עושר ואושר

ד"ר ריצארד קארלסון,  אל דאגה, מותר להרוויח כסף! תרגום: דרורה בלישה, מטר, 239 עמ' 


 מהי הדרך אל העושר? מאות שנים עסקו כלכלנים ושאר חוקרים במדעי החברה בשאלה המסקרנת הזאת. אפשר לסכם את מימצאי הידע האנושי באופן הבא: להיוולד עשיר. זו הדרך הקלה והבטוחה בדרך אל העושר.

 מי שמתקשה מעט יכול לבחור בחלופה הקרובה: להתחתן עם עשיר. הנוסחה העובדת היא 'כסף בא לכסף.'  מחקר אמריקני, שבפירסומו הושקעו אלפי עמודים, מצא כי עניים באים ממשפחות שבהן ההכנסה נמוכה. אל תקלו ראש במסקנה זו. ההשערה המחקרית היתה שעוני הוא תוצאה של בטלנות.


  לגנוב. חוקרי העושר נוהגים להבחין בין גניבה חוקית לגניבה בלתי חוקית. להיכנס לבנק ולשדוד אותו זו, כרגיל, גניבה בלתי חוקית. להיכנס לבנק ולסדר מועצת מנהלים שתיתן לך את הכסף – זו גניבה חוקית
. הכלכלנים המרקסיסטים טוענים כי גניבה היא הדרך היחידה אל העושר, אלה שנולדו עשירים ירשו את מה שגנבו אבותיהם.

 שתי הדרכים הללו מקיפות בערך תשעים ותשעה אחוזים מהעשירים. כל השאר באים אל העושר מהדרך הבאה:


 פטנט. להמציא משהו שאף אחד אחר לא חשב עליו ולנצל את המונופול הזמני. שלושה ילדים וקשיש אחד המציאו תוכנה, נתנו אותה בחינם לכל דורש, ואת הפטנט מכרו לאמריקנים. כל אחד ממייסדי מיראביליס, זה שם החברה של הארבעה, עשה שישים מיליון דולר. יפה, לא?


 עיקרון הפטנט הוא הצד החיובי של הדרך הקשה להיות עשיר: להשתמש בידע דקה אחת לפני כולם. מי שמצויד במידע פנים – כי התרופה 'בלי אפצ'י' המפותחת בחברת 'אקיק' מונעת לחלוטין התעטשות ושפעת – יתעשר מקניית המניות, כל עוד הציבור הרחב לא יודע מזה. מידע פנימי כזה מוגדר עבירה פלילית, למרות שהוא דרך טובה ומקובלת אל העושר.


 לכן, על פניו, אי אפשר לכתוב ספר על התעשרות. התעשרות בנויה על העיקרון שרק מעטים יודעים את הדרך. אם היא נתונה לכל, לא יהיו עשירים. עשירים יהיו רק אם יהיו עניים.


 מה שלא הפריע לד"ר ריצ'רד קרלסון לכתוב את הספרון הזה. מכל מה שנכתב לעיל ברור שאת הדרך אל העושר לא נמצא בספר. אולי אפשר לדלות כמה רעיונות בדרך אל האושר. בראש ובראשונה 'לא לפחד כלל,'  שהולך טוב עם 'אל דאגה.'  עוד ממאה הדרכים המובילות: להתלהב, אבל במידה.  לקנות מכסחת דשא עם השכן, ולחסוך. לא לעשות ביטוח על נזק שאפשר לעמוד בו, ולחסוך את הפרמיה בתוכנית חיסכון סולידית. להרהר בטרם עושים משהו, וגם אחרי כן תהיו מוכנים לקבל עצה. דברים משומשים זה טוב, אבל לא כל מה שזול הוא טוב. והעיקר (עצה :(100 אל תקחו ללב.


 מכל ההצעות הרבות שבספר אהבתי במיוחד את הצעה מספר :29  במקום לאכול ארוחת צהריים במסעדה, תתארגנו עם חברים בעבודה. כל אחד יכין משהו קטן, תלכו לפארק ותאכלו ביחד. קרלסון חישב שזה חוסך עשרים שקל ליום (מחיר ארוחה עיסקית מינוס מה שהכנתם בבית.(  תשקיעו את הכסף בבנק ואחרי שלושים שנה יהיו לכם מאה אלף דולר.


 אני לא מכיר מישהו שהתעשר בדרך זו, אך בוודאי שזה כיף גדול.
11.9.1998


שתפו: