יותר נתניהו מביבי



קריאה במסמך שפרסם יו"ר מפלגת העבודה, „תוכנית ברק: מתווה דרך לבניית ישראל מבית ומחוץ," מלמדת שבענייני כלכלה וחברה ברק הוא אכן „תואם ביבי"



 אהוד ברק נמנה עם אלה החושבים כי בשנה הקרובה יהיו בחירות חדשות. הוא לא רק מאמין, הוא גם פעל במרץ להביא את הממשלה הנוכחית לסוף דרכה. מפלגתו הגישה הצעת חוק להקדמת הבחירות, ובימים אלה פרסם יו"ר מפלגת העבודה את „תוכנית ברק: מתווה דרך לבניית ישראל מבית ומחוץ." אולי לא קוראים לזה מצע, אבל המסמך נקרא כמו תוכנית העבודה של מועמד העבודה לראשות הממשלה. ברק הולך לעשות לנתניהו מה שנתניהו עשה לפרס.



 בבחירות הקודמות הרגיש נתניהו כי לא יצליח לשבור את מחסום המרכז, ולמרות ששלוש שנים עסק בהכפשת הסכם אוסלו, לא התבייש והודיע כי ההסכם מקובל עליו והוא יממש אותו. ההודעה הזו הקלה על בוחרים מהמרכז להצביע עבור מועמד הימין. מאז יש לנו את הביבי.


 עכשיו ברק עושה דבר דומה. לא אעסוק כאן בפרקים המדיניים שבמסמך ברק, אבל בענייני כלכלה וחברה אהוד ברק הוא יותר ביבי מנתניהו. המרחק הכלכלי בין ברק והשמאל שווה בדיוק למרחק הכלכלי בין נתניהו והשמאל.


 כדאי שתהיה סיסמה


 הדבר הראשון שברק עושה הוא להמציא סיסמה. משהו קליט, ג'ינגלי, שנשמע טוב, בלי שהוא אומר משהו במפורש.  ההמצאה: „המדינה הסולידרית."


  זה נשמע כאילו מה שמוצע לנו זה משהו שונה מתחרות של הכול בכול, של כל אחד דואג רק לעצמו ולבני משפחתו. תשכחו מזה. ברק מסביר: „המדינה הסולידרית מעודדת כלכלה חופשית המבוססת על בעלות פרטית, תחרות חופשית והתערבות מינימלית בשלב הייצור." נתניהו לא היה מנסח את זה טוב יותר.

   על-פי תוכנית ברק, חלוקת משאבים ממלכתיים תיעשה אך ורק על-פי קריטריונים המבוססים על צורכי האזרחים ויעדי המדינה, ולא על-פי מפתח סקטוריאלי וכניעה ללחצים פוליטיים."  כמו בכל ניסוח דמגוגי, החלקים החגיגיים, למשל הקטע המצוטט, מודגשים באותיות גדולות.


 נניח שאני יודע מה זה „צורכי האזרחים" (האמת היא שאין לי מושג קלוש.( נניח שאני יודע מה זה „יעדי המדינה" (כנ"ל.( אבל אין לי מושג מה זה מפתח סקטוריאלי ולחץ פוליטי. האם הקלות במס לתעשיינים זה סקטוריאלי או פוליטי? האם מענקים לישיבות זה פוליטי?


 אולם אני הבנתי שברק רוצה חלוקת משאבים חדשה: יותר ל„יעדי מדינה" ופחות ל„מפתח סקטוריאלי." לכן התחלתי לנבור במסמך במטרה לחפש ממי לוקחים כסף. מצאתי דוגמאות למי נותנים כסף, ורק דוגמה אחת ממי לוקחים: „נטיל קנסות כבדים מאוד על עברייני תנועה."

מימון אורגינלי


  ברק יתפוס מי שנוהג 51 קמ"ש בשטח בנוי, ידפוק לו קנס אדיר, ובאמצעותו יתיר לכל אדם לרשום את הוצאות הטיפול בילדים כהוצאה מוכרת לצורכי מס הכנסה. אני חושב שאפילו נתניהו לא היה ממציא קשקוש כזה, אם כי ייתכן שאני טועה.


 הטיפול בילדים אינו ההוצאה החדשה היחידה של ממשלת ברק. הנה רשימה קצרה של עיקרי תוספות הכספים בתחום הכלכלי והחברתי: עוד לתעשיית ההייטק, הכשרת מהנדסים, שיווק בינלאומי, העברת דירות לעניים, סובסידיות לקופות גמל להשקיע בשוק ההון, הקטנת נטל המס, הגדלת הסיוע לזוגות צעירים, השקעות בתשתית, סיוע ליזמים בעסקים קטנים, סבסוד מקומות עבודה, תמריצים למעסיקים, פטור מדמי ביטוח לאומי עד לשכר מינימום, תמרוץ מורים, עוד השכלה גבוהה, מענקים למשוחררי צה"ל ללימודים, השוואת תקציבים ללא יהודים, ניקוי נחלים מזוהמים.


 ברק, למי שלא תופס, מחלק כסף לכל הדברים הטובים בעיניו, בעוד הוא מצביע על מקור תקציבי אחד: קנסות לעברייני תנועה. בעצם, יש לברק מקור תקציבי נוסף. זה הולך כך:

  שלב ראשון: ממשלת ברק תקטין את ההוצאה הציבורית.

  שלב שני: „הקטנת הוצאות הממשלה תאפשר הקטנת נטל המס."

   שלב שלישי:  „הקטנת נטל המס תביא לצמיחה הדרגתית וקבועה."

   שלב רביעי: „צמיחה זו תאפשר צמצום הגירעון התקציבי וגידול ריאלי בהוצאות הממשלה."


  זה אחלה תרגיל.  מתחילים בהקטנת הוצאות הממשלה וגומרים עם יותר כסף להוצאות ממשלה. ובאמצע גם מורידים מסים. יפה מאוד, ברק. אתה יכול להיות ראש ממשלה. כמו ביבי. נתניהו, למי ששכח, הסביר את קיצוצי התקציב שלו באותה תזה מפולפלת. נכון שבאמצע הוא העלה מסים.  נכון שכבר שנתיים ומשהו שצמיחה אין. אבל העיקר הרעיון המבריק.


 ומה עם הפנסיה?

 אחרי שהבנתי איך ברק עושה את מה שנתניהו לא הצליח, אני ממשיך לקרוא את נפלאות הכלכלה שלו. כך, למשל,  הוא הולך לשלוח את קרנות הפנסיה להשקיע כספי חוסכים בבורסה. לא אוריגינלי במיוחד.  נתניהו ניסה את זה בשנה שעברה. עמיר פרץ ושאר פעילי מפלגת העבודה יצאו לשביתה כללית, וניצחו. אבל ברק ינסה שוב.


 הוא יעשה את זה בדרך שונה. נתניהו ניסה להוציא צו. ברק ייתן תמריצים. מאיפה יהיה לו כסף? זה כבר הוסבר בהקטנת ההוצאה הציבורית. ומה יקרה אם התמריצים לא יעבדו? אלוהים גדול. ומה יקרה אם הבורסה תיפול? אז הפנסיה תלך.

מפריטים בתי חולים


 כדי שאף אחד לא יחשוש שברק נגוע באדום, אפילו לא בוורוד, מביא יו"ר המפלגה את בשורת ההפרטה. „  תוכנית ברק מציעה להפריט את כל החברות הממשלתיות, וכן חלקים מסוימים של השירות הממשלתי."  את המשפט הזה ברק כמו העתיק מלה במלה מנאומו של נתניהו. נאמן רוצה להפריט את יחידת המחשב של מערכת המסים. סביר שברק יתמוך.


 ברק, אם הבנתי נכון, הולך להפריט את כל בתי החולים הציבוריים. איך אני יודע? „הסבה של משרד הבריאות מגוף המספק במישרין שירותי בריאות, למשרד המתווה מדיניות... במדיניות המשרד יועדפו הרפואה הראשונית על פני הרפואה האשפוזית."

נשים וערבים


  „תוכנית ברק מחייבת להוביל את המאבק לקידום מעמד האשה" – אפשר לנמק זאת בפשטות:  אשה שווה לאיש. לא אצל ברק. מגיע לנשים קידום והעדפה כי „היכולת הנשית היא משאב בלתי מנוצל." לכן הוא ינצל נשים יותר טוב על-ידיאימוץ תוכנית של אפליה מתקנת." שיהיה.

 אבל יש קבוצה מקופחת יותר מכל אשה ומכל הנשים: אזרחי ישראל הערבים. להם ברק לא מבטיח „אימוץ תוכנית לאפליה מתקנת" או „ניצול היכולת הערבית." ממש ביבי.
15.9.1998
שתפו: