי פרי"? אם מצ'פרים – אז בבקשה: כל ישראלי יוכל להיכנס לדיוטי פרי ולקנות בלי מסים. ולא – לבטל את המוסד הזה לחלוטין.
ה.    מדוע מי שמקבל הכנסה משכר דירה או מדבידנד ומרווחי הון לא משלם דמי ביטוח לאומי? האם זה הגיוני שעקרות בית (נטולות הכנסה) יושוו לסטודנטים וישלמו תעריף מינימום (162 שקל לחודש), אבל מי שמרוויח מיליון בעיסקה פיננסית יהיה פטור?
ו.       תשלום שכר, בונוס וכיוצא באלה שמעל לתקרת הביטוח הלאומי לא יוכרו כהוצאה לעסק. שיעור המס הממוצע שישלם אדם עם הכנסה מעל לתקרת הביטוח הלאומי יהיה 50%.
      9.5.2013

שתפו: