נער הפייסבוק והר הדולרים


איך ראוי להגדיר את ההתנהגות של שר האוצר?  יש האומרים  שהוא חסר ביטחון. אחרים טענו שהוא מתנדנד  עם כל משב רוח, ויש כמובן גם גרסה ולפיה הוא פשוט חסר נסיון. אפשר שכל אלה נכונים. לי הוא נראה כמו נער פייסבוק.

נער פייסבוק הוא אדם צעיר שמנהל חלקים גדולים מחייו באמצעות הפייסבוק ומאמין שהעולם האמיתי הוא הדימויים שאנחנו יוצרים. עולם הדימויים העכשווי צומח בפייסבוק.  אם אתה יוצר שם "דימויים טובים" – cool  - בשפה הצעירה, הרי הכל טוב. עובדה: במערכת הבחירות זה עבד בצורה "מהממת" – עוד מילה מחונטרשת מהדור הזה.

יאיר  לפיד, עוד בטרם עשה משהו לכאן או לשם, הצליח לעשות כל טעות אפשרית. כי בעולם הדימויים הפייסבוקי אם אתה מחליק אותה נכון, וכותב על זה ברהיטות ובגילוי לב, שינית את המציאות. וכמו שאומרים הזקנים: חבל רק שהאידיוט הזה הוא שלנו...

נא להכיר: יעד הגירעון

וכך נע "יעד הגירעון" – מושג שבפוליטיקה חדשה אמיתית היה מחוסל מהרגע הלפידי הראשון –אי שם בין 3% ל 4.9% כאשר האדם הנבון לא באמת  יודע - אחוזים ממה? המספרים הרי כל כך קטנים, אז מה בכלל זה משנה? ומה זה "יעד"? משאלת לב? תכנית מדיניות? והתאריכים הנקובים להזזת המע"מ או מס אחר משתנים  במהירות. ויש "האדם העובד" – משאת פייסבוקו של הלפיד – שאם הוא מצליח להבין את שר האוצר של מדינת ישראל הרי שהוא חכם בהרבה  ממה שהתברר מההצבעה שלו לכנסת.

נא להכיר: דירוג אשראי

אם בוחרים לרגע לחזור למציאות, בכל זאת יש מקום שבו לפיד נראה טוב. למשל בהשוואה לחברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פורס שהורידה את "דירוג האשראי של ישראל במטבע מקומי". מה שהביא את נער הפייסבוק לזגזג עם אותו "יעד גירעון" אומלל ערב הדיון  בממשלה.

דירוג אשראי זה ציון. יש כמה אירגונים שמתפרנסים מלתת ציונים. ציון במה? ציון במה שלדעת האירגון הזה משקף את המצב הכלכלי, ובמקרה הזה של מדינה. משהתברר לפני כחודש ומשהו שלממשלה יש גירעון ענק, ומשהתברר מאז שהממשלה ונער הפייסבוק שלה לא באמת מתכוונים לטפל בגירעון הזה ברצינות – ישראל קיבלה ציון נמוך יותר מבעבר.

עד כאן השטויות הרגילות של כלכלנים.

נא להכיר: שתי מדינות ישראל

אלא שהציון הורד רק למטבע המקומי, כלומר לשקל.  אפשר להבין מכאן שיש שתי מדינת ישראל: זו עם השקל שהורידו לה את הציון,  וזו עם הדולר שנשארה יציבה. על יד ההבחנה הזו נער הפייסבוק נראה כמבוגר אחראי.

נכון שבבנק ישראל יש יתרות מטבע של כ – 80 מיליארד דולר. וזה מספר מכובד ויש אף הטוענים גדול מדי. אבל מה שייכים הדולרים שבבנק ישראל לחור הפיננסי של ממשלת ישראל? האם אפשר לקחת מהמחסן של פישר ולהעביר לבור של לפיד?

כדי להשתמש בדולרים על ממשלת ישראל לקנות אותם, ולשלם מהשקלים שברשותה. ממש כפי שהיא רוכשת מחשב או מקלדת לפקיד במס הכנסה.  אבל אם אין לה שקלים  וזו המשמעות של החור הפיננסי, איך תקנה דולרים?

נא להכיר: צ'ק ממשלתי שכמעט חזר


סיפור: בימים שדוד קליין היה נגיד בנק ישראל סבלה הממשלה ממחסור בשקלים. ביקשה הממשלה מבנק ישראל - – לפי החוק הוא הבנקאי שלה – מקדמה, כלומר משיכת יתר. קליין השיב בשלילה ואיים שאם הממשלה תוציא צ'קים – הוא לא יכבד אותם. בממשלה נדהמו. מעולם לא היה כדבר הזה.

מאז נחקק חוק חדש לבנק ישראל שבכלל אוסר עליו לתת הלוואות לממשלה. אז גם אם יעמוד בראש בנק ישראל נגיד סימפטי לתחלואי הממשלה – הוא יהיה כבול בחוק.
מכאן שאין כל הבדל בין שקל ממשלתי ודולר ממשלתי. אם השקל של לפיד בקקט, אז גם הדולר שלו בקקט.
מה שלא מפריע ל"שווקים הפיננסים" להקשיב להבלי "חברות דירוג האשראי".
5.5.2013
שתפו: